Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lysrör istället för bygglampor

Produkter
(logga in för att koppla)

Söderlund

Aktiv medlem
Alla, eller nästan alla diskussioner om hemmastudiobelysning handlar om bygglampor och hur man skapar lämplig belysning med dessa men varför inte använda lysrör?

Det finns väl fullfärgslysrör eller vad dom kan tänkas heta, som måste fungera utmärkt.
Måste ju bli avsevärt mycket svalare också.

Bilagor

• bouncer.gif
    bouncer.gif
    5.2 KB · Visningar: 778
När jag höll på med akvariehobby använde vi något som vi kallade för dagsljus lysrör, dessa har då ett specrtum som motsvarar utomhus ljus vilket ger ett naturtroget intryck på det de lyser på. Dom jag köpte var av fabrikat Philips och hette TLD 95

I Göteborg vet jag att man kan köpa dessa på Elektrotekniska byrån på Linégatan.

Du kan ju kolla om du kan hitta några Kinoflo-rör och en ballast annars. Borde inte behöva kosta så himla mycket!

Jag var och lyssnade på Bingo Rimér i hans studio en gång. Han berättade att han gillade att använda lysrör och visade upp några hemsnickrade paket som i princip bestod av en bunt takarmaturer lite hafsigt fastskruvade på en spånskiva. Ungefär som din skiss fast utan reflektorer, vill jag minnas.

Tusan vet om han ens använde dagsljusrör. Men Bingo gillar ju Photoshop...

lysrör!

Hmm. *funderar* Borde det inte vara bättre att använda HF-don och lysrör. Tror det finns HF-fullfärgs-lysrör. Så slipper man ju definitivt flimmer. Fast å andra så får man säkert en 4-5 Halogenljus armaturer för samma pris som en HF lysrörs armatur. Dessutom så är ju Halogenen ofantligt mycket starkare ljusmässigt.

Dessutom så är ju Halogenen ofantligt mycket starkare ljusmässigt.

Men halogen drar betyligt mer ström per lumen och blir ordentligt mycket varmare. Lysrören blir mer kompakta och lyser från en större yta.

Alla lysrör fungerar med principen exiterad joniserad ädelgas. Även halogen, som använder Xenon.

De sk Fullspekrumlysrören används bla innom växthusbranchen men dessa har lite röda och blåa spikar. Växter vill ju ha både värme (rött-infrarött) och UV(blått till Ultraviolett) för sin metabolism ska fungera. Har för mig att man använder två eller tre olika joniserade gaser i dessa lysrören. Vilket blir problem, för även ädelgaser vill reagera med varandra och sno elektroner, möjligen bilda föreningar.

Borde fungera för foto, men dessa är inte billiga, de kosta lite mer än det dubbla mot vanliga lysrör.
Just pga den lite mer avancerade gasblandingen i rören.

C.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar