Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ljusmätare som klarar riktigt svagt ljus

Produkter
(logga in för att koppla)

alf109

Aktiv medlem
Jag undrar om någon vet om det finns nytillverkade ljusmätare som klarar riktigt svagt ljus? Vid exempelvis nattfotografering räcker de nya mätare jag hittat på nätet inte till, de bästa brukar sträcka sig till -2 EV vid iso 100. Jag har själv en Quantum Calcu-Light-XP som mäter till -7 EV. Frågan är alltså om det finns någon motsvarighet i dag, och om inte, hur bär ni er åt när mätaren inte räcker till?

alf109 skrev:
Jag undrar om någon vet om det finns nytillverkade ljusmätare som klarar riktigt svagt ljus? Vid exempelvis nattfotografering räcker de nya mätare jag hittat på nätet inte till, de bästa brukar sträcka sig till -2 EV vid iso 100. Jag har själv en Quantum Calcu-Light-XP som mäter till -7 EV. Frågan är alltså om det finns någon motsvarighet i dag,...

Även jag hoppas att någon som vet kan ge ett mer utförligt svar.

Du har säkert surfat runt och sett samma fråga på Leica-foumet.
http://www.l-camera-forum.com/leica-forum/customer-forum/43562-lightmeter-night-photography.html
Där finns det fler som svarat och någon tipsar till och med om just den mätaren du redan har.

... och om inte, hur bär ni er åt när mätaren inte räcker till?

När jag fotograferar i svagt ljus brukar jag göra det med min digitala kamera och då är det mycket som blir lättare. Dels så är det enkelt att prov och på plats se resultat och har man "bråttom" kan man ju enkelt höja både ISO och öppna upp bländare och sedan titta på skärm och histogram och manuelt gaffla in sig till det verkar bra. Sedan är det bara att räkna om till ett lägre ISO, se till att brusreducering för långtidsexponering är påkopplad, och ställa in den bländare som ger önskat skärpedjup (och önskade/oönskade stjärneffekter kring ljuskällor). Är man ännu mer noga kan man i vissa lägen ta alternativa exponeringar både för att i efterhand vid datorn välja ut den bild som är bäst exponerad alternativt dra nytta av flera bilder till HDR. HDR behöver ju inte användas till att ge de "pastelliga" tonmappade bilder utan kan istället användas för att dämpa ljuskällor och på ett naturtroget sätt få fram en naturlig teckning i det som är mörkare.

När du fotograferar analogt blir det ju lite svårare. Om jag själv skulle ta och försöka mig på nattfotografering med min analoga skulle jag när jag om jag känner att kamerans mätare inte riktigt räcker till nog istället plocka med även min digitala, prova till dess att jag är nöjd och sedan köra på motsvarande sätt med den analoga (och kanske även ta någon bild med alternativ exponering).

Ingen annan som vet mer?

/Jocke

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar