Annons

Ljusstarkare

Produkter
(logga in för att koppla)
från militären minns jag att Gen1 var mycket känsliga för starkt ljus och kunde sluta fungera för en tid eller helt om man råkade använda dem i närheten av en gatlampa eller liknande. Detta var ju i mitten av 90talet så kanske även gen1 har mindre problem av den naturen nu? De gen 2 vi lånade under jas-krashen var klart användbara, var som en vanlig kikare fast med grönt ljus och gick att använda utan problem vid starka ljuskällor - har för mig de vi hade var av norskt fabrikat. Gen 1:eek:rna var sannolikt ryska, de var byggda som L-objektiv o tunga som fasen.

väntar på bildresultaten :)
 
från militären minns jag att Gen1 var mycket känsliga för starkt ljus och kunde sluta fungera för en tid eller helt om man råkade använda dem i närheten av en gatlampa eller liknande. Detta var ju i mitten av 90talet så kanske även gen1 har mindre problem av den naturen nu? De gen 2 vi lånade under jas-krashen var klart användbara, var som en vanlig kikare fast med grönt ljus och gick att använda utan problem vid starka ljuskällor - har för mig de vi hade var av norskt fabrikat. Gen 1:eek:rna var sannolikt ryska, de var byggda som L-objektiv o tunga som fasen.

väntar på bildresultaten :)

Ja det stämmer att gen1 är känslig. Tror inte det är någon skillnad på gamla och nya gen1. Min slocknar också väldigt lätt.

Militärens gen2 (GN1, som den heter) är som du säger norsk. Vattentät till 30m är den också. Och går på AA-batterier.
 
Eftersom denna tråd var väldigt "besvarad2 så kan jag meddela att jag öppnade plånboken uppåner och köpte d700+ nikons 1,7 konverter+ 400/f2,8(utan vr) och blev jättenöjd.
Totala priset blev 58000 kr.
Jag kan fota i dagsljus på 500m avstånd och få kanon bilder samtidigt som jag kan fota i kvällsljus på 100m avstånd med fullgott resultat
Kunde jag fått bättre bilder till ett billigare pris?

jag har redan(efter 3mån) fått in 20" extra för bilderna....
Dessutom TACK för hjälpen!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.