Annons

LR 4 - hur funkar det?

Produkter
(logga in för att koppla)
Har ett "problem" jag inte blir klok på... Jag har satt vitbalansen fast på 5500K på min 5D mk2 men när jag importerat filerna i LR4 så står vitbalansreglaget på 5100K som utgångsläge. Någon som vet vad det kan bero på?

Är en total nybörjare på LR, men det finns en inställning (kommer nu inte ihåg var, men troligen i högermenyn under bibliotek eller import) där kan man få upp en lista det bl.a står "Adobe standard", olika vitbalansinställningar från kamera etc, där verkar det som Adobe standard är default vid installation

Aha, tack! Då förstår jag. Allt text i albumet bygger på metadata. Då begriper jag varför det blir rätt datum på bilderna.

ni som ha LR4 kan man bestämma album sidor själv? storlek tex 25x25 cm o sedan spara ner det i valfritt format tiff,jpg etc o sedan printa ut det själv eller lämna in för att få kopior?

Betan gick iaf inte att installera på XP, det låter märkligt om de skulle släppt det kravet? Vad jag kan läsa mig till på nätet går det inte.

ni som ha LR4 kan man bestämma album sidor själv? storlek tex 25x25 cm o sedan spara ner det i valfritt format tiff,jpg etc o sedan printa ut det själv eller lämna in för att få kopior?

Kollade du videon son jag länkade till i den andra diskussionen?
Där visar Julienne Kost hur man skapar egna layouter.

Det jag ser so det största problemet om jag inte missade nåt i videon är att Oman följer att privat till fil så får man uppslagen per "papper". Jag såg ingenstans att man kunde välja hur många ark man vill ha i en bunt som ska vikas (om du förstår problemet). Så när hon visade en bok hon printrar till pdf och bläddrade genom sidorna så var det som att bläddra genom uppslagen.

Det går inte att installera på XP. Man får upp ett meddelande att OS inte stöds och sen avslutas installationen. Jag har provat med skarpa 4.0 ;-(

//Lars

Nej, men de stödjer inte det så hur det funkar, buggar etc får du leva med.

/Stefan

Men hur då? Vad har du fått det ifrån i så fall?

När man installerar på XP får man ju info om att versionen inte funkar på XP.
Jag uppgraderade till Windows 7 på maskinen i fråga då jag inte kom vidare.
Hur skulle man gjort för att ta sig över det stoppet då?
Går det att tvinga igenom en installation ändå?

Jag såg ingen sådan möjlighet utan lade ned efter det försöket.
Jag tror i likhet med Anders och Lars att att det faktiskt inte går.

Men hur då? Vad har du fått det ifrån i så fall?

När man installerar på XP får man ju info om att versionen inte funkar på XP.
Jag uppgraderade till Windows 7 på maskinen i fråga då jag inte kom vidare.
Hur skulle man gjort för att ta sig över det stoppet då?
Går det att tvinga igenom en installation ändå?

Jag såg ingen sådan möjlighet utan lade ned efter det försöket.
Jag tror i likhet med Anders och Lars att att det faktiskt inte går.

Ok, läst snabbt på andra forum om workarounds. Men inte grävt i det själv då jag har Windows 7 sedan länge. Allt går om man vill. Finns ju portabla versioner av LR som man kan ha i USB.minnen ;)

/Stefan

Hur som helst, jag tycker det är ganska enkelt.

Har man XP så har man sannolikt en lite äldre och långsammare hårdvara. Då är det enklast att ligga kvar med LR 3 - det är ju fortfarande ett utmärkt program.

Vill man ha de nyheter som 4:an erbjuder är det lika bra att köra Win7 och då gärna 64-bitars med rejält med minne och snabb processor eftersom 4:an är någon mer krävande än 3:an.

Hur som helst, jag tycker det är ganska enkelt.

Har man XP så har man sannolikt en lite äldre och långsammare hårdvara. Då är det enklast att ligga kvar med LR 3 - det är ju fortfarande ett utmärkt program.

Vill man ha de nyheter som 4:an erbjuder är det lika bra att köra Win7 och då gärna 64-bitars med rejält med minne och snabb processor eftersom 4:an är någon mer krävande än 3:an.

Eller så la man slantarna på en ny kamera och vill slippa konverera till DNG som ett mellansteg...

Eller så la man slantarna på en ny kamera och vill slippa konverera till DNG som ett mellansteg...

Jo visst är det tufft för den som skaffat en kamera som inte stöds av LR 3.6 och inte har råd att uppgradera sin dator.

Jag tycker ändå Adobe gör rätt här. Det måste vara bättre att släppa stödet för ett 10 år gammal OS och koncentrera sig på att optimera produkten för dagens OS.

Märkligt att det bara är XP-användare som beklagar sig över att Adobe inte längre stödjer ett >11 år gammalt OS. Jag hör inga klagomål från Mac-sidan, trots att systemkraven där är mycket tuffare (OSX 10.6.8 eller 10.7, bägge släppta sommaren 2011).

Läs gärna Scott Kelbys tankar om ämnet.

Är en total nybörjare på LR, men det finns en inställning (kommer nu inte ihåg var, men troligen i högermenyn under bibliotek eller import) där kan man få upp en lista det bl.a står "Adobe standard", olika vitbalansinställningar från kamera etc, där verkar det som Adobe standard är default vid installation

Tack! Det låter ju som en förklaring, ska kika på det när jag kommer hem. /Johan

Kollade du videon son jag länkade till i den andra diskussionen?
Där visar Julienne Kost hur man skapar egna layouter.

Det jag ser so det största problemet om jag inte missade nåt i videon är att Oman följer att privat till fil så får man uppslagen per "papper". Jag såg ingenstans att man kunde välja hur många ark man vill ha i en bunt som ska vikas (om du förstår problemet). Så när hon visade en bok hon printrar till pdf och bläddrade genom sidorna så var det som att bläddra genom uppslagen.

jag kollade men fick inget svar genom den. Hade en förhoppning om att ni som har LR skulle kunna testa att göra en sida i tex 25x25 cm o sedan se om det går att spara ner den på skrivbordet i tex tiff/jpg.

Om jag fattade det rätt så kan du skapa egna mallar och det går att spara som jpg.
Båda sakerna visades i videon.
Du kan ju alltid ladda ner och labba själv i 30 dagar.

jag kollade men fick inget svar genom den. Hade en förhoppning om att ni som har LR skulle kunna testa att göra en sida i tex 25x25 cm o sedan se om det går att spara ner den på skrivbordet i tex tiff/jpg.

Jag kollade en del och om jag förstår rätt så är det rätt begränsat vad man kan göra i book-module.

Så vitt jag förstår kan man INTE definiera sitt eget bokformat!

Om man googlar lite så tycks det råda en del missnöje över detta men också en för hoppning om att det skall gå att lösa i kommande releaser.

Jag skall testa book module lite mer men spontant så känns den som ett bra verktyg för den som vill ha en bok snabbt och enkelt men mindre bra för den som vill ha total kontroll över skapandet. :(

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto