Annons

Ljusstarkare

Produkter
(logga in för att koppla)

da vinci

Aktiv medlem
Jag har en d300 och nikons 70-200/2,8 men vill ha bättre ljusvärde.
Är en d700 aktuell eller finns det bättre obj.
Funderar på en fast 85/1,4 men finns de större typ 150/f1,4
Tacksam för svar!
 
Du va mig en rackare till att ha krav. Om det nu någonstans skulle finnas ljusstarkare objektiv i de klasser du nämner så ligger säkert prislappen runt ett landställe! Gå in på cyberphoto och kolla sälv. Ditt 70-200 2,8 är annars ett av de bästa och ljusstarkaste objektiv som finns att uppbringa. Din D300 har dessutom mycket,minst sagt, goda egenskaper på höga ISO. Planerar du ren mörkerfotografering kanske det är bäst att övergp till IR-foton, och är det kortare skärpedjup du eftersträvar måste du nog fixa det i photoshop;-)
Mvh
JB
 
Hej, ljusstark teleoptik blir både tung och dyr. Det finns en AF-S Nikkor 200/2 men den kostar ca 35000 kr. Om det räcker med normalbrännvidder så är ju annars AF Nikkor 50/1,4 ett billigt alternativ.

Jag tror det skiljer 1 steg i brusprestanda mellan D700 och D300, så för att i teorin få samma vinst av att byta objektiv som att byta till en D700 så ska du ha ett objektiv med största bländare 2

mvh

Fredrik
 
det som finns som är i samma brännviddsområde som din 70-200/2.8 men som är ljusstarkare är väl
85/1.4
105/2
135/2
200/2

85/1.4 och 200/2 är väl kanongluggar bägge två. hur det är med 105 samt 135 vet jag inte. dom är väl främst avsedda för porträtt har jag för mig?
 
jo tack för svaren.
då får jag nog fundera på 85/f1,4,för 200/f2.0 är för dyrt och ev för ljussvagt.
scandinaviansphoto och cyberphotos utbud har jag koll på men det finns väl fler,såg bland annatt ett nikon 50/f1,2 på tradera men utan af detta har jag inte sett i ovanstående affärer!
 
Vad är det du skall fota som kräver extremt ljusstarka objektiv? 200/2 _är_ ljusstarkt för att vara 200 mm. Något ljusstarkare hade antagligen kostat nånstans mellan en sportbil och en mindre villa.

Bättre är nog att köpa en D700 isåfall. Skiljer 1+ steg i brus mot din D300.
 
Tjena!

Den 50mm 1,2 du sett på tradera är min fd glugg... : )

Vad jag vet finns inget ljusstarkare i nikons sortiment...

Vad är anledningen till dessa extrema krav?

MVH /David.
 
Vad är det du skall fota som kräver extremt ljusstarka objektiv? 200/2 _är_ ljusstarkt för att vara 200 mm. Något ljusstarkare hade antagligen kostat nånstans mellan en sportbil och en mindre villa.

Bättre är nog att köpa en D700 isåfall. Skiljer 1+ steg i brus mot din D300.

Fotar människor på kvällen och vill kunna se vilka dom är,testade som sagt ikläll kl 1830 med d300 +70-200/f2,8 men blev inte nöjd, fotade kl 1600 och det blev skitbra bilder.
Så vad göra,blixt är uteslutet!
Nikons 200/2,0 ligger väl lite över budjet,tar hellre en d700/d3a
om det ger samma resultat,kan ju få lite tillbaks på min nästan nya d300.
 
Några av dom snabbaste optik som tillverkats:

"Fast lenses

Carl Zeiss 50mm f/0.7 (Limited production lens built for the NASA space program, used on 35mm movie cameras by Stanley Kubrick for some candlelit scenes in Barry Lyndon)
Tokyo Kogaku Toko 5cm f/0.7 (WWII) and Simlar 5cm f/0.7 (1951) [1]
Rodenstock TV-Heligon 50mm f/0.75
Nikon TV-Nikkor 35mm f/0.9-Fastest Nikkon ever made[2]
Leica Noctilux-M 50 mm f/0.95 ASPH, announced on September 15, 2008, it is the fastest Aspherical lens to have ever reached mass production.[3]
Canon 50mm f/0.95 (Available in TV and Canon 7 Rangefinder Version)
Schneider Kreuznach 50mm f/0.95 'Xenon' (Available with C mount)
Leica Noctilux 50mm f/1.0 (Leica M mount, discontinued and replaced 2008 with a new Noctilux, see above)
Canon EF 50mm f/1.0 (for Canon autofocus SLR, now out of production)"

De flesta av dessa får nog Nikon 200/2 att framstå som rena kitgluggen i prissättningen.

