Annons

Lovsång till mätsökarkameran!

Produkter
(logga in för att koppla)
tormig skrev:
Jahaja, nu är mätsökarfarbröderna igång igen:)..................Och skall det nödvändigtvis vara film varför inte en Olympus XA eller en Minox (mit schnappschußeinstellung!)?

He, he, ja vi mätsökarfarbröder blir ni inte av med så lätt. Vad beträffar ditt förslag på Olympus XA eller Minox så skrev jag faktiskt om dessa kameratyper i slutet av inlägget, men jag såg att du utelämnade det i citatet.
 
tormig skrev:
Och skall det nödvändigtvis vara film varför inte en Olympus XA eller en Minox (mit schnappschußeinstellung!)?

De är inte särskilt ljusstarka f/2,8. När jag fotar i befintligt ljus kvälls/nattetid med 1600ASA så får jag ofta köra på full glugg med mitt Nokton med största bländare f/1,4. Dessutom har man ju fördelen som alltid när man jämför med kompakter, att man kan byta optik. Jämför man med en (d)slr så är en mätsökarkamera dessutom väldigt smidig. Jag brukar nästan alltid ha med min Bessa och den uppfyller mina krav på smidighet samtidigt som den känns rejäl och robust. Dessutom är mätsökarkameror väldigt vackra skapelser så varför välja nån plastkompakt då? ;)
 
Inte mätsökare utan en dslr med 28mm. Plåtade med hyperfokalmetoden. Så ska jag plåta med min mätsökare om våren kommer.
Fågeln blev aningens för liten kanske, men å andra sidan är det ju kul att få med lite miljö också.
 

Bilagor

  • hyperfokal3.jpg
    hyperfokal3.jpg
    48.9 KB · Visningar: 415
Karin028 skrev:
Bengan: jag blev nyss medlem inte hunnit ladda upp några ännu...

En canon g3 tar ju bättre gatufotobilder än leicor, men det är ju lite av leica över den också iofs.

Trodde det i första hand var fotografen som tog bilder.
Nåväl, Canon G3 är en digitalkompakt med betydligt mer begränsat tonomfång än svart/vit film. Den är dessutom ganska långsam (skärpeinställning/"shutterlag") så att den är lämpligare för gatufoto än exempelvis en Leica håller jag inte med om.

Dessutom är G3´an inte särskilt ljusstark och ger bedrövligt resultat på högre isonivåer. Max är väl f.ö. 400? Jag fotar ofta upp mot 1600 och än finns ingen digitalkompakt som ger bra resultat på så höga känsligheter.
 
tormig skrev:
...............Hur svaret på frågan 'en tyst, mindre, diskret och kompakt kamera' kan vara en Leica förstår jag dock inte. Vilken digital kompakt som helst uppfyller ju de kraven bättre. En Leica (eller Bessa, Zeiss osv) är inte särskilt liten och kompakt jämfört med det kan kan hitta idag...........

Tyvärr finns ingen eller möjligtvis bara någon digitalkompakt med fast brännvidd (Richoh GR Digital?) som uppfyller de krav snapshots och gatufoto ställer, t.ex manuell förinställning exponering/avstånd eller snabb manuell avståndsintällning och exponering utan fördröjning efter avtryck. Kanske har det kommit några till? Någon som har koll?
 
Karin028 skrev:
Bengan: jag blev nyss medlem inte hunnit ladda upp några ännu...

En canon g3 tar ju bättre gatufotobilder än leicor, men det är ju lite av leica över den också iofs.

Välkommen till FS!
Och ruttna inte direkt på oss mätsökar-aficionados! ;) :)

Ok, jag väntar på dina bilder! :)

Ingen kamera tar bra gatufotobilder, tror jag! ;)
Det sitter i fotografens öga! ;) :)

Om jag skall vara litet ärlig,
och tycka litet, vad gäller gatufoto generellt!!

Alltså,
med den fantastiska revolution som pågår vad gäller digitalkameror, små tysta, diskreta, ljudlösa, var finns nu de revolutionära bilderna!

Det går att fota digitalt nästan överallt, å det blir skarpa kort...
men....resten....hallå!!?? ;)

Så jag tror, att det hjälper inte med bara en bra/finkamera! :)


Mvh Bengan
 
Finns det mer prylfixerade och självhävdande än mätsökarfarbröderna?
Att lyssna(läsa)era argument för att få vara kvar i Retrograg, där det säkert var trevligare en gång i världen, är som att lyssna på en Porschefreak som argumenterar varför han verkligen behöver just en Porsche. Syftet verkar vara detsamma; att framstå som nån som står utanför (ovanför) den grå massan som bara använder sina kameror till att fotografera med. Titta på mig, jag är minsann inte någon Svensson, lyser fram mellan raderna.

PS: hoppas ni har lika högt i tak när ni själva blir kritiserade som när ni nedvärderar resten av världen.
 
Porsche köper väl männen som en förlängare av en liiten kroppsdel?

Det finns nog mätsökarkärringar också.
 
hornavan skrev:
Finns det mer prylfixerade och självhävdande än mätsökarfarbröderna?
Att lyssna(läsa)era argument för att få vara kvar i Retrograg, där det säkert var trevligare en gång i världen, är som att lyssna på en Porschefreak som argumenterar varför han verkligen behöver just en Porsche. Syftet verkar vara detsamma; att framstå som nån som står utanför (ovanför) den grå massan som bara använder sina kameror till att fotografera med. Titta på mig, jag är minsann inte någon Svensson, lyser fram mellan raderna.

PS: hoppas ni har lika högt i tak när ni själva blir kritiserade som när ni nedvärderar resten av världen.

Visst är vi självhävdande. Är det inte vad det går ut på, att visa sig duktig och göra saker och ting bra så att man får beröm? Är vi inte sådana allihopa? Men det där sista får du allt motivera och visa belägg för, annars får du nog be om ursäkt!
 
hornavan skrev:
Syftet verkar vara detsamma; att framstå som nån som står utanför (ovanför) den grå massan som bara använder sina kameror till att fotografera med. Titta på mig, jag är minsann inte någon Svensson, lyser fram mellan raderna.
Hmm, jag har iofs full respekt för att man inte vill vara "någon Svensson". Och tycker man att mätsökarkameror är det bästa som hänt sen skivat bröd så gärna för mig.

Men att just dessa kameror skulle vara bäst lämpade för sk gatufoto för att de är små, diskreta och tysta kan jag inte hålla med om.

Fast visst är det trevliga mekaniska prylar.
 
hornavan skrev:
Finns det mer prylfixerade och självhävdande än mätsökarfarbröderna?
Att lyssna(läsa)era argument för att få vara kvar i Retrograg, där det säkert var trevligare en gång i världen, är som att lyssna på en Porschefreak som argumenterar varför han verkligen behöver just en Porsche. Syftet verkar vara detsamma; att framstå som nån som står utanför (ovanför) den grå massan som bara använder sina kameror till att fotografera med. Titta på mig, jag är minsann inte någon Svensson, lyser fram mellan raderna.

PS: hoppas ni har lika högt i tak när ni själva blir kritiserade som när ni nedvärderar resten av världen.


Nja,
ser det mera som en diskussion, debatt, än som en nedvärdering....

Hoppas jag kan klargöra det så här!

Utan att bryta åsikter, ha olika tankar, även om det hettar till, så skulle det nog bli litet...tråkigt..enahanda, outvecklande i samhället, även vad gäller fotografering...
(Tycker jag)

Mvh Bengan
 
tormig skrev:
Fast visst är det trevliga mekaniska prylar.

För upplysningens skull kanske vi ska tala om att det även finns en hel del elektroniska mätsökarkameror, t.om en digital sådan, visserligen dyr men ändå inte dyrare än digitala SLR i mellanskiktet.
 
hornavan skrev:
Finns det mer prylfixerade och självhävdande än mätsökarfarbröderna?
Att lyssna(läsa)era argument för att få vara kvar i Retrograg, där det säkert var trevligare en gång i världen, är som att lyssna på en Porschefreak som argumenterar varför han verkligen behöver just en Porsche. Syftet verkar vara detsamma; att framstå som nån som står utanför (ovanför) den grå massan som bara använder sina kameror till att fotografera med. Titta på mig, jag är minsann inte någon Svensson, lyser fram mellan raderna.

PS: hoppas ni har lika högt i tak när ni själva blir kritiserade som när ni nedvärderar resten av världen.

Du får gärna behålla din åsikt men frågan är väl om du inte nedvärderar dig själv med ditt inlägg. För särskilt mycket substantiellt verkar du inte ha att komma med förutom att herr Jante skiner igenom. Vad är det för fel med att vara nöjd med sin utrustning och framhålla dess fördelar? Är det bara när det handlar om mätsökarkameror som det blir "fult" i dina ögon? För det finns ju en miljard (nästan) trådar här på fs där dslr´er framhålls som Guds gåva till fotograferna.

Jag fotar själv med båda analoga mätsökarkameror, mellanformatskameror och digitala vidunder. För gatufoto har jag dock svårt att finna något mer smidigt och lämpligt än mätsökarkameror. Har du en annan åsikt så försök bemöda dig med att kritisera detta på faktagrund istället för att skriva en massa strunt.
 
hornavan skrev:
PS: hoppas ni har lika högt i tak när ni själva blir kritiserade som när ni nedvärderar resten av världen.

Johan, jag väntar fortfarande på att du ska visa var någonstans jag nedvärderat resten av världen! Och om du inte kan visa att jag eller någon annan mätsökarfarbror gjort det så kräver jag en offentlig ursäkt här i forumet!
 
Karin028 skrev:
Bengan: jag blev nyss medlem inte hunnit ladda upp några ännu...

En canon g3 tar ju bättre gatufotobilder än leicor, men det är ju lite av leica över den också iofs.
En Canon g3 - eller vilken kamera som helst för den delen - tar inga bilder alls, vare sig gatubilder eller annat. Tar bilder gör den som handhar kameran. Den personens kunskaper och blick för fotografering avgör om bilderna blir bra eller ej.
Us
 
Efter en fotodag kommer jag så tillbaka till tråden.
Vilken deppig tråd det blivit.. hade hoppats den skulle bli bra..

Mätsökarkameran stimulerar till ett visst sätt att fotografera, pga konstruktionen. Samma sak med Hasselbladarens klassiska shaktsökare, den spelar stor roll för handhavandet, det ofta valda/föredragna perspektivet etc... Klart som tusan att vissa gillar De fördelar som De menar att mätsökarkamerorna ger.

Jag undrar hur många som verkligen använt en äkta mätsökarkamera av de som snackar negativt bajs? Kanske tror många att det är lite som en "pocketkamera";)

MVH Niclas,
 
Sonnaren skrev:
Ja är det inte skönt. Det finns alldeles för många människor med den utrustning du förespråkar som förser världen med åt h....v.te för många deprimerande dåliga naturbilder som ingen bett om.....
Us
Tack Ulf, äntligen nån som vågar säga sanningen! =)

Karin: Var sak har sin tid. Ingen har påstått att en mätsökare är speciellt bra på natur-, macro- och fågelbilder men den är oslagbar som resekamera och på gatan. Jag har precis sålt av det mesta av mina gamla Nikon- och Minoltautrustningar för att få ner vikten och öka smidigheten på resande fot. En mätsökare ser inte heller lika skrämmande ut som en DSLR med batterigrepp och 70-200/2,8 när man riktare den mot folk, tvärtom tycker många de ser ut som amatörgrejer och skiter i att man tar bilder; dvs de fortsätter med det de höll på med och det man ville fotografera.

Det går ju inte heller att komma ifrån att en digitalkamera drar mycket mer ström än en vanlig kamera, hur ofta hittar man eluttag ute på vischan i Långtbortistan? Jag gjorde det inte ofta i Tibet, det kan jag lova...

Tyvärr drunknar sådana här trådar i den översvallande mängden "vilken lins skall jag köpa till min dslr"- och "vilken dslr skall jag ha"-trådar, trevligt att det finns de som bryr sig (även om några mest verkar vara ute efter att provocera). I övrigt håller jag med Nils B, jag väntar också på en ursäkt (betyder det att jag är en farbror redan?! =)

The camera is merely the means of capturing the image.
 
hornavan skrev:
Finns det mer prylfixerade och självhävdande än mätsökarfarbröderna?
Att lyssna(läsa)era argument för att få vara kvar i Retrograg, där det säkert var trevligare en gång i världen, är som att lyssna på en Porschefreak som argumenterar varför han verkligen behöver just en Porsche. Syftet verkar vara detsamma; att framstå som nån som står utanför (ovanför) den grå massan som bara använder sina kameror till att fotografera med. Titta på mig, jag är minsann inte någon Svensson, lyser fram mellan raderna.

PS: hoppas ni har lika högt i tak när ni själva blir kritiserade som när ni nedvärderar resten av världen.


Ni ungdomar blir så hetsiga Johan! ;)

Det här är bara en debatt!

Ingen nedvärdering!
Inte alls illa menat!

Vi pratar om olika ....saker...
som...vi gillar!

Vi gillar mätsökarkameror förstår du..!

Som man gillar olika hockeylag...
som exempel!!

Om du gillar ett annat lag,
helt Ok! :)

Men vi kanske inte gillar ditt lag,
Ok? (Låtsas vi i debatten)

Men,
absolut ingen nedvärdering menas alltså!

Mvh Bengan
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.