Annons

Lurad på priset, eller?

Produkter
(logga in för att koppla)

getwet

Aktiv medlem
Undrar lite över vad som gäller och ställer därför frågan om någon annan möjligen känner till de regler som gäller för en prislapps vara eller icke vara.

Beställde för några dagar sedan ett objektiv från Foto videos webshop. Ett Sigma 120-400 för priset av 6295kr.plus frakt och postförskottsavgift. Vi har även fått en bekräftelse på denna beställning via den sida som man kommer till som inloggad kund.
Döm om vår förvåning ringer idag en representant från Foto video och meddelar att den kommer att bli dyrare, 15-20%!

Nu till min fråga, kan ett företag göra så? Att gå ut med ett pris och sedan ta ett annat, verkar lite väl märkligt att man kan sätta ett pris för att "locka" in kunden och sedan ta ett annat.
Enligt Fotovideos representant ska tydligen Sigma höja sina priser och därav en prishöjning.
Så, kan någon svara på om det är korrekt att ett företag kan ta mer betalt för en produkt trots att man fått en bekräftelse på ett pris redan tidigare? Förstår om prislappen är uppenbarligen fel, att man missat en nolla eller så, men nu är det inte riktigt så i detta fall.

Tacksam för ett svar från någon som kanske vet mer om detta.

Mikael Selington

Ett pris på en hemsida kan de gå ifrån, det är först när ett avtal har slutits mellan er som de är bundna av avtalet. det innebär att när du säger till dem att du vill köpa objektivet och de ger dig en accept på att du får det till angivet pris, då har ni ett avtal. Båda är då bundna, de kan självklart inte höja priset senare, såvida det inte framgår av några avtalsvillkor som du fått del av att de kan göra så. Problemet i sådana här situationer är ofta att kunna bevisa att man hade ett avtal, men om du fått skriftlig bekräftelse så blir det lätt som en plätt, de kan inte smita undan avtalet eller höja priset.

Jovisst kan de göra på det sättet. Att de ringer dig är faktiskt att uppfatta som en extra bonus och ett tecken på att de är seriösa. Det kan ju faktiskt vara frågan om felskrivning i deras pris. Samma gäller i ett varuhus - varan kan vara felmärkt.
Om de däremot går ut med fel priser för att locka till sig kunder så får man betrakta det som oseriöst och då faller det under det som, åtminstone tidigare, föll under marknadsföringslagen (om den nu fortfarande heter så).
I vilket fall som helst så har de rätt att ändra priset. Om de hade varit superseriösa hade de släppt det för det ursprungliga priset och omedelbart ändrat på sin hemsida.

Beror helt på

Det beror helt på.

Har du lagt en riktig beställning och fått en bekräftelse på den så har ni ingått ett avtal som normalt inte får brytas.

Eftersom en representant från FotoVideo har ringt till er så låter det som ni har ett bekräftat avtal.

Stå på dig och hänvisa till den orderbekräftelse som du har fått.

Se till att skriva ut orderbekräftelsen. Om du får problem så tycker jag att du ska vända dig till konsumentvägldearen i din kommun.

/Fredrik

Jovisst kan de göra på det sättet. Att de ringer dig är faktiskt att uppfatta som en extra bonus och ett tecken på att de är seriösa. Det kan ju faktiskt vara frågan om felskrivning i deras pris. Samma gäller i ett varuhus - varan kan vara felmärkt.
Om de däremot går ut med fel priser för att locka till sig kunder så får man betrakta det som oseriöst och då faller det under det som, åtminstone tidigare, föll under marknadsföringslagen (om den nu fortfarande heter så).
I vilket fall som helst så har de rätt att ändra priset. Om de hade varit superseriösa hade de släppt det för det ursprungliga priset och omedelbart ändrat på sin hemsida.

Priset kan knappast vara felaktigt då det kostat detsamma under den period som vi letat efter objektiv. Till slut så slog vi till och då blev det plötsligt ett nytt pris.

Men nu har vi en bekräftelse på denna beställning med pris och allt. Tycker det känns oerhört tråkigt att Fotovideo behandlar oss på detta sätt, framförallt när vi redan handlat en hel del där tidigare. Kanske ska se dom som oseriösa framöver, eller?

Konsumentverket skriver:
"Priset

Priset är ett viktigt villkor. Det är upp till säljare och köpare göra upp om priset för en vara eller en tjänst. En handlare får bestämma till vilket pris han vill sälja en vara till kunden. Kunden avgör om han/hon vill köpa varan till det priset. Här råder avtalsfrihet.

Säljaren är normalt inte bunden av de prisuppgifter han lämnat i sin marknadsföring av varan. Det är alltså det pris som kunden och säljaren kommer överens om som gäller. Lämnar säljaren en felaktig prisuppgift i sin marknadsföring kan konsumenten i vissa fall få ersättning för kostnader som han/hon har haft p g a den vilseledande annonsen, till exempel en onödig resa till butiken."

samt att "Avtal är bindande". Bekräftelsen på beställningen måste väl innebära att avtal ingåtts?

Det beror helt på.

Har du lagt en riktig beställning och fått en bekräftelse på den så har ni ingått ett avtal som normalt inte får brytas.

Eftersom en representant från FotoVideo har ringt till er så låter det som ni har ett bekräftat avtal.

Stå på dig och hänvisa till den orderbekräftelse som du har fått.

Se till att skriva ut orderbekräftelsen. Om du får problem så tycker jag att du ska vända dig till konsumentvägldearen i din kommun.

/Fredrik

Vi har en utskrift på beställningen och med det antar jag att avtal ingåtts.

Ordrenr.: 1 374 215
Ordredato: 28.01.2009
Bet.bet.: Kontant/Postförskott
Valuta: SEK

Pakket:

Lev.trans.:
Lev. måte: Postpaket
Ant. kolli.:

Vår ref.:
FV.SE
Dir. tlf.: 87 89 45 00
Plukket av:
Pakket av:

Pos Prod.nr. Produktbeskrivelse Enh. B L R Lev.dato Info Pris Sum
1 116351 Sigma 120-400mm F4.5-5,6 APO DG OS Sigma
Tele zoom til Digital med IF Stk 1 0 1 25.02.2009
Info 5 036,00 5 036,00

Særavgifter: 0,00
Totalt: 5 036,00
Mva: 1 259,00
Totalt eks. frakt og gebyrer : 6 295,00

B=Bestilt - L=Levert - R=Rest
Blå lev.dato=Levert Grønn lev.dato=Bekreftet dato Rød lev.dato=Usikker dato

Så ser den ut. Får väl ta ett snack med Fotovideo imorgon, och går inte det så är det väl bara att dra igång den jobbiga processen.
Tack för all info.

Priset kan knappast vara felaktigt då det kostat detsamma under den period som vi letat efter objektiv. Till slut så slog vi till och då blev det plötsligt ett nytt pris.

Men nu har vi en bekräftelse på denna beställning med pris och allt. Tycker det känns oerhört tråkigt att Fotovideo behandlar oss på detta sätt, framförallt när vi redan handlat en hel del där tidigare. Kanske ska se dom som oseriösa framöver, eller?

Den stora frågan är ju när avtal kan anses vara ingånget? Är orderbekräftelsen en accept av ditt anbud eller är det en elektroniskt alstrat autosvar? Om den är det sistnämnda så åligger det säljaren att omgående underrätta dig om felet, vilket han i så fall får anses ha gjort. I så fall är det upp till dig att avböja det nya priset annars är du bunden av det. Om det inte är ett autosvar så är säljaren helt klart bunden.

Sedan får man väl säga, bortom all juridik i hela världen, att det är småaktigt av fotovideo att agera som de gjort - det är ju trots allt en väldigt liten summa pengar det rör sig om. Ur ditt perspektiv blir det så klart en principfråga, vilket är helt rimligt ur ett konsumentperspektiv och jag hade reagerat på samma sätt. I ditt ställe hade jag nog släppt det och istället, via internet, upplyst alla om vilket skitbutik Videofoto är. Det är helt tillåtet: ekonomiskt förtal är inte straffbart. Det är konsumentupplysning. Jag vill inte handla i en sådan butik som för en sådan konsumentpolitik.

Ge fan i att hämta ut det,sen köper du det från en annan firma!
Håller dom på så där ska dom inte ha några kunder!

Jag tycker inte Fotovideo är seriösa. Förra året beställde jag två minneskort av dem. Kort efter beställningen ringde man och bekräftade ordern. Dock fanns inte varan hemma och de bad att få återkomma när korten fanns för leverans. När väl minneskorten skulle leverera sig ringde Fotovideo och meddelade att korten fanns hemma och att priset hade ökat med 40 %.

Resultatet blev att jag hade väntat på produkten i onödan. Det hade varit bättre att köpa korten av näst billigaste leverantör för omgående leverans.

Så här blev det till slut:

Vi beställer varan på måndag efm. På onsdag ringer en representant och påpekar att varan kommer att gå upp med 15-20%. Min fru som då svarar i telefon påpekar att vi redan har en bekräftelse via deras hemsida (när man loggar in och kollar på orderstatus) på 6295kr. Nix ansåg representanten, vi har angett "med reservation för prisändringar" så det är det nya priset som gäller. Accepteras inte ansåg min fru, så är det blev svaret. Representanten var väldigt ivrig på att annullera beställningen enligt min fru som dock nekade till detta. Vi har därefter gått igenom samtliga sidor i en beställningsprocess och inte funnit någon text angående "med reservation".
Under onsdags efm skrev jag sedan ett mail till Fotovideo där jag påpekade att avtal ingåtts, samt var denna info fanns, inget svar på detta än idag!

På fredagen ringer en representant igen och påpekar att vi beställt ett objektiv med Sigma fattning.....(vi ska ha Sony) Dessa finns inte att tillgå längre, tagits ur produktion.

Min fru passar då på att fråga varför orderdatum ändrats på bekräftelsen till den 28/1 istället för den 26/1. Omöjligt säger representanten....
Vi vet när beställningen blev gjord, känns märkligt eller hur?

Min fru påtalar nu också att objektivet inte gått upp med de utlovade 15-20%, det blev 38% istället, plötsligt kostar det 9900enligt telsamtal, sedan kostar det 8990kr på internet.....

Fotovideos representanter har genomgående i detta ärende haft en märklig attityd till min fru i de kontakter som tagits, om det beror på deras sätt att vara, företagets policy eller kvinnoförakt kan inte jag uttala mig om. Men att det finns en stor ovilja till att ta hand om, eller att lösa problem i den här kalibern finns iaf.

Det hela känns idag mycket märkligt, flyttade orderdatum, kanske med det också en liten ändring till Sigma fattning, vad vet jag? Den fanns ju inte längre.......Tyvärr är jag mycket osäker på om jag beställt korrekt eller inte, men mig veterligen (inte helt 100)fanns det bara tre att välja på, Canon, Nikon och Sony.

Summa summarum, aldrig i livet att vi kommer att handla en enda pryl av Fotovideo mer. Vi är rent ut sagt ledsna att vi tyvärr gjorde inköp där tidigare.
Min fru är numera fotograf även i sin proffesionalism, med ett stort behov av att kitta upp sig och jag är hobbyfotaren i hushållet. Vi har således två uppsättningar med grejer och kommer naturligtvis att vända oss till en helt annan leverantör, det blir en som redan visat framfötterna istället för en inkompetent och fullständigt servicebefriad organisation som Fotovideo. Kanske inte gäller alla anställda, men de som min fru talat med hittills bör nog inte vara kvar i ett försäljar/serviceyrke.

Så, att det är ett oseriöst företag som en tidigare person skrivit kan även vi numera sätta våra signum på.....

Bra gjort, känns konstigt att fotovideo bråkar om en sådan sak för det går väl knappast dåligt för dem.

Känns ännu bättre att man köper ifrån Cyberphoto fortfarande.

Det är just dom som visat framfötterna! Cyberphoto. Ställde upp helhjärtat när min fru satt i kläm och väntade på sitt nya kamerahus, slut i lager, slut på centrallagret och leverans först i maj....Blev erbjuden en dyrare modell istället som fanns på hyllan för samma peng. Snyggt jobbat Cyberphoto och skäms på er Fotovideo!

Kommer att tänka på när jag besökte en annan butik, Fotokungen (Kocksgatan i Stockholm) förra sommaren. Jag tittade på en Canon 40D och den medelåldermannen som verkade vara butikschef (resten av försäljarna var unga - har jag fördomar som antar att den äldste är butikschefen?), han var jättetrevlig och demonstrerade kameran villigt.

Men när jag fösökte pruta med hänvisning till Cyberphotos billigare pris, så drog han öronen åt sig och sa han att jag bör nog inte lita på Cyberphoto, "det är en sån där internetbutik". Han sa att för det första kommer jag aldrig att få en svensk bruksanvisning med kameran. Jag hävdade motsatsen, men han var mycket bestämd på den punkten och sa att jag kommer att ångra om jag beställer från Cyberphoto.

För det andra sa han att om det blir något fel på kameran så har jag trubbel direkt, servicen ska fungera "urdåligt" på sådana där internetbutiker, menade han. Därför vore det mycket smartare att köpa från en "riktig" butik.

Jag försökte hävda motsatsen, sa att servicen på Cyberphoto fungerar bra och att garantiärenden behandlas ypperligt väl. Kände att jag blev lite småsur så som han höll på och att han inte gav fem öre för kundens vetande. Jag visste ju sen flera år att jag inte hittat en enda butik, varken internetbutik eller "riktig butik" som har en så exemplariskt god kundbemötande som Cyberphoto har. Jag tillade att jag vet att med 40D via Cyberphoto följer det med en svensk bruksanvisning. Och att garantiärenden behandlas mycket bra där. Han tittade på mig som på ett mindrevetande, tittade på ett par av de unga försäljarkillarna i butiken och bytte ett illa dolt leende med dem, sa sedan med ett hånleende på läpparna att jag får absolut beställa från denna "internetbutik" om jag så gärna vill bli lurad!

Behöver nog inte nämna att det inte blev någon affär med Fotokungen, och kommer nog aldrig att bli det heller.

Glömde skriva en sak, när min fru påpekade att det kändes lite orimligt att FVs pris gått upp till 9900kr, och Cyberphoto bara höjt med det belopp som motsvarade Sigmas höjning 15-20% (7750kr)blev svaret från Fotovideos representant:
Jaha, dom vill väl inte tjäna pengar då!

Känns gött när en försäljare säger så........

Riktigt oseriöst av stora butiker att inte stå för sina priser och löften, en beställningsbekräftelse/orderbekräftelse gäller om de inte skrivit att de manuellt skall godkänna alla order som läggs.

Jag har själv varit med om precis samma sak på en större datorbutik för en massa år sedan, det blev en massa bråkande och jag fick köpa till angivet pris i slutänden om jag inte minns fel.

Kan bara säga att fotobutiken har ju inget problem med att gå in i din order och ändra i efterhand om de vill byta objektivfattning till Sigma som tydligen inte finns, allt ligger ju i deras databas. Se ALLTID till att skriva ut infon som man har om ordern om man inte får den som ett direkt mail.

Vill bara flika in att vi här i Umeå är lyckligt lottade med att ha 2 bra butiker här i stan, Swefo/Fotohörnan och Cyberphoto. Oss går det ingen nöd på...

Men Herregud! Att ska behöva ta över 1 sida med kommentarer innan en realist lägger in ett svar.

Om du har köpt (dvs tryckt på beställ och fått en bekräftelse) så är det det som gäller. De kan inte ångra sig efteråt och höja priset!

För guds skull, anmäl dom dårarna om inte ger sig. Eller skriv till PLUS, såhär får det inte gå till.

Dom vill få in några tusenlappar till på de stackars kunder som köpte precis innan prishöjning.

Men det är som sagt inte ditt problem.

Jag tycker, om inte du redan gjort det, att du ska maila FotoVideo med länken till denna diskussionen. Förhoppningsvis kommer folk på FS inte att handla av FotoVideo och andra oseriösa handlare. Och med denna inställningen och attityden kommer dom troligtvis inte få fler kunder från varken FS eller någon annanstans.

Själv mailade jag Cyberphoto med en diskussion där dom höjdes till skyarna. Där tackade dom och sa att detta ska vi visa upp för dom anställda. Seriösa handlare ska premieras!

Detta kanske inte gör så mycket i slutändan, men dålig publicitet vill väl ingen ha. Och framför allt inte i ett forum som detta där det kryllar av duktiga fotografer.

Stå på dig!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar