Annons

7D bra i fullt ljus men i svagt ljus en besvikelse!

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag är helt nöjd med ISO-prestandan på min 7D. Visserligen försöker jag hålla ner ISO, men när det behövs drar jag på. Jag tog en del bilder på safari i Sydafrika i höstas och där var jag tvungen att ta en del bilder på ISO 3200 för att få acceptabla slutartider. Några av dessa bilder har jag beställt papperskopior (50 x 70 cm) av och resultatet är mycket bra enligt min syn.
Några bilder tagna med ISO 3200 och 70-200 finns på min sida.
 
450D är lätt och snabb att använda, men 7D är snabbare. Men tyngre att bära.

7D har dubbla displayer, men om du vill kan du fortsätta att använda bakre displayen precis som på 450D.
7D har dubbla rattar vilket är snabbare i många situationer.
Stora ratten bak bläddrar 100 gånger snabbare mellan bilder när du vill kolla dem på LCDn.
Joysticken som väljer fokuspunkt är grymt bra, samt övriga AF-inställningar.
Sökaren är mycket bättre, större och med hjälplinjer för komposition.
AutoISO på 7D är mycket bra, vida överlägen den i 450D.
Möjlighet att ställa in vitbalans i grader Kelvin (måste vid JPG-foto och filmning).
Etc.
Jobbar du med att sälja 7D? :) Just sökaren känns ju som en stor grej vid en uppgradering, den ser jag fram emot. Displayen använder jag dock endast för att kolla på bilderna (och så klart om jag måste göra mer avancerade inställningar i menyerna (AEB, spegellåsning, etc), men inte för justering av ISO/bländare/slutartid, då kollar jag i sökaren.

Auto-ISO använder jag inte heller, är nog lite av en kontrollfreak och vill ha koll på alla parametrar själv. :) Nej men jag började att fota i läge M från början just för att lära mig hur allt hänger ihop, och sedan har det blivit att jag fastnat på det läget. Men visst kan man på 7D spara vissa inställningar som är lättåtkomliga via programratten? Det skulle jag nog använda mig av kan jag tänka mig.
 
Jag är helt nöjd med ISO-prestandan på min 7D. Visserligen försöker jag hålla ner ISO, men när det behövs drar jag på. Jag tog en del bilder på safari i Sydafrika i höstas och där var jag tvungen att ta en del bilder på ISO 3200 för att få acceptabla slutartider. Några av dessa bilder har jag beställt papperskopior (50 x 70 cm) av och resultatet är mycket bra enligt min syn.
Några bilder tagna med ISO 3200 och 70-200 finns på min sida.
Bilden "Lejon hane med hona" på ISO 3200 är det ju grymt bra kvalitet på (enligt mina referensramar i alla fall).
 
Hej

Tog en liten tur igår, fint väder men inne i "skogen" är det inte mycket ljust så det blev till att använda ISO 3200 för dessa fågelbilder

Visst är det brusigt men jag tycker ändå bilderna är användbara.

Jag tror aldrig man kommer att sluta önska sig mer brusfria kameror men visst är det ändå rätt imponerande vad förhållandevis billiga kameror ändå klarar av.

God Fortsättning
 
Auto-ISO använder jag inte heller, är nog lite av en kontrollfreak och vill ha koll på alla parametrar själv. :) Nej men jag började att fota i läge M från början just för att lära mig hur allt hänger ihop, och sedan har det blivit att jag fastnat på det läget.

Jag använder väldigt ofta M-läget i kombination med Auto-ISO (på EOS 60D, men jag tror att det fungerar likadant på EOS 7D). Då kan jag bestämma slutartid och bländare helt själv. Man kan sätta ett maxvärde för hur högt ISO kameran får välja om man är rädd för brus.

Det enda tråkiga är att det inte går att ställa in någon exponeringskompensation i M-läget.
 
Oftast beror det på hur man fotar.. Fotar man på högt iso i tex upplysta lokaler och inte bryr sig om igensvärtade skuggor, då är alla kameror på marknaden bra idag..

Om däremot fotar i mörka dunkla miljöer, då syns bruset väldigt tydligt direkt, speciellt om man underexponerar lite för att inte få utfrätta ytor, tex hud, lampor, osv..

Många brukar testa sina kameror i dagsljus på säg iso 3200.. men då kommer det självklart se fantastiskt bra ut.. Det blir annat om du testar i lite mörkare miljöer och försöker få fram en snygg bild ur raw-filen..

Jag hatar oftast för igensvärtade skuggor och utfrätta högdagrar, därför måste jag underexponera och sedan lyfta skuggorna i bildbehandlingen.. Det kräver mycket av sensorn.. Ser med spänning fram emot nästa generations FF kameror ;)
 
Många verkar ha en väldigt märkligt uppfattning om vad som är "korrekt exponering". Att exponera högre än den ljushet man vill ha i den färdiga bilden, innebär bara att man istället hade kunnat sänka ISO-talet. Helt meninglöst alltså.

Att underexponera och lyfta nivåerna i efterhand ger ofta likvärdigt resultat med att höja ISO-talet vid fotograferingen. Det handlar om att samla in så mycket ljus som möjligt, inte att välja rätt ISO-tal (så länge man inte blåser ut något alltså).

Ställ in längsta slutartid du tror dig kunna handhålla och öppna bländaren fullt (eller till en öppning som ger tillräckligt bra skärpa om objektivet är kass vidöppet). Ställ SEN in ett ISO-tal som ger rätt exponering utifrån tid och bländare. Inte tvärtom; då har man lurat sig själv grundligt.
 
Ställ in längsta slutartid du tror dig kunna handhålla och öppna bländaren fullt (eller till en öppning som ger tillräckligt bra skärpa om objektivet är kass vidöppet). Ställ SEN in ett ISO-tal som ger rätt exponering utifrån tid och bländare. Inte tvärtom; då har man lurat sig själv grundligt.

Plus att man med flera moderna kameror kan strunta i att ställa in något ISO-tal (eller snarare alltid ha bas-ISO inställt) och sen höja nivåerna vid efterbehandlingen. Det ger minst lika bra resultat.
 
Hoppas du är ironisk nu!
Det är han säkert inte, men det stämmer bättre på äldre kameror där den analoga förstärkningen ger lika mycket elände som utläsningsbruset. På moderna kameror lönar det sig att höja ISO-talet, men det är ingen mirakelmetod, precis som att "exponera rätt" inte är det. 1-2 steg hit eller dit ger knappt någon synbar skillnad.

De som tror att man får lägre brus genom att "exponera rätt" (högt) vid höga ISO, har inte fattat att det de gör är samma sak som att sänka ISO-talet och exponera mer normalt. Man får ingenting gratis och själva sensorn har fått lika mycket ljus vid ett visst bländartal och en viss slutartid, oavsett vilket ISO-tal man ställer in.

Tillägg: Här kan du se hur det funkar på en typisk äldre sensor (CCD): http://www.fotosidan.se/blogs/hertsius/brusreducering-ar-av-ondo-och-iso.htm

Tillägg 2: Om Per har rätt så kanske det har vänt igen med de senaste sensorerna. Det "äkta" högsta ISO-talet brukar inte vara mer än 1600 eller så. All förstärkning utöver detta sker genom att lyfta filen digitalt, vilket är exakt samma sak som att göra det i råkonverteraren.
 
Det gäller moderna kameror med Sonys sensor, t.ex. Nikon D7000. Om någon verkligen är intresserad så ska jag skaka fram länkar med exempel som visar att det inte lönar sig att höja ISO i kameran, utan det går lika bra, eller bättre, att höja nivån i efterbehandlingen.

En höjning av ISO i kameran ökar ju inte sensorns känslighet. Det förstärker bara signalen.

Det är bra att glömma det mesta om hur film uppför sig när man fotograferar digitalt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.