Annons

Lovsång till mätsökarkameran!

Produkter
(logga in för att koppla)
Ah, nu kan vi väl bli lite mera positiva och strunta i dom som retar sig på att en del fortfarande använder mätsökarkameror (grundkonstruktionerna kom ju redan på 30-talet med först Leica och sedan Contax men nu finns ju både elektroniska och digitala diton) och istället se om någon hittat nåt intressant att förmedla från länkarna till uppsatserna? Det var ju det jag trodde tråden skulle spinna vidare på. Visserligen har väl en del sagts om fördelarna och vad mätsökarkameran bäst passar till men kanske någon snappat upp något annat?
 
hornavan skrev:
Finns det mer prylfixerade och självhävdande än mätsökarfarbröderna?
Att lyssna(läsa)era argument för att få vara kvar i Retrograg, där det säkert var trevligare en gång i världen, är som att lyssna på en Porschefreak som argumenterar varför han verkligen behöver just en Porsche. Syftet verkar vara detsamma; att framstå som nån som står utanför (ovanför) den grå massan som bara använder sina kameror till att fotografera med. Titta på mig, jag är minsann inte någon Svensson, lyser fram mellan raderna.

PS: hoppas ni har lika högt i tak när ni själva blir kritiserade som när ni nedvärderar resten av världen.
Tja du, Johan, jag kan bara komma på en grupp som är mer prylfixerade än "mätsökarfarbröder": DSLR-nissar. Det är megapixlar hit och megapixlar dit, frontfokusering här och backfocus där, minneskort till höger och vänster; för att inte tala om färgprofiler och bärbara hårddiskar. Med en RF, en normal (35-50mm) och ett par rullar tri-x klarar man sig långt utan en massa tjafs. Själv arbetar jag med avancerad elektronik och ser det mest som en avkoppling att få smita ner i mörkrummet, sätta på en bra platta och damma av förstoringsapparaten. Det är harmoni för mig...

Edit: Sorry Nils, jag var några sekunder för sen. Hoppas vi kan lyfta tråden från den här nivån nu.
 
Benganbus skrev:
Ni ungdomar blir så hetsiga Johan! ;)

Det här är bara en debatt!

Ingen nedvärdering!
Inte alls illa menat!

Vi pratar om olika ....saker...
som...vi gillar!

Vi gillar mätsökarkameror förstår du..!

Som man gillar olika hockeylag...
som exempel!!

Om du gillar ett annat lag,
helt Ok! :)

Men vi kanske inte gillar ditt lag,
Ok? (Låtsas vi i debatten)

Men,
absolut ingen nedvärdering menas alltså!

Mvh Bengan


Varför är det jag säger inte del av debatten?
När jag läser era, låt vara godmodiga, men ändå självförhärligande inlägg så får jag en känsla att jag inte är lika bra eller fin som niii med mätsökarkamera.
Det är vad jag kallar nedvärderande. För att sätta sig själv längst upp så behövs det någon som är nedanför; annars syns det inte hur högt man sitter. Det ligger i själva sakens natur.

Jag tänker inte be om ursäkt för att jag reagerar på era inlaägg. Inte heller för att jag är en prylgalen fotograf som knappast har rykte om sig att vara Svensson, men någonstans kännner jag att det är skillnad på att vara annorlunda och gilla det och att själv gång på gång framhäva det.
Jag vill också ha bekräftelse, men någon slags farstu får man väl kanske ha.
Den som upprepar; Jag är så Cool tillräckligt många gånger kanske blir Cool till slut. Vem vet.
 
Kanske vi skriver en lovsång till mätsökaren som måtte ljuda över hela världen !!!

Att folk orkar irritera sig över en så fin uppfinning. Eller kanske över dem som tycker att den är trevlig att jobba - spendera sin fritid - med.
 
Ursäkta! Jg snöade in på Graals länk med kärlekshistorier om märsökarkameror och blandade ihop dessa med resten av denna tråd.
Det är OK att älska en pryl och sig själv.
 
hornavan skrev:
Varför är det jag säger inte del av debatten?
När jag läser era, låt vara godmodiga, men ändå självförhärligande inlägg så får jag en känsla att jag inte är lika bra eller fin som niii med mätsökarkamera.
Det är vad jag kallar nedvärderande. För att sätta sig själv längst upp så behövs det någon som är nedanför; annars syns det inte hur högt man sitter. Det ligger i själva sakens natur.

Jag tänker inte be om ursäkt för att jag reagerar på era inlaägg. Inte heller för att jag är en prylgalen fotograf som knappast har rykte om sig att vara Svensson, men någonstans kännner jag att det är skillnad på att vara annorlunda och gilla det och att själv gång på gång framhäva det.
Jag vill också ha bekräftelse, men någon slags farstu får man väl kanske ha.
Den som upprepar; Jag är så Cool tillräckligt många gånger kanske blir Cool till slut. Vem vet.

Det låter som om det är du som behöver bättra på självkänslan. Det är bara om man själv tillåter det som folk kan trampa på en.
 
hornavan skrev:
Varför är det jag säger inte del av debatten?
När jag läser era, låt vara godmodiga, men ändå självförhärligande inlägg så får jag en känsla att jag inte är lika bra eller fin som niii med mätsökarkamera.
Det är vad jag kallar nedvärderande. För att sätta sig själv längst upp så behövs det någon som är nedanför; annars syns det inte hur högt man sitter. Det ligger i själva sakens natur.

Jag tänker inte be om ursäkt för att jag reagerar på era inlaägg. Inte heller för att jag är en prylgalen fotograf som knappast har rykte om sig att vara Svensson, men någonstans kännner jag att det är skillnad på att vara annorlunda och gilla det och att själv gång på gång framhäva det.
Jag vill också ha bekräftelse, men någon slags farstu får man väl kanske ha.
Den som upprepar; Jag är så Cool tillräckligt många gånger kanske blir Cool till slut. Vem vet.
Är det bara jag som inte förstår var Nils och Bengan antyder att dina inlägg inte räknas i debatten? Nils startade tråden för att upplysa en försvinnande liten andel av Fotosidans medlemmar om de noveller/essäer som lagts ut på RFF, jag tror inte han var ute efter ytterligare en silver vs kisel-tråd. Leicas optik anses av de flesta vara den bästa som gjorts till småbildskameror, kamerahusen är tåliga till tusen bland annat tack vare avsaknaden av elektronik. Har du själv prövat en mätsökare förresten, så du vet vad vi pratar om?
 
"What IS that difference? To put it simply: When you use an SLR, you look into it and see an image. When you use an RF camera, you look through it and see the world in front of you."

Jag tog mig friheten att citera ett par rader ur vinnarbidraget. Kanske en av anledningarna till att de passar så bra till gatufoto?
 
Graal skrev:
"What IS that difference? To put it simply: When you use an SLR, you look into it and see an image. When you use an RF camera, you look through it and see the world in front of you."

Jag tog mig friheten att citera ett par rader ur vinnarbidraget. Kanske en av anledningarna till att de passar så bra till gatufoto?

Så bra det stämmer! :)
Vid gatufoto fångar man ju ögonblick i människors liv.

Naturfoto är ju mer att fånga snyggt ljus. :)
 
mätsökarglädje

Varför blir alla pixelpipare så upprörda när någon använder en kamera som faller ur mallarna.Själv har jag en yashica gt från -65 200:-superbilder för priset stör det att man kan ta bra fotografier med så spartansk utrustning.det är väl den stora skillnaden jag tar foton ej digitala bildfiler för att leka i datorn med.
 
Graal skrev:
"What IS that difference? To put it simply: When you use an SLR, you look into it and see an image. When you use an RF camera, you look through it and see the world in front of you."

Jag tog mig friheten att citera ett par rader ur vinnarbidraget. Kanske en av anledningarna till att de passar så bra till gatufoto?

Sökarna på mätsökarkameror är ju en av de större fördelarna med kameratypen. De är i regel (med en del undantag) stora och ljusstarka. Med min Bessa R3A kan jag dessutom fokusera med båda ögonen öppna eftersom den är 1:1. När man fotat ett tag med Bessan känns det som att kika in i en fyrkantig tub när man kollar in i ex en 20D sökare.
 
Ja det där med sökarens närvarokänsla är nog en av orsakerna till att de som sneglat på digitalkompakterna som alternativ för gatufoto hittills tvekat. Även om man manuellt kan förinställa både avstånd och exponering så saknas det viktigaste, en stor och ljus sökare med närvarokänsla. Ricoh GR Digital har ju en tillbehörsökare som verkar helt ok men hur är de senaste digitalkompaktmodellerna från Panasonic, Sony och Olympus t.ex vad gäller optiska sökaren?
 
Har en gammal Voigtländer Vitomatic med otroligt ljusstark och stor sökare som visar 1:1. Ingen mätsökare dock utan enbart en genomsiktsökare. Att inte behöva blunda och ändå se sökarramen är fantastiskt. Jag är helt närvarande och inne i bilden själv, ser allt omkring mig i princip som vanligt med skillnaden att jag också ser en bildram. Är det likadant med R3A blir man ju riktigt sugen?
 
Jag kan nog inte kalla mig mätsökarfarbror, men väl mätsökarungdom.. :)
Kan inte annat än hålla med om mätsökarkamerornas förträfflighet. Roliga att använda, tysta, diskreta kameror.

Riktiga kameror! ;)
 
"Och jag som trodde att det var fotografen som tog bilderna."

Nog förstår ni vad jag menar...

Jag tror att har man lagt ut 40-50 tusen på sin utrustning (vare sig det står Leica, Nikon Canon osv) så VILL man nog tro att dessa är RIKTIGA kameror till skillnad från den usla Zenit osv.(ironi eftersom få tycks förstå det)

Och skulle det (hemska tanke) komma en KVINNA med en zenit (istället för Leica, Canon osv) som tar bilder som andra tycker om, ja dår går väl jorden under.

Men det går att få riktigt fina bilder med dem också (Zenit, Canon g3, g6, spotmatic osv). En del tycks tro att om de köper en m6:a så tar de automatiskt fantastiska bilder....nej världen är fylld av usla svartvita dåliga bilder som ingen bett om....
 
Karin028 skrev:
"Och jag som trodde att det var fotografen som tog bilderna."

Nog förstår ni vad jag menar...

Jag tror att har man lagt ut 40-50 tusen på sin utrustning (vare sig det står Leica, Nikon Canon osv) så VILL man nog tro att dessa är RIKTIGA kameror till skillnad från den usla Zenit osv.(ironi eftersom få tycks förstå det)

Och skulle det (hemska tanke) komma en KVINNA med en zenit (istället för Leica, Canon osv) som tar bilder som andra tycker om, ja dår går väl jorden under.

Men det går att få riktigt fina bilder med dem också (Zenit, Canon g3, g6, spotmatic osv). En del tycks tro att om de köper en m6:a så tar de automatiskt fantastiska bilder....nej världen är fylld av usla svartvita dåliga bilder som ingen bett om....

Oj hoppsan, förutom en mätsökare så har jag en Zenit E. Har dock inte provplåtat med Zeniten än men är såå nyfiken på om ljusmätningen funkar.

Zeniten verkar bra som självförsvar. ;-)

Är det så illa bland grabbsen?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.