Annons

Lovsång till mätsökarkameran!

Produkter
(logga in för att koppla)
Det kanske går snabbare med en exponeringssticka än att ljusmäta med Zeniten.
Läs här om ljusmätningen på Zenit E.

Vill testa med Sunny-16-rules också.

Det roliga med Zeniten är att det inte krävs batteri för ljusmätningen.
 
Vi bara måste fixa en mätsökarträff i vår. En träff där vi flanerar med våra mätsökare och papperslappar för ljusmätning.
 
Vad är det med dessa forum? Jag är sedan tidigare medlem på Utsidan (fotosidans systersida om friluftsliv) men tröttnade på att det alltid kommer någon bitter typ och börjar spy galla omkring sig. Nu verkar det likadant här. Den här tråden började trevligt (tycker jag som aldrig ens har hållit i en Leica eller Contax) men så kommer herr Fjellström och förstör alltihop. Varför? Kan folk inte bara få ha lite trevligt utan att någon tomte tar illa upp. Inte förstår jag vad det är för fel på att vara en Svensson heller. Lite suspekt också i så fall att behöva påpeka att man inte är en... Fotosidan verkar precis som Utsidan ha en stor andel arga jag-vet-bäst-typer. Nu låter jag bitter själv så jag slutar så här: Hurra för alla som gillar alla sorters kameror och låter andra hålla på med det de gillar utan att förstöra trådar!!! Leve mätsökarkameran(tror jag)! De är i alla fall snyggast!
 
jag är blott nitton år och började med digitala kameror för lite över ett år sedan. nu har jag bytt upp mig till en dslr men känner att den inte har "själ" att fotografer männsikor om ni förstår vad jag menar.

nu letade igenom fars gamla garderob och hittade en Konica Auto S med tillhörande blixt. den har leica-formatet så att säga men jag vet inte om det är en mätsökarkamera eller genomsiktskamera. hur avgör man det? tänkte fråga det här eftersom alla "jag-vet-bäst-farbröder" fanns här (no offense)

mvh
 
mohei skrev:
Porsche köper väl männen som en förlängare av en liiten kroppsdel?

Det finns nog mätsökarkärringar också.


Oj. Och jag som tidigare hade både Porsche 996 och Leica M6. Tur att jag sålde Porschen. Nu har jag digitalkamera och Volvo. :)

Allvarligt talat så tror jag att jag stolt vill räkna mig som mätsökarfarbror, inte av retroskäl utan för att jag trivs så bra med den kameramodellen. Är just nu i Milano och ser fram emot att mätsökarplåta här imorgon. Känns som mätsökarkameror liksom inte är like mycket mellan mig och motivet. Det är subjektivt naturligtvis men det som Nils (tror jag att det var) sa om att man kan se lite utanför ljusramarna i sökaren gör stor skillnad för mig. Får aldrig samma känsla i en spegelreflex. MEN jag kan sakna den fina bildkvalitet man så lätt uppnår med en bra digitalkamera. För att inte tala om hur bra dslr funkar på hög känslighet. Tycker att det digitala dlår filmen där.



/F
 
aleklint skrev:
Konica Auto S är en mätsökarkamera.
http://www.photoethnography.com/ClassicCameras/index-frameset.html?KonicaAutoS.html~mainFrame

Är det inte en fyrkant i mitten av sökaren, och när du vrider på objektivet, så går dubbelbilden ihop. Om du förstår vad jag menar..

vad trevligt :) det får bli att väcka liv i rackaren alltså.

vad jag fattar så är svartvit film "det enda rätta" när det gäller gatufoto? vad säger ni, mätsökarrävarna?

edit: det var till och med en konica auto s3 vid närmare inspektion
 
Rocksteady skrev:
vad trevligt :) det får bli att väcka liv i rackaren alltså.

vad jag fattar så är svartvit film "det enda rätta" när det gäller gatufoto? vad säger ni, mätsökarrävarna?

edit: det var till och med en konica auto s3 vid närmare inspektion

Ja, det är klart att du ska skrämma liv i den.
Svartvitt är det enda rätta för all sorts fotografering! ;)
 
det här blev trots allt en trevlig vecka när man kunde utöka den både men konica auto s3:an samt en polaroid supercolor 635cl till den digra samlingen.

nu kräver sängen sitt. godnatt alla
 
Min fick- och partykamera är en gammal Konica Big Mini kompaktkamera. Med sin lilla runda tittut-glugg ser den nästan ut som en gammal mätsökarkamera;) Man kan smyga runt med den och låtsas att man är George Oddner!
 
Vilken konstig tråd, verkar ha urartat i någon sorts "-blodpudding är gott -nähä -joho -nähä" diskussion. Har själv ingen aning om varför en del föredrar mätsökare och andra DSLR kameror, bryr mig inte det minsta heller ärligt talat. Och skulle inte ens drömma om att varken be om ursäkt eller lov för den utrustning jag själv använder. Lika lite som jag skulle kritisera någon för hans eller hennes val, vad det nu må vara. Jag använder mätsökare (M6, M4-2 och Contax G2) för att jag gillar dom, och för att de passar mig. Att titta in i en SLR känns för mig som att stirra på världen genom en dasspappersrulle med bländare 1,4. Digitalt känns som om jag kört bilderna i 60graders kulörtvätt och druckit för mycket southern comfort (ja-ja, ni som blivit rejält dragna på sörjan vet vad jag pratar om). Ergo, så använder jag det jag trivs med, mätsökar kameror. Det betyder inte att det är någon allmänmänsklig och universell sanning på något sätt, det betyder bara att just jag använder det som just jag gillar. Ska individualitet verkligen vara ett så förbannat svårt koncept att förstå?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.