Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

LR 4 - hur funkar det?

Produkter
(logga in för att koppla)
Ja det tycker jag. Han var alltså inblandat i Photoshop men inte i LR. Ändå tycker han att LR har har smartare och bättre sätt att hantera uppskärpningen.
Det är väl opartiskt?

Hade hoppats något skulle hända med skärpningen, har aldrig gillat den i LR, men jag ser inget nytt där. Hur man än gör så skärper den mest bruset i bilden tycker jag, för liten radie för höga upplösningar.

Håller med dig i detta. Jag brukar grundskärpa en liten aning vid importen. Är det en bild att jobba vidare med så gör jag både grundskärpa och slutskärpa (med actions så det går fort) i PS. I vissa fall blir det lite bättre, i andra fall mycket bättre.

Jag har även jämfört skärpning i LRs export med att slutskärpa enligt Moderskeppets kurs och jag tycker det är ganska stor skillnad. För många är säker LRs skärpeverktyg tillräkligt bra, men jag har svårt att nöja mig med det när jag vet att det kunde bli lite bättre med en sväng i PS. Jag har gjort actions som anropas i LRs exportfunktion så det är inget merarbete att göra slutskärpan i PS trots allt...

Någon som vet hur skärpa och skala blir i "målningsverktyget" jämfört med den heltäckande skärpa som man styr med flera funktioner. Någon skrev tidigare om skärpa till 60, är det både detalj och vad nu det första heter skärpa? jag tycker att detalj kan man dra upp till 60 men den första reglaget så tycker jag det börjar se hemskt ut vid 40-50 fastän det blir bättre efter maskningen

Det som under Sharpening heter amount på engelska borde väl heta mängd på svenska men så enkelt är det väl inte. I alla händelser så får man anpassa detta efter kamera och typ av bild.
Med min Fuji X-10 börjar det se bedrövligt ut över 25.
Med Bilder från Canon 5DMKII kan jag gå betydligt högre.
Man bör koma ihåg att en utskrift är mycket mer förlåtande än vad man ser vid 100% zoom.
Sedan bör man för de flesta bilder använda lite mask på 10-15 och för porträtt betydligt mer.
Det är inte heller fel att använda Luminance noise reduction för att balansera mellan detaljåtergivning och brus.
Jag har köpt Luminous Landscapes LR 4 kurs och redan i de första kursern lärt mig sådant som förbättrat min efterbehandling trots jag kört LR sedan den var beta produkt.
Jeff Schewe är en mästare både på PS och LR och hans tips är ibland ganska oortodoxa men effektiva.
Hans tips om att lägga på lite korn på hög ISO bilder för att få fram detaljer och dölja brus är bara ett av många sådana trick.

Här är en numera gammal tutorial av Martin Evening, men skärpereglagen är samma. Går att ladda ner exempelbilden som används och följa steg för steg så man förstår vad de olika reglagen gör.

http://lightroom-news.com/lightroom-11-update/sharpening/

Allt bygger på Bruce Frasers ursprungliga "sharpening workflow", där den ena skärpningen bygger på den andra för optimalt resultat. I exemplet ovan från LR1 finns inte creative och output sharpening, men de finns ju i nuvarande LR-version.

Nej det gör den inte. Ska testa installera profilen ikväll. Har själv samyang.

/Stefan

Installerat det och det funkade. Jag ändrade i notepad ordet False till True och letade upp var den skulle vara i för mapp. Sen letade jag upp den under Canons profiler.

/Stefan

Jag får inte silver efex pro2 att starta upp i LR4 ? Sitter på sista ver av båda programmen. När jag skall gå in och starta upp Nik så syns det i LR men startar ej upp.
Tacksam för lite hjälp av någon?

Hittat en bug till i 4.0. Om man skapar en virtuell kopia och sedan swappar med "set copy as master" och sedan tar bort "den nya kopian" - försvinner även master. Som tur är kan man "ångra".

Saknar förövrigt att man inte kan göra "set copy as master" från development modulen. Det är ju oftats där man känner att kopian blev bättre i sina jämförelser.

Hittat en bug till i 4.0. Om man skapar en virtuell kopia och sedan swappar med "set copy as master" och sedan tar bort "den nya kopian" - försvinner även master. Som tur är kan man "ångra".

Saknar förövrigt att man inte kan göra "set copy as master" från development modulen. Det är ju oftats där man känner att kopian blev bättre i sina jämförelser.

Jag kör RC 4.1 och där verkar bugen vara borta.

Jag håller med dig - det vore bra att ha det tillgänglig i develop. Ibland kan jag tycka att uppdelningen i develop och library är lite begränsande. Speciellt nu när det tar längre tid att skifta mellan dem.

För första gången tänker jag använda LR4 för att göra ett webbalbum, men hur sjutton får man till en individuell bildtext för varje bild? Hur jag än gör blir den samma på alla bilderna. I hjälpen står hur man ska göra, men det blir ändå fel.

Du får ange den individuella texten som t.ex. "Caption" i metadata för respektive bild. Sen kan du använda fältet "Caption" i bildspelet/albumet.

Du får ange den individuella texten som t.ex. "Caption" i metadata för respektive bild. Sen kan du använda fältet "Caption" i bildspelet/albumet.

Aha, tack! Då förstår jag. Allt text i albumet bygger på metadata. Då begriper jag varför det blir rätt datum på bilderna.

När kommer objektivkorrigeringar in i LR och ACR för Olympus m/43?

Olympus m4/3 har ju redan automatisk korrektion av distortionen. Däremot ingen CA-korrigering. Den senare finns ju i LR4 men när jag testade, kunde jag inte se någon skillnad.
Däremot vore det bra om det fanns profiler för standard 4/3 objektiv. Jag har bland annat ett DZ 35/3,5 makro, som är skarpt men har rätt mycket distorsion.

Har ett "problem" jag inte blir klok på... Jag har satt vitbalansen fast på 5500K på min 5D mk2 men när jag importerat filerna i LR4 så står vitbalansreglaget på 5100K som utgångsläge. Någon som vet vad det kan bero på?

Systemkraven säger blandannat vad gäller LR4, att det är Windows Vista eller Windows 7 man bör ha. Är det helt uteslutet att det fungerar i XP.

//Bengt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar