Annons

Lyckad omchippning

Produkter
(logga in för att koppla)

objernulf

Aktiv medlem
Jag köpte en gammal Vivitar AF 70-210/4,5 som inte ville vara med och leka med moderna Nikon. För att testa principen öppnade jag objektivet och bytte kretskortet mot ett från en skrotad APS-glugg IX Nikkor 20-60/3,5-5,6. Det var lite pillrigt men det gick till slut. Nu tror D70 att objektivet är en 34/4,5 D och både autofokus och ljusmätning fungerar.

Kul! Också hört att det finns verkstäder som chippar äldre Nikon-gluggar (i första hand MF) så att dom funkar med nyare hus. Vet du - eller någon annan - något mer om detta?

Mig veterligen är det bara Rolland Elliott som erbjuder tjänsten kommersiellt.

Jag har chippat ett 100/2.8E. Det är rätt oproblematiskt om man har ett kort som får plats någorlunda. Bajonetten är i mässing, så den är lättbearbetad.

Jag har chippat ett 100/2.8E. Det är rätt oproblematiskt om man har ett kort som får plats någorlunda. Bajonetten är i mässing, så den är lättbearbetad.

Ok, tack! Men du chippade alltså om själv. Då måste bajonetten bytas mot en med kontakter antar jag, låter avancerat värre. Men å andra sidan kan man ju numera hitta objektiv för några hundralappar att experimentera på (läs: E-modellerna och typ Vivitar 35-70:eek:r).

Man behöver borra två hål i bajonetten för att skruva fast kontaktdonet. Och fila upp en slits så att det skall få plats. Kretskortet går i regel att limma fast i objektivet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar