Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ta betalt mot företag?

Produkter
(logga in för att koppla)
Eftersom det handlar om uppdragsfotografering går det inte att deklarera som hobbyverksamhet, och rimligen hamnar kostnaden högre än 1000:-. Inte alla företagskunder vill betala arbetsgivaravgifter när de anlitar t.ex. fotografer, och då kan det finnas poäng med frilansfinans och liknande. Har TS egen firma och F-skatt är det förstås annorlunda, och det framgår ju inte av ursprungsfrågan.
 
Eftersom det handlar om uppdragsfotografering går det inte att deklarera som hobbyverksamhet, och rimligen hamnar kostnaden högre än 1000:-. Inte alla företagskunder vill betala arbetsgivaravgifter när de anlitar t.ex. fotografer, och då kan det finnas poäng med frilansfinans och liknande. Har TS egen firma och F-skatt är det förstås annorlunda, och det framgår ju inte av ursprungsfrågan.

Om de inte vill betala arbetsgivaravgifter kanske det istället är bättre att dra igång en egen firma. Då blir det lättare att dra av inköp av kameror etc också och man slipper omkostnader pga mellanhand.
 
Om de inte vill betala arbetsgivaravgifter kanske det istället är bättre att dra igång en egen firma. Då blir det lättare att dra av inköp av kameror etc också och man slipper omkostnader pga mellanhand.

Det blir inte lättare. Dra av gör man ändå precis som en egen firma. Fast med lättare regler. För mig när jag velade mellan hobbyverksamhet och egen firma var den avgörande delen momsavdraget.

Eftersom det handlar om uppdragsfotografering går det inte att deklarera som hobbyverksamhet

Sådan regel finns väl inte?
 
Enligt första sidan i den här skriften så är en av de utmärkande sakerna med hobbyverksamhet att man inte utför arbete på uppdrag av annan: http://www.skatteverket.se/download/18.353fa3f313ec5f91b95213/1369144681479/34411.pdf

Ahhh. Det där är inga regler. De är utmärkande exempel på ifall det inte ska räknas som hobbyverksamhet. Man utför de mesta som fotograf åt någon annan, dvs uppdrag. Exempelvis bröllop eller porträtt och dessa kan gå under hobby ifall man uppfyller de andra kriterierna som specas.
 
Sant, och det har nog med varaktigheten att göra. Ägnar man sig regelbundet åt fotouppdrag mot betalning kan det vara så att det räknas som näringsverksamhet. Man kan också bli momspliktig trots att det räknas som hobbyverksamhet.
 
Ahhh. Det där är inga regler. De är utmärkande exempel på ifall det inte ska räknas som hobbyverksamhet. Man utför de mesta som fotograf åt någon annan, dvs uppdrag. Exempelvis bröllop eller porträtt och dessa kan gå under hobby ifall man uppfyller de andra kriterierna som specas.

"Vad menas då
med hobby? Tre saker är utmärkande:
• Hobby är något du själv utövar på din fritid.
• Hobbyn är inte din huvudsakliga försörjning.
• Du utför inte arbete på uppdrag av någon annan."


Nej det är förstås inte strikta regler och det finns utrymme för tolkning. Stämmer alla tre så är det hobby. Men det verkar det inte göra i detta fallet pga punkt tre.

Tex när jag tagit extra enstaka fotouppdrag, eller programmeringsuppdrag har jag skattat dessa som näringsverksamhet.
 
"
• Hobby är något du själv utövar på din fritid.
• Hobbyn är inte din huvudsakliga försörjning.
• Du utför inte arbete på uppdrag av någon annan."

Precis som du skriver iSolen så gör tredje punkten här att fotouppdrag inte ska räknas till hobbyverksamhet. I alla fall var det det svaret jag fick från Skatteverket då jag frågade efter att sett samma diskussion i ett annat forum. Spelar ingen roll om det är varaktigt eller inte, man får inte utföra arbete på uppdrag av någon annan.

Ni som vill ta fotouppdrag, starta en egen näringsverksamhet, egen firma är ju inte mycket mer administration är att deklarera hobbyverksamhet då det även där gäller att hålla ordning på sina papper. Eller fakturera via någon av de firmor som har sådana tjänster även om de tar en del i provision.
 
. Eller fakturera via någon av de firmor som har sådana tjänster även om de tar en del i provision.

Det stora problemet med Frilansfinans och liknande är inte provisionen, utan att systemet minskar möjligheten att göra avdrag. Egen firma och f-skatt ger mycket bättre ekonomi.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.