Annons

LR 4 - hur funkar det?

Produkter
(logga in för att koppla)
Filnamn vid export kan ju skapas av en hel massa olika variabler. "Original sequence number" (eller vad det nu heter) är ett av dem. Brukar användad et själv för att behålla originalnumret från kameran som en referens i filnamnet.

Tack, det är nog detta jag är ute efter låter det som.

Då är man uppgraderad.
Jag har hittills bara hunnit klämma på geotag-funktionen.
Fifiigt att kunna geotagga "bakåt", dvs bilder tagna utan GPS får koordinater genom att man placerar ut dem på kartan.

Det är bara att dra bilder till rätt plats på den Google-karta som finns inne i LR4. Man kan även synka med diverse GPS-loggfiler.

Problem i kartmodulen

Är det fler än jag som har problem med att visa var bilder är tagna med hjälp av kartmodulen?

Häromdagen fungerade det utmärkt, sen stängde jag av datorn och igår kväll när jag tänkte sätta mig och leka lite är hela kartbilden bara mörkgrå, inga land/hav/gränser/vägar/mm. Bilderna jag vill titta på har GPS-koordinater inbäddade från kameran och fungerade i LR3. Jag har googlat lite och hittat några foruminlägg här och var som skyller på Adobe Air eller Flash Player, dock är samtliga lösningar för OSX och jag kör Windows 7.

http://i.imgur.com/YyUyJ.png

Edit: Startade om LR4 och nu verkar det fungera igen?

Jag testade att geotagga filer från min D3 med hjälp av en GPX-fil som jag gjorde med Motion-X GPS för iPhone. Det är inte helt självklart hur man ska göra i LR, och onlinehjälpen är inte till stor hjälp heller.

Om någon undrar så gör man enligt följande när man väl har bilder och en GPX-fil:

1. Gå till kartmodulen och välj Map/Tracklog/Load tracklog och välj aktuell GPX-fil.
  2. 2. Se till att alla bilder du tagit när du loggade positionen i din gps eller telefon är markerade.
  3. 3. Välj menyn Map/Tracklog/Auto-tag photos

Om klockan i kameran var något så när synkad när du fotograferade bör du nu fått in kartpositionen i bilderna - hur exakt det blir beror på hur ofta gpsen loggat din position :)

Problem vid filmvisning

Har problem när jag ska starta uppspelningen. Hela programmet hänger sig direkt efter att jag tryckt på play-knappen. Någon mer som har det problemet? Lösning?

Är det fler än jag som har problem med att visa var bilder är tagna med hjälp av kartmodulen?

Häromdagen fungerade det utmärkt, sen stängde jag av datorn och igår kväll när jag tänkte sätta mig och leka lite är hela kartbilden bara mörkgrå, inga land/hav/gränser/vägar/mm. Bilderna jag vill titta på har GPS-koordinater inbäddade från kameran och fungerade i LR3. Jag har googlat lite och hittat några foruminlägg här och var som skyller på Adobe Air eller Flash Player, dock är samtliga lösningar för OSX och jag kör Windows 7.

http://i.imgur.com/YyUyJ.png

Edit: Startade om LR4 och nu verkar det fungera igen?

Min gissning är att LR inte lyckades ladda ner kartan från Google.

Vad taggar du ifrån? En handhållen GPS? Är lite nyfiken på hur det fungerar.

Jag kom på att det går att använda min GPS-klocka (Garmin). De skapar filer med .fit på slutet.
Hittade en konverterare som gör om "fit" till GPX-track filer. Sedan går de att ladda in GPX-filen i LR4. Om klockan inte var synkad med kameran kan man justera med tidzonförskjutningen. Funkade sedan bra.
Konverteraren: http://www.gpsies.com/convert.do

Jag har precis uppgraderat till Lightroom 4 och håller som bäst på att vänja mig vid att använda det. En sak som slagit mig (men jag kan mycket väl ha missat något) är att Högdagrar & Skuggor som ersatt Återställning & Fyllnadsljus inte går att justera(rädda) lika mycket. Med Fyllnadsljus upplever jag att man kunde ljusa upp/rädda mer än med Skuggor.

Är det inte så enkelt att Skuggor är en ersättning till Fyllnadsljus utan att det är Skuggor i kombination med annat reglage?

Jag har precis uppgraderat till Lightroom 4 och håller som bäst på att vänja mig vid att använda det. En sak som slagit mig (men jag kan mycket väl ha missat något) är att Högdagrar & Skuggor som ersatt Återställning & Fyllnadsljus inte går att justera(rädda) lika mycket. Med Fyllnadsljus upplever jag att man kunde ljusa upp/rädda mer än med Skuggor.

Är det inte så enkelt att Skuggor är en ersättning till Fyllnadsljus utan att det är Skuggor i kombination med annat reglage?
Ja, Black och Shadows (engelska benämningarna) är vad man ska jobba med för lågdagrar och White och Highlights för högdagrar. Kombinationerna fungerar lite annorlunda nu känns det som så lite får man lära om men förändringen är till det bättre känns det som så det är det värt.

Med Fyllnadsljus upplever jag att man kunde ljusa upp/rädda mer än med Skuggor.

Det är möjligt att du kunde få större effekt men i praktiken gav det ofta för mycket brus om du drog reglaget för långt.

Det nya tycker jag är mer användbart då de negativa effekterna inte är lika stora.

Någon mer än jag som har problem att spara i ps 5 när jag använder lightroom4. Bilderna sparas men syns bara ibland upp i Lightrroom4- funkar kanske hälften av gångerna.
Annars är jag väldigt nöjd med att man kan rädda bilder som förut var kassa tex motljusbilder och bilder som var på gränsen till utbrända

Om jag går från lightroom 4 till ps 5 så vill den använda camera raw 7, som inte finns ännu.
Innebär detta att man även måste uppgradera PS till 6'an? Eller kommer camera raw 7 funka ihop med PS 5 (samt vara gratis)?

Om jag går från lightroom 4 till ps 5 så vill den använda camera raw 7, som inte finns ännu.
Innebär detta att man även måste uppgradera PS till 6'an? Eller kommer camera raw 7 funka ihop med PS 5 (samt vara gratis)?

Eller så låter du LR konvertera till PSD/TIFF när du går över till PS.
Annars skickas RAW-filen från LR till Camera RAW och för att det ska funka med inställningarna från LR med nya motorn måste Camera RAW finnas i samma eller nyare version i PS.

En fråga, jag tog en bild från LR4 för fortsatt redigering i PSE10, i PSE kom bilden men jag kunde tex inte utföra alla redigeringarna. Beror detta på någon inställning i ut från LR4 som ska ställas för att det ska funka i PSE, kan det vara färgbit djup etc?

En fråga, jag tog en bild från LR4 för fortsatt redigering i PSE10, i PSE kom bilden men jag kunde tex inte utföra alla redigeringarna. Beror detta på någon inställning i ut från LR4 som ska ställas för att det ska funka i PSE, kan det vara färgbit djup etc?

Sannolikt plockades bilden över till PS med 16 bitars färgdjup. Ändra till 8 bitar, så öppnas alla redigeringsmöjligheter.

Någon mer än jag som har problem att spara i ps 5 när jag använder lightroom4. Bilderna sparas men syns bara ibland upp i Lightrroom4- funkar kanske hälften av gångerna.
Annars är jag väldigt nöjd med att man kan rädda bilder som förut var kassa tex motljusbilder och bilder som var på gränsen till utbrända

Det är inte så att du byter namn på filerna när du sparar dem i Photoshop ibland?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar