Advertisement
ANNONS
Annons

Ljusstarkare

Produkter
(logga in för att koppla)
Mambojambo

Saken är att man inte behöver lika mycket ljusstyrka. Ett 300/2,8 kommer att ge lite mer ljus om man ser till hela sensorn i FF-fallet, jämfört med 200/2 på DX. Men ett 300/2,8 VR kostar tyvärr lite mer än ett 200/2 VR, och tillsammans med det dyrare kamerahuset så blir det som sagt betydligt mer pengar.


Känns det inte väldigt osäkert att stå och plåta kriminella med en brottarutrustning som alla kan se på hundra meters avstånd? Kanske det kan vara lämpligare med något som inte syns så bra, men där du istället kan smyga lite närmare?

Vad menar du med att "...Ett 300/2,8 kommer att ge lite mer ljus om man ser till hela sensorn i FF-fallet, jämfört med 200/2 på DX..."

Det är väl klart att det blir ett steg långsammare. Fast du kanske menar att fullformataren klarar ett steg mer brus?? I vilket fall så blir det ju ett dyrt sätt att nå samma bildvinkel/samma brusnivå (till kostnad av ett stegs längre slutartid). Rena mambojamborådet!
 
Varför begränsa sig till iso 3200 på en D300? Det borde ju inte vara nåt problem att fota i raw och pressa 2-3 steg, eller mer om man bara ska docufota.
 
Intressant problem, frisurfade runt och hittade en Minox "Nattkikkert" NV30 för 2600 NOK. Kanske du kan fästa en LX3:a (eller den bästa ISO-kompakten du jour) eller få någon att bygga en adapter till den :) Kanske det finns någon form av natt-digiscope också med kameraadapter, troligen inte första gången behovet uppstår.

Nattkikkerten finns på
http://www.scandinavianphoto.no/product/item.aspx?iid=1554877

Digiscope-sida med div adaptrar verkar det som på
http://www.digiscopediary.co.uk/digiscoping-adapters.html

Eller om du ändå ser något brott begås är det inte att bara ringa polisen eller är det för lågteknologiskt? Eller är de i maskopi?

--
tillägg: (kunde inte hålla mig från att leta vidare)

http://www.nightvisionplanet.com/ATN_6015_Night_Vision_Multi_Purpose_Unit_4th_p/atn-6015-4.htm
http://www.nightvisionplanet.com/ATN_Accessory_Video_Camera_Adapter_p/atn-camera-adapter.htm
+ tyvärr behövs ett makroobjektiv också

Det finns säkert de som kommer att klaga över att bokehn är dålig på 73,5% crop men nu har jag försökt hjälpa dig i alla fall och med det kittet lär du ju kunna fota spöken också

från den lättsamma sidan...
 
Senast ändrad:
Hur menar du pressa 2-3 steg?
är det h0,3 . h0,7 , h1.0


Kan man få väck bruset mer i raw?

Nej, jag menade att du helt enkelt ställer in kameran på iso 3200 och i raw-läget, därpå underexponerar du några steg när du fotar, sen vid rawkonverteringen så justerar du upp bilden till normal exponering.

Mindre brus får du nog inte, men det kan vara värt att prova innan du köper en massa dyr utrustning.
 
Testade att ta med stativet ut i natten och med sigmas 30/f1,4 och iso 1600 och slutarsteg på 2 blev biden jätteskarp.
Men,men då fanns det inget som rörde sig i bilden.
Om man fotar en diskussion (lite armviftningar) hur lång slutartid går det att gå upp till?
När jag testade förra gången låg jag på 50 nu på 2 stor skillnad.
På 50 frihandsfotade jag och tyckte inte jag kunde ha längre slutartid men då blev bilderna för mörka,kan jag jämföra slutartid 2 och iso 1600 med 4 och iso 3200 eller hur funkar det?

Vad fantastiskt,jag lär mig något varje dag,,,och det är inte bara dumheter!!!
 
Vad menar du med att "...Ett 300/2,8 kommer att ge lite mer ljus om man ser till hela sensorn i FF-fallet, jämfört med 200/2 på DX..."

Det är väl klart att det blir ett steg långsammare. Fast du kanske menar att fullformataren klarar ett steg mer brus?? I vilket fall så blir det ju ett dyrt sätt att nå samma bildvinkel/samma brusnivå (till kostnad av ett stegs längre slutartid). Rena mambojamborådet!


Makten har ju faktiskt helt rätt... :) Men skillnaden är obetydlig.

300mm ger samma bildvinkel som ett 200mm på en "CropFrame" kamera.
300/2.8 = 107mm aktiv bländardiameter
200/2.0 = 100mm aktiv bländardiameter

Skillnad i bländarytor = 107^2/100^2 = 1.14
>>>>>>>
300/2.8 är 1.14ggr ljusstarkare på en D700 än vad en 200/2.0 är på en D300 kamera. Väg in att D700 klarar att pressas längre samt att 300/2.8 är ett bättre objektiv så.... Men det skiljer typ 30k i sammanlagt pris. :) Nåja.
 
Du har inte funderat på en bildförstärkare med kameraadapter? Dom brukar ligga kring 2-4x i förstoring (någon här som kan översätta till ungefärlig brännvidd?), och det finns 2x konverter till dem.
Generation 1-förstärkare finns ju för 3-4tusen, och generation 2 för runt 20tusen.

Nöjer Veronica med grönt kan hon få låna min Rostov Cyclop gen 2 som ger 60K i förstärkning (vid ISO 3200 bör detta ge helt oanade resultat så länge det finns någon stjärna uppe som lyser;-)
 
Öh, kan du länka till en sådan du är sugen på?

Berätta gärna för en novis varför den ena är bättre än den andra, tack!

/K

Syftade inte på någon speciell modell, bara på att han hade en generation2.

Generationen anger vilken generation förstärkartuben är av. Ju senare desto bättre förstärkning. Livslängden ökar också med generationerna. Gen1 har bara 1000h innan den är slut, eller om det nu var 10000h.
Om jag inte minns fel drar dom betydligt mindre ström också, de nyare generationerna.

Gen1 är inte någon jättehöjdare. Det krävs månljus för att den ska bli användbar. IR-lampa är att föredra som tillbehör om inte månen är framme.
Gen2 är otroligt mycket bättre. Man behöver inte mycket ljus alls.
Gen3 har jag inte testat, men enligt en kompis är den markant bättre än gen2.
Gen4 skulle vara kul att testa. Tror inte den finns på den civila markanden ännu. Gäller nog generation3 också för den delen.
 
Syftade inte på någon speciell modell, bara på att han hade en generation2.

Generationen anger vilken generation förstärkartuben är av. Ju senare desto bättre förstärkning. Livslängden ökar också med generationerna. Gen1 har bara 1000h innan den är slut, eller om det nu var 10000h.
Om jag inte minns fel drar dom betydligt mindre ström också, de nyare generationerna.

Gen1 är inte någon jättehöjdare. Det krävs månljus för att den ska bli användbar. IR-lampa är att föredra som tillbehör om inte månen är framme.
Gen2 är otroligt mycket bättre. Man behöver inte mycket ljus alls.
Gen3 har jag inte testat, men enligt en kompis är den markant bättre än gen2.
Gen4 skulle vara kul att testa. Tror inte den finns på den civila markanden ännu. Gäller nog generation3 också för den delen.

Ok. Tack för ditt svar!

Viken modell är bra/bäst, eller mest prisvärd?

/K
 
Ok. Tack för ditt svar!

Viken modell är bra/bäst, eller mest prisvärd?

/K

Är inte så insatt i tillverkare och modeller, men lite generellt:
Är det en stor och känd tillverkare kan man nog bortse från kvaliteten på själva förstärkartuben.

Det som skiljer modellerna är då byggkvalitet, vattentålighet, förstoring osv. Som en vanlig kikare alltså.
Optiken har nog ingen betydelse alls.
Det finns ju "googles" med 1x förstoring, och riktiga kikare med mycket förstoring. 2-4x är det vanligaste.
Vanligast är att dom är "monokulära" eller vad det nu heter. Alltså en "halv" kikare (du tittar med bara ett öga så att säga).

Generation1 är ju egentligen den enda som är billig. Den kostar från 3000kr. Generation 2 kostar runt 20000kr, minst.

Gen1 fungerar jättebra så länge man kan köra med IR-lampa, eller i månljus. Djurögon lyser upp som lampor i skogen. Nackdelen är att lampan ger ganska koncentrerat ljus i mitten av synfältet.
Har man pengar är det ju naturligtvis bättre med gen2.

Äger själv en Night Owl NOCX2 gen1. Vädertätad och riktigt rejält byggd. Det är den enda civila modell jag testat, så jag kan inte jämföra kvaliteten med någon annan tillverkare.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.