/K
 
Några av dom snabbaste optik som tillverkats:

"Fast lenses

Carl Zeiss 50mm f/0.7 (Limited production lens built for the NASA space program, used on 35mm movie cameras by Stanley Kubrick for some candlelit scenes in Barry Lyndon)
Tokyo Kogaku Toko 5cm f/0.7 (WWII) and Simlar 5cm f/0.7 (1951) [1]
Rodenstock TV-Heligon 50mm f/0.75
Nikon TV-Nikkor 35mm f/0.9-Fastest Nikkon ever made[2]
Leica Noctilux-M 50 mm f/0.95 ASPH, announced on September 15, 2008, it is the fastest Aspherical lens to have ever reached mass production.[3]
Canon 50mm f/0.95 (Available in TV and Canon 7 Rangefinder Version)
Schneider Kreuznach 50mm f/0.95 'Xenon' (Available with C mount)
Leica Noctilux 50mm f/1.0 (Leica M mount, discontinued and replaced 2008 with a new Noctilux, see above)
Canon EF 50mm f/1.0 (for Canon autofocus SLR, now out of production)"

De flesta av dessa får nog Nikon 200/2 att framstå som rena kitgluggen i prissättningen.

/K

alltså 50" + ???
 
Undrar också varför du behöver sådan extrem ljusstyrka.
Det du efterfrågar är ju ganska extremt.
Vad är det som blir fel? Är det du som inte förmår att hålla kameran still, eller försöker du fota snabba rörelser?
 


Säkert. Den snabbaste 300mm har såvitt jag vet Nikon tillverkat. En manuell sak med största bländare f2.

Dom få gånger den dyker upp till försäljning så räcker det knappast att sälja sommarstugan för att få ihop pengarna. Dessutom är den ganska tung. 7,5 kg.

/K
 
Undrar också varför du behöver sådan extrem ljusstyrka.
Det du efterfrågar är ju ganska extremt.
Vad är det som blir fel? Är det du som inte förmår att hålla kameran still, eller försöker du fota snabba rörelser?[/QUOTEN
Nej,jag håller nog still, men människor som rör sig+inget ljus eller iallafall dåligt ljus.
Bildera blir för mörka,hjälper inte om jag ökar slutartid så aobj börjar bli suddigt!
 
Undrar också varför du behöver sådan extrem ljusstyrka.
Det du efterfrågar är ju ganska extremt.
Vad är det som blir fel? Är det du som inte förmår att hålla kameran still, eller försöker du fota snabba rörelser?[/QUOTEN
Nej,jag håller nog still, men människor som rör sig+inget ljus eller iallafall dåligt ljus.
Bildera blir för mörka,hjälper inte om jag ökar slutartid så aobj börjar bli suddigt!

Du får nog börja inse att du med dina motiv nått gränsen för vad som är möjligt i dagsläget =)
Finns ju kortare objektiv som är ljusstarkare, vilket redan har nämnts.
 
"Ljusstarkare än 70-200/2,8" säger ju inte så mycket eftersom vi inte vet vid vilken brännvidd du använder objektivet. Köper du en D3 eller D700 så behöver du plötsligt längre brännvidd för att få samma bildvinkel, så då kanske det blir ännu dyrare i alla fall.

Att fotografera med tele i vintermörker är nog dömt att misslyckas, oavsett utrustning. Du kanske kan visa en bild så att vi förstår vad det är du pysslar med? ;-)

Tillägg: Du nämner heller inget om vilka ISO-tal du använder.
 
Eller så får man angripa "problemet" på annat sätt. Skapa bilder där människor är suddiga till en skarpare bakgrund. Människor i rörelse, vimmel, ljus från bilar som skapar spår etc....Kan det va någe?
Mvh
JB
 
"Ljusstarkare än 70-200/2,8" säger ju inte så mycket eftersom vi inte vet vid vilken brännvidd du använder objektivet. Köper du en D3 eller D700 så behöver du plötsligt längre brännvidd för att få samma bildvinkel, så då kanske det blir ännu dyrare i alla fall.

Att fotografera med tele i vintermörker är nog dömt att misslyckas, oavsett utrustning. Du kanske kan visa en bild så att vi förstår vad det är du pysslar med? ;-)

Tillägg: Du nämner heller inget om vilka ISO-tal du använder.

Hejsan!
Det är kanske dömt att misslyckas,jag kör på full brännvidd 200 iso 3200 slutartid på 30-50.
Det är antagligen för mörkt+ att människorna rör sig lite grann(går)
Jag vill bara komma så långt som möjligt,funderar på om jag inte kan få lite bättre bilder med 85/f1,8 även om jag får "zooma" en del i photshop,avståndet är ca 35m.
Men tack för alla förslag!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.