Annons

LR 4 - hur funkar det?

Produkter
(logga in för att koppla)
Grundregeln är att flytta alla filer inifrån Lightrooms gränssnitt. Då tappar aldrig Lightroom bort var filerna finns eftersom Lightroom direkt uppdaterar filernas nya placering. Gör man flytten utanför Lightroom uppfattar Lightroom filerna som saknade när man startar programmet.

Om jag förstod rätt så hade ingen flytt skett - det är Windows som "stökat " till det hela. Det kan hända om man har USB-anslutna enheter. Men jag kanske missförstod.

Jo, jag är helt med på det. Vad jag menar är att om man ska skapa sådan flexibilitet för bokskapande i Lightroom börjar programmet ta på sig en kostym som i slutänden kan bli svår att bära utan att programmets ursprungliga användningsområde påverkas. Vi får helt enkelt se hur Adobe tänker.

Visst finns det en fara i att göra Lightroom för "stort" men att kunna skapa egna storlekar på böcker känns inte som någon större fara nu när man ändå valt att ha en bokmodul. Ungeför som att man kan ha egna presets för allt annat.

Om jag förstod rätt så hade ingen flytt skett - det är Windows som "stökat " till det hela. Det kan hända om man har USB-anslutna enheter. Men jag kanske missförstod.

Du förstod rätt - jag förstod fel. :)

Ditt förslag till lösning är det rätta. Mitt förslag blev bara förvirrande eftersom det byggde på en rejäl felläsning.

Sorry för det.

Visst finns det en fara i att göra Lightroom för "stort" men att kunna skapa egna storlekar på böcker känns inte som någon större fara nu när man ändå valt att ha en bokmodul. Ungeför som att man kan ha egna presets för allt annat.

Ja, så länge boktillverkarna har samma upplägg på de dokument de vill ha. Min erfarenhet är dock att variationen är stor (mått för utfall, sätt att beräkna bokrygg, omslagens fysiska utformning) och att det kan bli svårt att göra en bokmodul som är så öppen att den är helt oberoende av boktillverkare.

Däremot kan man ju mycket väl tänka sig att de olika boktillverkarna erbjuder egna "pluggar" för att man ska kunna exportera till just deras bokformat.

Ja, så länge boktillverkarna har samma upplägg på de dokument de vill ha. Min erfarenhet är dock att variationen är stor (mått för utfall, sätt att beräkna bokrygg, omslagens fysiska utformning) och att det kan bli svårt att göra en bokmodul som är så öppen att den är helt oberoende av boktillverkare.

Däremot kan man ju mycket väl tänka sig att de olika boktillverkarna erbjuder egna "pluggar" för att man ska kunna exportera till just deras bokformat.

Vi är nog överens.

En av orsakerna till att jag efterlyser flexibla bokformat är ju att man faktiskt kan tänka sig att göra en "bok" som man aldrig trycker. Säg att jag fotar lite på ett 50-års kalas. Då kan det vara trevligt att sätta ihop detta som en "bok" med bilder och texter. Att verkligen gå hela steget fullt ut och trycka boken kanske är overkill. Istället nöjer jag mig med att spara den som PDF och maila ut till festdeltagarna. I ett sådan scenario kan det vara trevligt att välja ett annat format, t ex A4, eller 16:9.

Hur som helst, jag skall ta mig i kragen och sammanställa en bok och beställa från Blurb för att se resultatet. De färdiga formatet kommer säkert vara helt tillräckliga för mig som en start.

Hur som helst, jag skall ta mig i kragen och sammanställa en bok och beställa från Blurb för att se resultatet. De färdiga formatet kommer säkert vara helt tillräckliga för mig som en start.

Eftersom jag gjort en hel del arbeten med Blurb så tycker jag att det var riktigt kul att Adobe valde dem som partner för det här. Blurb levererar snabbt, med god kvalitet och är dessutom mycket prisvärda. Det finns exempelvis ingen svensk fotoboksproducent som är i närheten av de priser Blurb erbjuder.

Lycka till med bokskapandet!

Ja, du kan "låsa" en enhetsbokstav i Windows. Kontrollpanelen-Datorhantering-Diskhantering, högerklicka enheten, välj enhetsbokstav (det är nog lite olika i olika versioner av Windows).

Ja, du kan peka om mapparna i Lightroom. Förhoppningsvis har du gjort så att du har en överordnad mapp, t ex "Bilder". Den mappen bör nu ha ett frågetecken. Om du högerklickar den så bör du få ett val "Locate missing folder". Du kan då peka ut foldern på rätt enhet så bör Lightroom fixa till denna och alla underliggande mappar och filer.

Tack nu funkar det, jag gick på alternativet att byta tillbaka enhetsbokstaven till G i windows, så får vi se hur länge den får vara så

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto