Några reflektioner efter att ha läst den här tråden och det i synnerligen förvånande epostbrevet som denna lobbygrupp skickat ut.
1. Vems bemyndigande har de att kontrollera andra människor?
2. Lever vi inte i en marknadsekonomi, där prissättningen är fri? För jag får känslan av att Lobbygruppen i princip vill bilda kartell och på så sätt styra prissättningen på bröllopsfotografi, vare sig det är för proffsfotografer eller hobbyister. Sist jag kollade var kartellbildning olagligt.
3. Att Lobbygruppen, som värnar om proffsfotografer, inte går ut med kontaktinformation för någon med ytterligare frågor, eller liknande är för mig högst förvånande. De säger i ett inlägg här att de inte har tid att svara på frågor från amatörfotografer/hobbyister. Då undrar man ju vad tanken är med hela deras verksamhet om det inte är för att informera om riskerna med amatörer och dumpning av priser. Å är det nu sant att de får EU-pengar så borde det väl finnas pengar till att anställa en ombudsman som kan svara i telefon eller på epost någon dag i veckan?
4. Det förvånar mig också att de med förtäckta hot kontaktar personer som de "raggat" på fotosidan (enligt utsago på annat ställe) och begär information som de inte har rätt att begära. Så vitt jag vet är den informationen något som är mellan personen i fråga och skatteverket. Å om Lobbygruppen anmäler folk till höger och vänster till Skatteverket, hur gagnar det deras verksamhet om de sysslar med angiveri? Vem vill gå med i en sån grupp?
5. Jag är mycket förvånad hur representanten från Lobbygruppen här citerar och kommunicerar med en av de drabbade personerna och citerar ur hans epostbrev som de tydligen fått (på vilket sätt kan man ju undra?) och fortfarande inte har ett ansikte utåt, som representant att vända sig till. Lobbygruppen kan gömma sig bakom ett användarnamn, men pekar gärna ut privatpersoner här. Snudd på förtal.
Jag anser som många andra att det är en sak att prata om värdet av kvalitet på den fotograf man anlitar, att inte vem som helst med en kamera ska ta på sig att fotografera något så riskabelt som ett bröllop. Det säger sig nästan självt att de kraven borde vara högre. Men på det sätt argumenten framförs av Lobbygruppen får jag en mycket obehaglig smak i mumnen av. Osmakligt och oförskämt, dyker upp i mitt huvud.
Hur gärna Lobbygruppen än vill, så har priset inget med kvaliteten att göra. Det finns fotografer som jobbar professionellt med foto (såna som har utbildning och hela baletten) som faktiskt inte tar ohemult betalt. De är helt legit med f-skattesedel och allt och har alltså inget att vara rädda för, inför Lobbygruppens skrämselmetoder. Ska de enligt Lobbygruppen alltså inlemmas under deras prispolicy, för att dessa inte tar nog betalt? Och isåfall vad anser Lobbygruppen är nog betalt för att anses som acceptabelt? Luktar kartell.
Att det sedan finns proffsfotografer med f-skattesedel och som tar bra betalt för den delen, som knappt vet hur man drar slutaren, eller poserar människor - trots utbildning - de ska alltså gå helt orörda från Lobbygruppen? För det finns inga kvalitetskrav på att det är duktiga fotografer som har f-skattesedel? Borde inte denna grupp istället jobba med kvalitetssäkring för de som utger sig för att vara bröllopsfotografer, både inom de egna leden och för blivande kollegor.
Jag är väldigt nyfiken på vad konkurrensverket säger om priskartellbildning och om det är sant att gruppen får EU-pengar, så undrar jag om inte deras konkurrensverk också har något att säga om metoderna som denna grupp använder.
Dags att kalla in pressen, kanske?