Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lyckad omchippning

Produkter
(logga in för att koppla)

objernulf

Aktiv medlem
Jag köpte en gammal Vivitar AF 70-210/4,5 som inte ville vara med och leka med moderna Nikon. För att testa principen öppnade jag objektivet och bytte kretskortet mot ett från en skrotad APS-glugg IX Nikkor 20-60/3,5-5,6. Det var lite pillrigt men det gick till slut. Nu tror D70 att objektivet är en 34/4,5 D och både autofokus och ljusmätning fungerar.

Kul! Också hört att det finns verkstäder som chippar äldre Nikon-gluggar (i första hand MF) så att dom funkar med nyare hus. Vet du - eller någon annan - något mer om detta?

Mig veterligen är det bara Rolland Elliott som erbjuder tjänsten kommersiellt.

Jag har chippat ett 100/2.8E. Det är rätt oproblematiskt om man har ett kort som får plats någorlunda. Bajonetten är i mässing, så den är lättbearbetad.

Jag har chippat ett 100/2.8E. Det är rätt oproblematiskt om man har ett kort som får plats någorlunda. Bajonetten är i mässing, så den är lättbearbetad.

Ok, tack! Men du chippade alltså om själv. Då måste bajonetten bytas mot en med kontakter antar jag, låter avancerat värre. Men å andra sidan kan man ju numera hitta objektiv för några hundralappar att experimentera på (läs: E-modellerna och typ Vivitar 35-70:eek:r).

Man behöver borra två hål i bajonetten för att skruva fast kontaktdonet. Och fila upp en slits så att det skall få plats. Kretskortet går i regel att limma fast i objektivet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar