Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lumix, Sony eller ett nytt objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

SSmonstedt

Medlem
Hej!

Nu är det så att jag börjar att bli sugen på att uppgradera min utrustning. I dagens läge har jag en Sony A58 med kit objektivet och ett 70 till 300mm objektiv.

Om det är så att jag köper en ny kamera har jag tänkt mig att köpa den begagnad. Just nu står det mellan sony a6000 och Lumix G7 (alternativt Lumix G80 eller Sony A6500 detta är dock inte prioriterat om ni inte tycker annat) Jag har även funderar på att lägga pengarna på ett nytt objektiv istället för en helt ny kamera men jag är osäker, då det känns skönt att prova något nytt.

Så vad ska jag välja? vilka för- och nackdelar har valen jag står inför. Hjälp mig i den eviga jämförelsen mellan kameror.

Tack på förhand!

(OBS notera att jag inte har allt för mycket pengar till hands)
 
Svårt att säga generellt utan mer information om dina krav och budget.

Om jag dock skall dryfta mig till att vara lite generell/svepande, och om du är inne på att byta till (eller komplettera med) lite mindre spegellösa system:

Skall du främst filma så är både Sony och Panasonic givna val att överväga.

Skall du främst/endast fotografera så kanske det snarare är främst Panasonic, Fuji och Olympus du skall börja att kika lite närmare på.
 
Svårt att säga generellt utan mer information om dina krav och budget.

Om jag dock skall dryfta mig till att vara lite generell/svepande, och om du är inne på att byta till (eller komplettera med) lite mindre spegellösa system:

Skall du främst filma så är både Sony och Panasonic givna val att överväga.

Skall du främst/endast fotografera så kanske det snarare är främst Panasonic, Fuji och Olympus du skall börja att kika lite närmare på.

Okej, nej jag vet inte riktigt min budget eftersom det beror på sommarjobbs lönen men den borde ligga runt 4000,- Jag har tänk att ta kort till största del. Jag har även tänkt att börja filma sketcher och liknande med kameran.
 
Vet du idag att du inte kan göra det du vill göra och varför du inte kan göra det?

Den tekniska kvaliteten är en pelare i bygget, en annan är "tanken", mellan de två och andra pelare så går det att prioritera olika för bara pelarna är tillräckligt bra så kommer bygget att hålla. Att överdimensionera är inget självändamål? Ehm, det är ett sätt att hålla en låg budget.

Jag vill kunna göra det här men kan inte på grund av att _______ och det är viktig för att _______ . O.s.v. då vet du kanske mer vad det är du behöver ett nytt objektiv eller kamerahus eller båda.

Ett jäkligt tråkigt svar. ;)
 
Vet du idag att du inte kan göra det du vill göra och varför du inte kan göra det?

Den tekniska kvaliteten är en pelare i bygget, en annan är "tanken", mellan de två och andra pelare så går det att prioritera olika för bara pelarna är tillräckligt bra så kommer bygget att hålla. Att överdimensionera är inget självändamål? Ehm, det är ett sätt att hålla en låg budget.

Jag vill kunna göra det här men kan inte på grund av att _______ och det är viktig för att _______ . O.s.v. då vet du kanske mer vad det är du behöver ett nytt objektiv eller kamerahus eller båda.

Ett jäkligt tråkigt svar. ;)

Haha tack för den ;) Jo det är så att jag vet att den kameran jag har idag (Sony A58) klarar av att både filma och att ta kort med.

Problemet min kamera i dagens läge är att när jag ska börja att filma med kameran så uppstår det ganska mycket "noice" även om jag har den lägsta ISO:n, det är näst intill omöjligt att filma i dåligt ljus på grund av det "noice" som finns, det blir såklart värre med högre ISO. För mig så förstör det här "filmningen" för mig.

Kameran tar bra kort men jag tycker att färgerna är för bleka. (jag vet att man kan fixa det här i post men jag har inte tex Lightroom då det är för dyrt)

Så det jag är ute efter är helt enkelt en kamera som kan filma (utan ett överskott i "noice") men också kan ta kort där bilderna inte är allt för bleka.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.