Annons

Lovsång till mätsökarkameran!

Produkter
(logga in för att koppla)
Jo jag vill ha en maetsoekare...Vaentar nog tills jag kommer till Sverige...Laeste tidigare i traaden om en olympus xa...har haft en saadan, men den var kraanglig tyckte jag daa...Man var ju tvungen att staella in olika avstaand m.m....saa jag koepte naagon liknande, minolta tror jag det var som hade autofocus...liknande foer den hade saa man kunde haenga paa en liten blixt paa sidan...Ja jag var inte saa intresserad av foto foerr...Tycker det aer lite konstigt att det inte har kommit mera digitala kameror som funkar som maetsoekare, verkar mest bli att man ska ha en stor skaerm daerbak.
Verkar som det gaar att goera fynd hemma paa gamla kameror som kan funka hur bra som helst??
Kollade lite recesioner paa maetsoekare och en del verkar ha hittat bra kameror under 200 kr.
 
hornavan skrev:
Finns det mer prylfixerade och självhävdande än mätsökarfarbröderna?
Att lyssna(läsa)era argument för att få vara kvar i Retrograg, där det säkert var trevligare en gång i världen, är som att lyssna på en Porschefreak som argumenterar varför han verkligen behöver just en Porsche. Syftet verkar vara detsamma; att framstå som nån som står utanför (ovanför) den grå massan som bara använder sina kameror till att fotografera med. Titta på mig, jag är minsann inte någon Svensson, lyser fram mellan raderna.

PS: hoppas ni har lika högt i tak när ni själva blir kritiserade som när ni nedvärderar resten av världen.

Jäsicken oxo, vad DJUP du är Johan? Håller du på att leva upp till ditt alias "Hornavan" = Sveriges djupaste insjö? Hehe!

Hur kan någon öht ta illa upp på inläggen från Benke & Co? Fattar inte det. Det mesta som skrivs det skrivs ju med glimten i ögat, eller hur?. Förvisso med en portion allvar i botten men ändå.

Snacket om Svensson o Porschar tycker inte jag stämmer alls, inte en siffra rätt. Ta till er vad gubbarna har å komma med istället för att reta upp er! Dom kan ju verkligen foto - som levande uppslagsverk! Näe ungdomar, som fotograferna uttryckte saken förr; "Lite gladare om jag får be!" (c; JANNE
 
Lite ved på brasan...

För att citera Morten Krogvold:
"Den digitala tekniken är för fotografin vad synthesizern var för musiken.
- Digitalt är jävligt tråkigt och bara medelålders manliga idioter tror att den analoga fotografin är död.
Jag ber att få citera Sebastião Salgado som sagt, att jobba med PC är som att se två människor älska, att jobba i mörkrummet är som att själv älska med en kvinna."

Ps. personligen föredrar jag saxofon och kontrabas.
 
alf109 skrev:
Lite ved på brasan...

- Digitalt är jävligt tråkigt och bara medelålders manliga idioter tror att den analoga fotografin är död.
Ps. personligen föredrar jag saxofon och kontrabas.

Lite OT & pytteliten lovsång till filmen.

Jorå Alf och jag antar att dom på Kodak tillhör den där kategorin manliga o medelålders va? Tyvärr så blev dom nog bara starkare i sin otro när Kodaks omsättning -på film/förra året- backade med ~ $240,000 000! ;C(

Nä, inte är den analoga fotografin död inte. Fast man kanske kan säga att den ligger på intensiven? Hoppas att den repar sig, verkligen tråkigt om analogt försvinner eller blir hopplöst dyrt, exklusivt och svåråtkomligt!

Din subtila? dragning om saxen & ståbasen var bra! (C; JANNE
 
mohei skrev:
Vi bara måste fixa en mätsökarträff i vår. En träff där vi flanerar med våra mätsökare och papperslappar för ljusmätning.



Flanerande mätsökarfotografering! Yes!! :)

Ser jag fram emot!

Och, med en avslutande mätsökargatufoto-fika!

Framtiden är "Vår"! ;)



För övrigt,
så har jag fått min oelektroniska ljusförslagsmätare från Ingenjörsfirman TEKNO inskannad...

Skall se hur jag kan vidarebefodra den,
om nå'n vill ha den för att printa ut/klistra ihop till en fungerande två-het...

Här är ju det inskannade originalet.
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=11683

B)
 
Rocksteady skrev:
vad trevligt :) det får bli att väcka liv i rackaren alltså.

vad jag fattar så är svartvit film "det enda rätta" när det gäller gatufoto? vad säger ni, mätsökarrävarna?

edit: det var till och med en konica auto s3 vid närmare inspektion


Svartvitt, det enda rätta...nja....
jag tycker det enda rätta vad gäller gatufoto, är din egen känsla..

Sedan att några av de sk.gatufotograferna mest plåtar i svartvitt,
vad svarar man på det!? ;)

Det här är fotografering för Aficionados!! :)


Rätt eller fel, finns inte, det är din känsla som bestämmer!! :)
 
cw-op skrev:
Lite OT & pytteliten lovsång till filmen.

Jorå Alf och jag antar att dom på Kodak tillhör den där kategorin manliga o medelålders va? Tyvärr så blev dom nog bara starkare i sin otro när Kodaks omsättning -på film/förra året- backade med ~ $240,000 000! ;C(

Nä, inte är den analoga fotografin död inte. Fast man kanske kan säga att den ligger på intensiven? Hoppas att den repar sig, verkligen tråkigt om analogt försvinner eller blir hopplöst dyrt, exklusivt och svåråtkomligt!

Din subtila? dragning om saxen & ståbasen var bra! (C; JANNE


Jag tänker på uttalande från Kodak/Fuji vad gäller analog film.
(Och svartvitt)

Dom skall fortsätta tillverka film för lång tid framöver.

Och, det här med det digitala, hur ser det ut i den "övriga världen"?
Tror vi lätt ser oss mitt i världen, med två hål i väggen,
för internet osv, osv.

Tror det finns en annan värld, kalla den u-världen, där man kommer att använda analogt ett tag till! :)

Vi, just här,
får säkert färre snabblabb för film, färre labb även för våra kopior från det digitala,
för våra svenska labb,
dom flyttar nog ner i Europa, för bilder kan man sända via i-net eller post.

Och det blir färre butiker som säljer film.
Och färre fotobutiker generellt!

Så analog film, och då speciellt svartvitt blir sannolikt litet av ett "konstnärligt" uttryckssätt.

Citat:"Svartvita bilder har en särskild kraft som tilltalar många människor, de ses ofta som mer konstnärliga och sticker ut bland alla färgbilder som översvämmar oss".
Mikael Pertmann

B)

Ps.
Och svartvitt i en mätsökarkamera, så klart! ;) ;)
 
Senast ändrad:
Nu har jag följt den här tråden med intresse ett tag. Men nu MÅSTE någon ge mig ett snabbt och enkelt svar till en blåögd novis när det gäller mätsökarkameror. Vad är en mätsökarkamera snabbt beskrivet? Jag måste motvilligt medge att det i mina ögon mest låter som en kompaktkamera? Men jag vet ju att jag har fel, så snälla ni förklara snabbt och lätt? :))

/Håkan som tycker att mångfald är det som förgyller vardagen
 
Tråkig ton i den här tråden!

Jag gillar min Leica M2 och tycker den är smidig att ha med sig överallt. Den är mer diskret än en spegelreflex, lätt att hålla stilla och ger mera direkt kontakt med motivet. Både den som är motiv och den som plåtar kan känna sig blyg på gatan och jag tycker att mätsökarkameran avdramatiserar det hela, just därför att det inte är och inte ser ut som en häftig pryl.
Leicans mekanik och optik är av hög kvalité, men det är ingen skrytkamera tekniskt. Den är ju en enkel konstruktion utan onödiga finesser.
Vad är det för fel med att gilla det enkla och det raka fotograferandet, som mätsökaren inbjuder till?
Visst är jag en smula prylgalen, för jag har väl ett dussin användbara kameror. Men inte en enda digital. Jag tycker inte att jag har råd att köpa en DSLR, ny häftig dator osv. Jag äger inte ens en scanner! Och de analoga kamerorna kostar ju nästan ingenting begagnade. Igår plåtade jag med min nyinköpta Rolleiflex från 1953. Det är kul det också!
 
första dagen med konica auto s3.

wow. vilken retrokänsla man fick när man gick omkring och lekte med sin nyfunna vän. tydligen var det en rulle i kameran redan och det ska bli intressant att se vad de bilderna är för några.

två rullar 400 tmax införskaffades också för framtida bruk. återkommer med bilder när rullen är framkallad :)

lo-tech är hi-tech för mig om ni förstår vad jag menar.
 
Dante Stella avlivar här ett antal myter om mätsökarkameror utan att för den skull avfärda dem.

Den om tramset att helt mekaniska, mätarlösa kameror skulle göra fotografen mer kreativ gillar jag särskilt:"People who make this statement in reference to the meterless cameras of yore may also think that a Model T frees you up to enjoy driving more, because automation like an electric starter takes away from the fundamental experience of driving".
 
tormig skrev:
Dante Stella avlivar här ett antal myter om mätsökarkameror utan att för den skull avfärda dem.

Den om tramset att helt mekaniska, mätarlösa kameror skulle göra fotografen mer kreativ gillar jag särskilt:"People who make this statement in reference to the meterless cameras of yore may also think that a Model T frees you up to enjoy driving more, because automation like an electric starter takes away from the fundamental experience of driving".


"Han avlivar..." :)

Visst är Mätsökarkameror intressanta!! :)
Och väcker känslor! :)

Mvh Bengan


Ps.
Och att en mätsökarkamera skulle göra alla fotografer kreativa, det tror inte jag heller på! ;) :)
 
tormig skrev:
Dante Stella avlivar här ett antal myter om mätsökarkameror utan att för den skull avfärda dem.

Och denne herr stella sitter naturligt vis inne med den absoluta sanningen :)

Min övertygelse är att man tar bäst bilder med den utrustningen som man själv trivs med.

Personligen tar jag annorlunda och i mitt tycke bättre bilder med mina mätsökare än med någon av mina spegelreflexer. Jag tycker att det "minsta avståndet" mellan mej som fotograf och bilden fås med en mätsökare.

Sedan så beror det ju på vilken typ av fotografering som man ägnar sig åt, men jag vill nog påstå att kameratypen hävdar sig väl vg reportage och gatufoto tex.

En kamera är ju trots allt en ljustät låda med en öppning för att släppa in ljus under en förutbestämd tid, och det hävdar jag att "äldre" kameralösningar gör precis lika bra som nya.

Dessutom gillar jag att ställa in tid och bländare själv då jag anser mej överlägsen kameran att avgöra hur jag vill ha bilden, och i och med detta behöver jag heller inga "tekniska under" som tar över fotograferandet från mej.
 
Benganbus skrev:
"Han avlivar..." :)

Visst är Mätsökarkameror intressanta!! :)
Och väcker känslor! :)

Mvh Bengan


Ps.
Och att en mätsökarkamera skulle göra alla fotografer kreativa, det tror inte jag heller på! ;) :)
Instämmer men nog kräver "film" en viss eftertanke innan "knäppet". Eller? Fast om de skapar mer kreativitet vet jag inte. Å andra sidan så är de så mycket lättare att använda! Åtminstone vid "gatufotografering".
 
hornavan skrev:
Finns det mer prylfixerade och självhävdande än mätsökarfarbröderna?
Att lyssna(läsa)era argument för att få vara kvar i Retrograg, där det säkert var trevligare en gång i världen, är som att lyssna på en Porschefreak som argumenterar varför han verkligen behöver just en Porsche. Syftet verkar vara detsamma; att framstå som nån som står utanför (ovanför) den grå massan som bara använder sina kameror till att fotografera med. Titta på mig, jag är minsann inte någon Svensson, lyser fram mellan raderna.

PS: hoppas ni har lika högt i tak när ni själva blir kritiserade som när ni nedvärderar resten av världen.

Jag blir alltid lite nyfiken på personen bakom inlägg som ovanstående, så jag gick in och kollade profilen och vad fann jag. Jo en farbror i min egen ålder, som i sin egen profil anger följande:
"Yrkesfotograf med brett spektrum och stort intresse av nyheter och prylar. Digital sedan sex-sju år. Numer har jag Canon 5D, 10D och Panasonic FZ 30 och FZ 9 ? en oherrans massa andra grejer."
Tja, det känns i alla fall tryggt att bli kritiserad av någon som verkligen vet vad han talar om.
PS. Jag har en 5D jag med, som jag använder som komplement till min Leica M7. Kör för övrigt Toyota, men har en Jaguar i garaget.
 
När en tråd blir så här lång tycks det som flertalet läser i början och i slutet och glömmer mitten. Det gör jag också.
Jag läste det första inlägget och följde en länk som ledde till utlandet där ett antal mätsökarentusiaster hade som uppgift att bevisa för omvärlden hur obildad den är som inte fattat att bara riktiga fotografer använder MS. Jag blev då lätt upprörd. Och skrev inlägg som fortfarande citeras. Trots att jag bad om ursäkt för mitt tilltag.
Sedan gled jag tillbaka i det svenska mer försiktiga glorifierandet av en viss kameratyp och märkte hur galna vi människor egentligen är. Mig själv inkluderad. Jag tycker ju att alla skall köra Subaru!
Varför måste en minoritet som använder en kamera med begränsat användningsområde,en liten skara som gång på gång hävdar att de älskar att visa hur udda och annorlunda de själva(användarna) är, missionera för sin ”religion”? Till och med i de svenska trådarna lyser en viss ” vi MS-are är bättre attityd” fram.
Om vi vanliga ”fattar” och skaffar MS då bli vi ju alla Svensson. Vad skall vi då köpa?
 
Visst har Dante Stella en hel del saker som talar mot mätsökarfotografin men när man ser på helheten och summan av alla för- och nackdelar så tycker jag personligen att det mesta talar för att mätsökarkameran är det bästa verktyget för gatufoto, snapshots, ögonblicksbilder o.dyl. Personligen hade jag aldrig provat en mätsökarkamera till för ett par år sedan och hade inte precis någon positiv syn på kameratypen. Tyckte att den verkade allmänt långsam och krånglig men tack vare (kanske ska säga pga?) några riktiga aficionados + bildjournalister och deras bilder här på fotosidan började jag intressera mig för kameratypen. Intresset mynnade i att jag började fingra på min fars gamla Contax IIIa (som jag trots mitt fotointresse inte intresserat mig för tidigare) och upptäckte att det kanske inte var så dumt ändå. Tittade sedan på några Leicor och Bessor hos Prokam i Växjö och sedan gick det av bara farten. Jag insåg alltmer fördelarna vid gatufoto och när en R2 med ljusstark 35mm dök upp billigt på annons här på fotosidan slog jag till. En rysk 50mm skruvgängeoptik hade jag skaffat strax innan. Därmed var omvändelsen total och nu sneglar jag på adapter så att jag kan använda min högklassiga Zeiss-optik till RTS-huset på Bessan också.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.