Annons

Ljusstarkare

Produkter
(logga in för att koppla)
200/2 och en D700 på ISO 12800 kanske?

Låter lite som att det rör sig om övervakning eller något så jag antar att du inte pyntar med privata pengar. Eventuellt en 300/2 men de är svåra att få tag på och kostar rätt mycket (ca 100 tkr), och den saknar ju VR.
 
85/1.4 på Nikon D3 ISO6400 f/1.4 1/100 sek (i ljuset avadventsstjärnorna)

Bör väl funka? Det motsvarar alltså en exponering på 1/3 sek vid ISO200
 

Bilagor

  • _JEK9186.jpg
    _JEK9186.jpg
    40.7 KB · Visningar: 611
  • crop.jpg
    crop.jpg
    44.7 KB · Visningar: 608
200/2 och en D700 på ISO 12800 kanske?

Låter lite som att det rör sig om övervakning eller något så jag antar att du inte pyntar med privata pengar. Eventuellt en 300/2 men de är svåra att få tag på och kostar rätt mycket (ca 100 tkr), och den saknar ju VR.

MF 300mm f2 listade 1984 ca 29000 USD.

/K
 
Testade ikväll med sigmas 30/f1,4 iso 3200 0ch 50 slutartid och bilderna blev bättre än med 70-200/f2,8
Dock så är ju inte sigmas 30 obj. så bra på 35m avstånd
85/f1,4 borde bli ännu bättre, men finns det inget mellan detta och nikon 200/f2,0
135/f2,0 är för ljussvagt,hellre skippar jag af om det finns tex ngt obj 150/f1,4-1,8
Som sagt intressant och just nu leder 85/1,4
pgav 200/2,0 pris (40 000 mot 11 000)
Ps kan inte lägga ut bilder pgav tystnadsplikt.
Tacksam för alla svar, och de svar som ev.kommer!
 
Har inte Nikon någon 85/1.2?


Veronika, en kort grej om bländare som inte så många har koll på är att brännvidden delat på bländartalet ger diametern på bländarhålet. Så, en 200mm med bländare F2 ger ett hål som är 100mm eller 10cm. Du förstår säkert då att själva objektivets ytterdiameter då är drygt 10cm.. vilket är rätt mycket. Blir feta objektiv då alltså.


Edit; Nopes, Nikon verkar inte ha någon 1.2. Däremot kanske 105 makron med VR kanske skulle vara något?.. med VR kanske man kan få ett par bländarsteg?
 
Ok da Vinci, då förstår jag vad typ av bilder du är i behov av. Frågan är om du inte skulle titta på en D3 eller D700 där du faktiskt mycket väl kan använda 25600 ISO med godkänt resultat, detta om jag "gissar rätt" vad behov du har. Kniper det kan du mycket väl använda DX läget i dessa kameror och på så sätt få Cropeffekten. Gå till en fotoaffär, nu blir det ju mörkt alldeles för tidigt, och testa och konstater själv.
Mvh
JB
 
Ok da Vinci, då förstår jag vad typ av bilder du är i behov av. Frågan är om du inte skulle titta på en D3 eller D700 där du faktiskt mycket väl kan använda 25600 ISO med godkänt resultat, detta om jag "gissar rätt" vad behov du har. Kniper det kan du mycket väl använda DX läget i dessa kameror och på så sätt få Cropeffekten. Gå till en fotoaffär, nu blir det ju mörkt alldeles för tidigt, och testa och konstater själv.
Mvh
JB

Cropeffekten är det att en 200mm obj är lite större i d300 jämfört med d700?
Om man kör i dx kan man fortfarande ha samma höga iso?
 
85/1.4 på Nikon D3 ISO6400 f/1.4 1/100 sek (i ljuset avadventsstjärnorna)

Bör väl funka? Det motsvarar alltså en exponering på 1/3 sek vid ISO200

Jesper, du skulle inte vilja gå ut ngn kväll och ta en likadan bild på ditt egna fönster från 20m håll,belysningen kan vara en ljusstake el liknande?
 
Cropeffekten är det att en 200mm obj är lite större i d300 jämfört med d700?
Om man kör i dx kan man fortfarande ha samma höga iso?

Ett 200mm objektiv på en D300 är motsvarande ett 300mm på en D700. Så om du vill ha lika mycket tele och lika mycket ljusstyrka på en D700 måste du betala betyyydligt mera pengar.
DX har ju det problemet att pixlarna oftast är mindre och brusar oftast även mer.
Så om jag vore dig så skulle jag behålla D300an då den (och D90) som är bäst på brushantering på DX-formatet och sen köpa den en fast och ljusstark (men dyr) 200mm f2.
Eller, om du inte har råd med det, så får du finna dig i att du inte kan spionera på folk i mörkret. ;P
 
Men den här måste väl duga?

http://www.nikonusa.com/Find-Your-N...ses/2150/AF-S-VR-NIKKOR-200mm-f/2G-IF-ED.html

Med VR tar du ju bort kameraskakningar också :). Fast nä, jag tror nog att det bästa om man ska plåta folk genom fönster i dåligt ljus och liknande förhållanden, är en kamera som kan ge bra resultat med högre ISO-tal. Då har du ju lite mer realistiska objektiv att välja på. Så köp en D700 eller D3.

Får väl kränga min 2 mån gammal d300(usa) ngn som är intresserad?
För byta till sig en d300 mot en d700 vill väl ingen?
Möjligtvis ngn med julklappspenga behov
 
Måste bara fråga, vad exakt är det du fotar som du så nödvändigtvis måste lägga ner maaaaaaaassa tusentals kronor för att få det exakt på det sättet du vill ha det?
 
lär vara FS forumsrävars största samtalsämne för tillfället, vad ska hon plåta med sina ljusstarka gluggar, något ljusskyggt måntro? ;)

Stilla vår nyfikenhet :)
 
Googlade för nyfikenhetens skull..

.. och kom fram till att det såklart rör sig om bevakning. Eller kanske det har med hästar att göra? =)

Helt klart spännande, så ni som kan mycket om fotografering och civil butiksbevakning kan ju hjälpa till nu.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.