Annons

Lobbygruppen Svenska fotogruppen SFG

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
FILM) (ulltand skrev:
Jag skulle fortfarande vara tacksam för en direktlänk till något snubben skrivit i.

Skriver "snubben" eftersom jag via mail från medlemmar i föreningen fått reda på att det här inte är något som föreningen står bakom.

Ulf, jag kan ge dig mängder med länkar till några av hans informationstrådar. Det är bra info han ger till brudarna, för handen på hjärtat, brudarna behöver verkligen få hjälp med att få bra information.

Kan dock inte komma ihåg vilka specifika trådar där brudarna blivit upprörda över honom. Fanns två trådar där både brudar och fotografer blev ganska arga. Annar tycker jag han ofta ger bra informatio så sätt, även om jag inte alltid håller med.
 
Johan Okker skrev:
Du menar att det inte finns ett allmänt intresse i frågan som helhet?

Liten okänd organisation (ek. förening), påstår sig ha samarbete med myndigheter, kontaktar hobbyfotografer med ganska hårda ordalag, verkar föra register över möjliga svartjobbare etc.


mvh
Johan

Nej det menar jag inte, däremot menar jag att när man tex börjar publicerar varandras mail publikt och verkar "prata" genom fotosidan så tycker jag att det är fel sätt.

Det går ju utmärkt att diskutera det hela utan sånt.
 
elmfeldt skrev:
Nej det menar jag inte, däremot menar jag att när man tex börjar publicerar varandras mail publikt och verkar "prata" genom fotosidan så tycker jag att det är fel sätt.

Det går ju utmärkt att diskutera det hela utan sånt.

Tack David för ditt förtydligande. Då missförstod jag dig. Dock kan jag tycka att partsinlagorna kastar bättre ljus över seriositeten hos respektive.

mvh
Johan
 
Jag tycker det är helt i sin rätta att man tar upp detta mail på Fotosidan eftersom det faktiskt är genom Fotosidan som Lobbygruppen kontakt folk (bland annat). De har ju också faktiskt utpekat Fotosidan också i SFFs artikel.

Så länge diskussionen hålls på en mogen och sansad nivå tycker jag den har ett stort allmänintresse. Om Lobbygruppen sedan väljer att svara på det de läst i tråden, tja, det är väl deras beslut. Det innebär ju faktiskt att de hoppar helt villigt in i en publik diskussion, och därmed också ger de som vill friheten att ställa frågor direkt till dem m.m. Så länge ingen börjar med regelrätta personpåhopp i form av namnförolämpningar tycker jag inte man skall stänga en sådan här tråd eller liknande.
 
Jag har som sagt inget emot själva diskussionen, men generellt ogillar jag man publicerar varandras mail. Jag tycker man går över gränsen för artighet där. Dock kan jag hålla med om att mailen gav ljus på saken, men jag tycker man in i det sista skall undvika just sånt.
 
Johan Okker skrev:
Dock kan jag tycka att partsinlagorna kastar bättre ljus över seriositeten hos respektive.
mvh
Johan

Jag sökte ingen dialog med denne anonyme person utan ville varna andra och upplysa om denna okända grupp och deras tillvägagångssätt.

Huruvida det som skrivits i dennes mail är sant och om han har stöd av gruppen går att filosofera kring.


Något brudpar som rapporterat verkar inte finnas... ...mycket tyder på att det är nån på SFG som mailat själv...

...och jag har inte lämnat ut några uppgifter som komprometterar eller förljuger min situation.


Att antyda att "brudparen betalar min akassa" ser jag som ett försök att misskreditera mig och påskina att jag dessutom pysslar med bidragsfusk.

(Bara det borde vara grund för att sparka ut honom från Fotosidans forum.)


Vem det nu är som ligger bakom SFGs brev tycker jag att denne grävt ner sig djupare för varje kontakt och har stereotypiska fördomar.


Jag nätverkar vidare och siktar mot att starta eget om någon månad.

/F
 
HDFS) (KGS skrev:


Kan du, som redaktör, säga att det är okej att regga ett anonymt konto på FS?

Just i detta enda forum är det ok för organisationer/företag att besvara kritik. Att de valde anonymt användarnamn vet jag inte om de gagnar dem. Men å andra sidan så är det ju inte en enskild person som står för agerandet / åsikterna, och därför tyckte jag att det var ok att de gjorde så. Hellre ett svar än inget alls.

Jag förstår faktiskt inte heller varför en enskild person är så viktig. Vad skall ni använda det namnet till nu är det är en hel organisation som agerar!?
 
Ja för att förtydliga alltså.

Det som Fredrik publicerade var ett ganska anonymt brev där NÅGON i egenskap av en lobbygrupp för en för fredrik okänd organisation ville ha fredriks företgaruppgifter med mera.

Att fredrik publicerar brevet i sin helhet är inte konstigare än att människor på andra fora lägger ut s k "nigeriabrev" eller andra bedrägeriförsök i sin helhet.

Den som gick över gränsen var den alltjämt anonyme NÅGON som representerar ett litet nätverk av fotografer som publicerar delar av Fredriks e-postkorrespondens med någon tredje part.

Jag gissar att denne någon är samme Björn Gustavsson som nämns i artikeln på sfoto (http://www.sfoto.se/sff_start/nyheter.asp?ID=452&onPage=3&sokord=). Detta eftersom det av artikeln att döma inte verkar vara så många fler än just Björn i lobbygruppen.


mvh
Johan
 
elmfeldt skrev:
Just i detta enda forum är det ok för organisationer/företag att besvara kritik. Att de valde anonymt användarnamn vet jag inte om de gagnar dem. Men å andra sidan så är det ju inte en enskild person som står för agerandet / åsikterna, och därför tyckte jag att det var ok att de gjorde så. Hellre ett svar än inget alls.

Jag förstår faktiskt inte heller varför en enskild person är så viktig. Vad skall ni använda det namnet till nu är det är en hel organisation som agerar!?

På forumet är det nog helt rätt att de kallar sig organisationsnamnet rätt och slätt. Däremot anser ju jag att de gärna skulle kunnat skriva under ett namn i mailet som skickades ut. Jag förstår att de kanske inte vill lägga ut ett telefonnummer pga de troligtvis skulle bli nedringda, men samtidigt, skall man denna typ av korrespondens tas på allvar och de i princip kräver att fotograferna de kontakter ger dem alla sina kontaktdetaljer, varför får vi då inte deras?

Att det inte är en och samma person som administrerar deras mailkorrespondens m.m. är ju inte något onormalt eller konstigt. Men det är ju alltid bra att ha något namn, OM man vill komma i kontakt med gruppen. Kanske man vill det för att man faktiskt har företag och tycker gruppen verkar intressant att gå med i. Då vill iallafall jag gärna kunna ringa och säga "Hej, jag fick ett mail från Anders Larsson och är nyfiken på er grupp, kan jag få mer information." Det ser helt enkelt mer artikt och professionellt ut. Sedan tror jag många som läst mailet här anser att de vill ha ett namn också pga tonen i mailet inte är den trevligaste. Ser absolut inget fel i detta.
 
elmfeldt skrev:
Jag förstår faktiskt inte heller varför en enskild person är så viktig. Vad skall ni använda det namnet till nu är det är en hel organisation som agerar!?

Jag tycker bara det verkar så fegt att mörka med namnet. Alla företag jag känner skriver under sina brev med nåt namn åtminstone.

Alla andra på FS uppträder med namn.
 
Några reflektioner efter att ha läst den här tråden och det i synnerligen förvånande epostbrevet som denna lobbygrupp skickat ut.

1. Vems bemyndigande har de att kontrollera andra människor?

2. Lever vi inte i en marknadsekonomi, där prissättningen är fri? För jag får känslan av att Lobbygruppen i princip vill bilda kartell och på så sätt styra prissättningen på bröllopsfotografi, vare sig det är för proffsfotografer eller hobbyister. Sist jag kollade var kartellbildning olagligt.

3. Att Lobbygruppen, som värnar om proffsfotografer, inte går ut med kontaktinformation för någon med ytterligare frågor, eller liknande är för mig högst förvånande. De säger i ett inlägg här att de inte har tid att svara på frågor från amatörfotografer/hobbyister. Då undrar man ju vad tanken är med hela deras verksamhet om det inte är för att informera om riskerna med amatörer och dumpning av priser. Å är det nu sant att de får EU-pengar så borde det väl finnas pengar till att anställa en ombudsman som kan svara i telefon eller på epost någon dag i veckan?

4. Det förvånar mig också att de med förtäckta hot kontaktar personer som de "raggat" på fotosidan (enligt utsago på annat ställe) och begär information som de inte har rätt att begära. Så vitt jag vet är den informationen något som är mellan personen i fråga och skatteverket. Å om Lobbygruppen anmäler folk till höger och vänster till Skatteverket, hur gagnar det deras verksamhet om de sysslar med angiveri? Vem vill gå med i en sån grupp?

5. Jag är mycket förvånad hur representanten från Lobbygruppen här citerar och kommunicerar med en av de drabbade personerna och citerar ur hans epostbrev som de tydligen fått (på vilket sätt kan man ju undra?) och fortfarande inte har ett ansikte utåt, som representant att vända sig till. Lobbygruppen kan gömma sig bakom ett användarnamn, men pekar gärna ut privatpersoner här. Snudd på förtal.

Jag anser som många andra att det är en sak att prata om värdet av kvalitet på den fotograf man anlitar, att inte vem som helst med en kamera ska ta på sig att fotografera något så riskabelt som ett bröllop. Det säger sig nästan självt att de kraven borde vara högre. Men på det sätt argumenten framförs av Lobbygruppen får jag en mycket obehaglig smak i mumnen av. Osmakligt och oförskämt, dyker upp i mitt huvud.

Hur gärna Lobbygruppen än vill, så har priset inget med kvaliteten att göra. Det finns fotografer som jobbar professionellt med foto (såna som har utbildning och hela baletten) som faktiskt inte tar ohemult betalt. De är helt legit med f-skattesedel och allt och har alltså inget att vara rädda för, inför Lobbygruppens skrämselmetoder. Ska de enligt Lobbygruppen alltså inlemmas under deras prispolicy, för att dessa inte tar nog betalt? Och isåfall vad anser Lobbygruppen är nog betalt för att anses som acceptabelt? Luktar kartell.

Att det sedan finns proffsfotografer med f-skattesedel och som tar bra betalt för den delen, som knappt vet hur man drar slutaren, eller poserar människor - trots utbildning - de ska alltså gå helt orörda från Lobbygruppen? För det finns inga kvalitetskrav på att det är duktiga fotografer som har f-skattesedel? Borde inte denna grupp istället jobba med kvalitetssäkring för de som utger sig för att vara bröllopsfotografer, både inom de egna leden och för blivande kollegor.

Jag är väldigt nyfiken på vad konkurrensverket säger om priskartellbildning och om det är sant att gruppen får EU-pengar, så undrar jag om inte deras konkurrensverk också har något att säga om metoderna som denna grupp använder.

Dags att kalla in pressen, kanske?
 
Petra säger det så mycket snyggare än mig i de sista paragrferna, men om man skall hårddra det så stämmer ju mitt inlägg på ett annat forum:

I mailet bryr de sig inte om kvalitet (om man skall hårddra det hela), de vill att man har egen firma. Jag kan med andra ord registrera egen firma, fixa allt pappersarbete och maila dem. Sedan är de glada och nöjda för då är jag en "seriös fotograf". Om jag sedan är kass på att fotografera är tydligen en annan femma... (observera att jag säger detta endast utifrån mailets innehåll).
 
Nouna skrev:
I mailet bryr de sig inte om kvalitet (om man skall hårddra det hela), de vill att man har egen firma. Jag kan med andra ord registrera egen firma, fixa allt pappersarbete och maila dem. Sedan är de glada och nöjda för då är jag en "seriös fotograf". Om jag sedan är kass på att fotografera är tydligen en annan femma... (observera att jag säger detta endast utifrån mailets innehåll).

Man måste jobba heltid med foto , betala 1000 kr och ha riktig studio också stod det. Räcker inte bara med firma och f-skatt.

F
 
Ja så kan man helt klart tolka det, och vad de menar med f-skatt, egen firma etc så menar de att folk får gärna konkurrera men alla skall köra efter de grundregler som staten satt upp. Och just det måste väl alla vara överens om.
 
Microsaftcom skrev:
Man måste jobba heltid med foto , betala 1000 kr och ha riktig studio också stod det. Räcker inte bara med firma och f-skatt.

F

Ah, heltid också? Stod inget om det i mailet. Står det på deras hemsida? Och jag skall inte ens ge mig i kast med diskussionen om att alla professionella fotografer som skall anses seriösa måste ha studio... Den diskussionen har jag redan varit upprörd för när det dök upp i en tråd på Bröllopstorget...
 
Microsaftcom skrev:
Man måste jobba heltid med foto , betala 1000 kr och ha riktig studio också stod det. Räcker inte bara med firma och f-skatt.

F

Det var väl deras krav för att vara med i deras organisation och det måste de väl få bestämma. Det var väl inte de saker de satte som krav för att du skulle få kalla dig bröllopsfotograf!?
 
Har inte läst alla inlägg men vill ändå framföra lite synpunkter som kan ha med det här att göra:

För de som vill marknadsföra sig och sina bilder/sitt fotograferande finns Guldmedlemskapet med bl.a portfolio. Forum, annonser, och annat ska inte utnyttjas i sådana syften som jag tolkar fotosidans regler. Endast i portfolion är det tillåtet att marknadsföra sig och sina bilder/fotograferandet. Jag har själv varit i gråzonen vad gäller det, när jag använde fotosidans mejlfunktion för att skicka ut inbjudningar till min utställning nyligen, men jag anmälde det själv till redaktionen och de hade överseende med det tack och lov. Tror inte de såg det som en kommersiell verksamhet på samma sätt som det som diskuteras här med uppdragsfotografering för det är inte mitt gebit, jag är intresserad av fotografikonsten främst av andra anledningar. Men man ser ju en del exempel som ligger ännu mer på gränsen eller därikring och som använder fotosidans gratismedlemskap/brons/silver med enda syfte att visa upp sig som porträttfotografer, bröllopsfotografer el dyl. När man sedan klickar på länken till deras hemsidor står det mera klart vad syftet är. Huruvida de arbetar vitt eller svart vet ju inte jag men det är i vart fall fel att utnyttja fotosidan på det sättet enligt min åsikt. Är syftet att marknadsföra sig kommersiellt kan man göra det genom att betala de 500 kronorna för portfolion.
 
Är syftet att marknadsföra sig kommersiellt kan man göra det genom att betala de 500 kronorna för portfolion. [/B]


Om annonser ligger på Fotosidan utan att bli borttagna och det tydlit står om att man inte får annonsera en viss typ av saker (typ tjänster om du ej har firma) på annonssidan tar jag förgivet att Fotosidan tillåter detta.
 
elmfeldt skrev:
Jag uppfattar det som om de vänder sig till de som skriver "Bröllopsfotograf" på hemsidan och då har man tagit klivit på den bollplan där det krävs så mycket mer än att bara ta sköna bilder. Då tjänar man ju pengar och måste väl rimligen ge sitt bidrag till staten (antingen som Hobby eller som näringsverksamhet). Sen om man vill ta 200 kr i timmen så är väl det en helt annan fråga. Men om alla spelar efter dessa regler så blir det ingen överetablering. Och blir det det så tar marknadskrafterna över.

Sen att det finns svartjobbare kan ju knappast komma som en överraskning för ngn. Så är det ju i alla branscher.

David, som du sa i ovanstående mail så finns ju hobbyverksamheten. Jag håller med dig i ovanstående och att man skall vara ärlig, men det Lobbyfotograferna i princip säger med sitt email (för jag antar att alla på tråden borde hålla sig till just detta mail) är att alla som är amatörer/hobbyister kör svart för att de inte har en registrerad firma. Det är detta antagande som gör att många som fått mailet tar åt sig mer. Och det faktum att gruppen låter som om de har befogenhet att begära in firmadetaljer.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.