Annons

LR 4 - hur funkar det?

Produkter
(logga in för att koppla)
Om jag fattade det rätt så kan du skapa egna mallar och det går att spara som jpg.
Båda sakerna visades i videon.
Du kan ju alltid ladda ner och labba själv i 30 dagar.

Om jag förstod rätt är det inte mallar hon skapar. Hon använder print-modulen för att skapa en specifik layout. Sedan printar hon till JPG och importerar denna till LR och lägger in den i book. Hon kallar det själv för workaround så jag tror inte hon tycker det är speciellt smidigt.

Om jag nu fattat rätt.

tycker verktygen generellt är bättre .
men programmet klart segare än 3:an
Stör mig på att funktionen klistra in inställningar från föregående bild
än senarelagd vid sparandet så att jag måste vänta på att bilden jag justerade
måste blir helt sparad innan jag kan klistra in inställningarna.

Om jag förstod rätt är det inte mallar hon skapar. Hon använder print-modulen för att skapa en specifik layout. Sedan printar hon till JPG och importerar denna till LR och lägger in den i book. Hon kallar det själv för workaround så jag tror inte hon tycker det är speciellt smidigt.

Om jag nu fattat rätt.

Ok, har inte haft möjlighet att testa själv än.

Basverktygen

Hej!
Installerade ver 4 oc kommer från 3. Engelsk version.
I developdelens basic så får jag direkt upp de gamla reglagen se bild 1, trycker jag resetkanppen kommer de nya upp se bild 2.
Hur kommer det här sig? kan man ändra detta för alla bilder i en operation?

Jag har använt lr3 ganska lite, tankat in bilder o taggat, inte använt det för framkallning utan gjort det i CR.
Ska nu börja i LR har jag tänkt och då upptäckte jag det jag det här.

Bilagor

• Untitled-1.jpg
    Untitled-1.jpg
    12.6 KB · Visningar: 397
  • Untitled-2.jpg
    Untitled-2.jpg
    12.3 KB · Visningar: 401
När du installerade 4:an fördes din befintliga katalog över. Alla bilder som du importerat tidigare ligger dock kvar i den gamla "processversionen". Detta är bra. Eftersom reglagen är olika så går det inte att direkt översätta en redigering i 3:an till motsvarande i 4:an. Det är bäst att göra en sådan konvertering för en bild i taget. Det går dock att konvertera alla om man vill - du får en fråga när du konverterar en bild om du vill konvertera alla i filmstripen.

Jag låter alla mina gamla bilder ligga kvar i den gamla processversionen. Finns ingen direkt anledning att gå igenom alt gammalt tycker jag. Om jag däremot skall printa eller exportera en gammal bild på nytt, då tar jag tillfället i akt och uppgradera till den nya processversionen men måste då göra om/kolla alla redigeringar.

Här är en bra video som beskriver det hela

http://tv.adobe.com/watch/whats-new-in-lightroom-4/lightroom-4-develop-module/

Mycket tack, tur att det finn sd esom hjäper till!
Ska genast kolla det där, satt faktiskt o funderade på om det kunde vara nåt åt det hållet, kommer ihåg det var nåt liknande när jag installerade cs5.

Återigen Tack!

mvh Lars

tycker verktygen generellt är bättre .
men programmet klart segare än 3:an
Stör mig på att funktionen klistra in inställningar från föregående bild
än senarelagd vid sparandet så att jag måste vänta på att bilden jag justerade
måste blir helt sparad innan jag kan klistra in inställningarna.

Har samma problem. Det är olidligt.

Har samma problem. Det är olidligt.

Jag använder copy/paste ganska sällan så jag har inte märkt någon direkt skillnad. Jag gör en justering på bilden, väljer Copy..., markerar några bilder, väljer paste. Jag ser ingen direkt skillnad mot tidigare, men jag missar kanske något?

Jag kollade en del och om jag förstår rätt så är det rätt begränsat vad man kan göra i book-module.

Så vitt jag förstår kan man INTE definiera sitt eget bokformat!

Om man googlar lite så tycks det råda en del missnöje över detta men också en för hoppning om att det skall gå att lösa i kommande releaser.

Jag skall testa book module lite mer men spontant så känns den som ett bra verktyg för den som vill ha en bok snabbt och enkelt men mindre bra för den som vill ha total kontroll över skapandet. :(

Jag vet inte vad du menar med "eget bokformat" men det är väldigt få (någon) print-on-demand-tjänster som tillåter valfria mått på boken. De du ser i bokmodulen är de format Blurb har.

Om du menar att man ska kunna formge enskilda sidor så rekommenderar jag program avsedda för det. Att få in full designflexibilitet i Lightroom känns onödigt. Lightroom är inte ett program skapat för formgivning av trycksaker.

Bokmodulen i Lightroom är - precis som du skriver - gjord för att man ska kunna skapa fotoböcker på ett enkelt sätt (vilket de allra flesta brukar vilja göra). Känner man att man har kunskap att formge en bok helt på egen hand är exempelvis Indesign ett betydligt bättre alternativ.

Jag vet inte vad du menar med "eget bokformat" men det är väldigt få (någon) print-on-demand-tjänster som tillåter valfria mått på boken. De du ser i bokmodulen är de format Blurb har.

Om du menar att man ska kunna formge enskilda sidor så rekommenderar jag program avsedda för det. Att få in full designflexibilitet i Lightroom känns onödigt. Lightroom är inte ett program skapat för formgivning av trycksaker.

Bokmodulen i Lightroom är - precis som du skriver - gjord för att man ska kunna skapa fotoböcker på ett enkelt sätt (vilket de allra flesta brukar vilja göra). Känner man att man har kunskap att formge en bok helt på egen hand är exempelvis Indesign ett betydligt bättre alternativ.

Jag har en delvis annan syn på saken.

Jo, jag är medveten om att bokleverantörerna erbjuder fasta format och modulen är kopplad till Blurbs utbud. Det finns dock en möjlighet att skriva ut sin bok till PDF vilket då skulle kunna öppna upp för att använda andra leverantörer än Blurb och med andra bokstorlekar. Det var ju precis det som någon här i tråden efterfrågade.

Att program som in-design ger större valfrihet är självklart men jag tycker ändå att det kan finnas motiv för att ha flexibilitet även från Lightroom. Kolla bara på print-modulen - den erbjuder en hel del godis.

Att skapa fotoböcker är något som säkert många fotoentusiaster vill göra och att då slippa använda andra programvaror och kunna göra allt inifrån LR borde vara mycket intressant. Precis som man kan skapa web-album, bildspel och avancerade utskrifter utan att ta till andra verktyg.

Jag skulle inte bli förvånad om bok-modulen förfinas och utökas i kommande versioner av LR (om nu inte avtalet med Blurb förhindrar det).

Jag skulle inte bli förvånad om bok-modulen förfinas och utökas i kommande versioner av LR (om nu inte avtalet med Blurb förhindrar det).

Ja, det är möjligt att man öppnar bokmodulen så att man kan bestämma sidstorlek själv. Samtidigt har fotoboksföretagen olika lösningar för hur de olika delarna skapas till en bok, och frågan är om det ens är möjligt att göra en bokmodul som är så flexibel att man kan skapa filer som sedan kan användas hos vem som helst. En bok består av flera delar (omslag/rygg, samt inlaga). Jag tror det är betydligt enklare att antingen använda de olika företagens färdiga tommallar för exempelvis Indesign, eller att använda de verktyg företagen har.

Jag har både gjort böcker utifrån mallar och gjort böcker helt formgivna i Indesign. För min del räcker det med de två alternativen. Jag har lite svårt att se varför jag skulle jobba med en kompromiss mellan de nyss nämnda alternativen. Det finns utmärkta möjligheter att skapa böcker i vilket format som helst med exempelvis Indesign. Har man behovet av full kontroll finns alltså redan alternativen.

Ja, det är möjligt att man öppnar bokmodulen så att man kan bestämma sidstorlek själv. Samtidigt har fotoboksföretagen olika lösningar för hur de olika delarna skapas till en bok, och frågan är om det ens är möjligt att göra en bokmodul som är så flexibel att man kan skapa filer som sedan kan användas hos vem som helst. En bok består av flera delar (omslag/rygg, samt inlaga). Jag tror det är betydligt enklare att antingen använda de olika företagens färdiga tommallar för exempelvis Indesign, eller att använda de verktyg företagen har.

Jag har både gjort böcker utifrån mallar och gjort böcker helt formgivna i Indesign. För min del räcker det med de två alternativen. Jag har lite svårt att se varför jag skulle jobba med en kompromiss mellan de nyss nämnda alternativen. Det finns utmärkta möjligheter att skapa böcker i vilket format som helst med exempelvis Indesign. Har man behovet av full kontroll finns alltså redan alternativen.

visst jag har gjort mina egna mallar men vet att kollegor som kör med jorgenson program gör en layout på 45 min i stället för 4-6 timmar. Finns flera olika program leverantörer som tex album ds o yervant osv men min fråga är om det dels finns bra med mallar o om det är möjligt att spara i valfri storlek för oss som printar våra egen album som tex felicia från lundeby. Är lite nyfiken på L4 men vill veta lite mer innan jag laddar ner o testar programmet. Sedan så vet jag en del som kör lightroom o det med film programmet vsco o undrar om någon har någon erfarenhet av det o då tänker jag på snabbhet,smidighet etc att jobba med det.

visst jag har gjort mina egna mallar men vet att kollegor som kör med jorgenson program gör en layout på 45 min i stället för 4-6 timmar. Finns flera olika program leverantörer som tex album ds o yervant osv men min fråga är om det dels finns bra med mallar o om det är möjligt att spara i valfri storlek för oss som printar våra egen album som tex felicia från lundeby. Är lite nyfiken på L4 men vill veta lite mer innan jag laddar ner o testar programmet.

Svaret är nej, det finns det inte.

Eftersom du kan testa en fullversion av programmet i 30 dagar föreslår jag att du gör det. Då har du gott om tid på dig att hitta svar på dina frågor.

Ingen har bett dig att jobba med en kompromiss.

Att du inte har behov av mer flexibilitet i LR är ju uppenbart eftersom du har Indesign och kunskapen att använda det.

Jag äger inte Indesign och har inte någon lust att köpa det och lära mig det - därför skulle jag gänrna se stor flexiblitet i bokmodulen i LR.

Svaret är nej, det finns det inte.

Eftersom du kan testa en fullversion av programmet i 30 dagar föreslår jag att du gör det. Då har du gott om tid på dig att hitta svar på dina frågor.

ifall du tycker det är så jobbigt att svara på ett par enkla frågor så behöver du inte, tydligen så vet du knappt svaret trots att du själv har programmet.

Jag flyttar ut originalfilerna till en extern hårddisk när jag är färdig med redigeringen, dessa har enligt LR legat på hårddisk G och det har fungerat tills idag, då nu min dator säger att de nu ligger på D.

Troligen har de fått en annan enhetsbokstav av windows pga något?

Hur löser jag detta enklast, kan jag i LR peka på D istället (utan att peka om alla mappar) eller kan jag i windows döpa om enheten till G istället (och var gör man det, och finns det då något sätt att frysa en enhetsbokstav till en enhet)

Jag äger inte Indesign och har inte någon lust att köpa det och lära mig det - därför skulle jag gänrna se stor flexiblitet i bokmodulen i LR.

Jo, jag är helt med på det. Vad jag menar är att om man ska skapa sådan flexibilitet för bokskapande i Lightroom börjar programmet ta på sig en kostym som i slutänden kan bli svår att bära utan att programmets ursprungliga användningsområde påverkas. Vi får helt enkelt se hur Adobe tänker.

ifall du tycker det är så jobbigt att svara på ett par enkla frågor så behöver du inte, tydligen så vet du knappt svaret trots att du själv har programmet.

Du fick svar. Dessutom fick du en rekommendation. Eftersom Adobe är så generösa och erbjuder 30 dagars prov av fullversionen har man väldigt stora möjligheter att hitta svaren på de frågor man har. Det är inte alltid helt lätt att förstå vad en frågeställare har för behov, och min erfarenhet är att det bästa sättet är att ha möjlighet att prova själv.

Jag beklagar om du uppfattat mig som ohjälpsam.

Jag flyttar ut originalfilerna till en extern hårddisk när jag är färdig med redigeringen, dessa har enligt LR legat på hårddisk G och det har fungerat tills idag, då nu min dator säger att de nu ligger på D.

Troligen har de fått en annan enhetsbokstav av windows pga något?

Hur löser jag detta enklast, kan jag i LR peka på D istället (utan att peka om alla mappar) eller kan jag i windows döpa om enheten till G istället (och var gör man det, och finns det då något sätt att frysa en enhetsbokstav till en enhet)

Grundregeln är att flytta alla filer inifrån Lightrooms gränssnitt. Då tappar aldrig Lightroom bort var filerna finns eftersom Lightroom direkt uppdaterar filernas nya placering. Gör man flytten utanför Lightroom uppfattar Lightroom filerna som saknade när man startar programmet.

Ja, du kan "låsa" en enhetsbokstav i Windows. Kontrollpanelen-Datorhantering-Diskhantering, högerklicka enheten, välj enhetsbokstav (det är nog lite olika i olika versioner av Windows).

Ja, du kan peka om mapparna i Lightroom. Förhoppningsvis har du gjort så att du har en överordnad mapp, t ex "Bilder". Den mappen bör nu ha ett frågetecken. Om du högerklickar den så bör du få ett val "Locate missing folder". Du kan då peka ut foldern på rätt enhet så bör Lightroom fixa till denna och alla underliggande mappar och filer.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto