ANNONS
Annons

Livslängd på fotoböcker?

Produkter
(logga in för att koppla)
Ja idag.
Men att ngn skulle göra en gratis om 30-50 år, det tror inte jag.

Varför tror du inte det? Eller snarare, varför tror du inte att den person som /verkligen/ behöver en PDF-läsare om 30-50 år inte skulle vilja betala någon för att skriva en enligt standarden om det inte finns någon mjukvara kvar som fortfarande gör jobbet?
 
Ser ingen skillnad i det avseendet oavsett filformat ... så länge det finns en öppen spec så lär det finnas någon som skriver en läsare och konverterare om det behövs. Om det är PDF eller något annat om 50 år kan nog ingen svara på idag, men jag tror man kommer att få konvertera filerna ett par gånger på vägen om man ska kunna använda dom om 300 år. Att välja ett format idag som ska hålla hela vägen tror jag inte på.
 
Varför tror du inte det? Eller snarare, varför tror du inte att den person som /verkligen/ behöver en PDF-läsare om 30-50 år inte skulle vilja betala någon för att skriva en enligt standarden om det inte finns någon mjukvara kvar som fortfarande gör jobbet?
Jo DET tror jag.
Men jag ser inte att en privatperson kommer ha råd med det.
Möjligtvis att ngn/ngt företag sätter upp en konverteringstjänst och man betalar per dokument.
 
Ja idag.
Men att ngn skulle göra en gratis om 30-50 år, det tror inte jag.

Till att börja med behöver det ju inte nödvändigtvis vara gratis.

Sen är det ju så, återigen med hänvisning till den "status" en ISO-standard åtnjuter, att den får en oerhört stor användning. (Det finns ju knappast något säkrare att lita på!).
Alltså kommer det att vara många, inklusive stora organisationer, som i så fall "sitter i samma båt". Då kommer alldeles säkert en av följande två saker hända:

a) Verktyg kommer att finnas tillgängliga, och vidareutvecklas, helt enkelt för att det finns en marknad

eller

b) verktyg tas fram för att konvertera dessa filformat till nya och bättre standarder som har ersatt (eller kompletterat) den "gamla".

Det troligaste är nog att bägge alternativen kommer att gälla
 
Jo DET tror jag.
Men jag ser inte att en privatperson kommer ha råd med det.
Möjligtvis att ngn/ngt företag sätter upp en konverteringstjänst och man betalar per dokument.

Jag tror att om tillräckligt många privatpersoner behöver det, så kommer det att vara någon bland dem som är kompetent att skriva ett program - eller att de kan hitta någon som tycker att det skulle vara en kul utmaning oavsett om de har någon personlig nytta av det.

Om det inte finns någon sån människa om 50 år så har mänskligheten förmodligen gått så mycket utför att det inte är läsbarheten på gamla PDF-dokument som är det största problemet just då. ;)
 
Det finns ju ett antal olika PDF-program, här är en delmängd listade: http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_PDF_software

Många av dem är långt ifrån perfekta/kompletta, men om PDF på något sätt skulle "upphöra" som format kommer det inte att hända över en natt utan därför att något "bättre" format kommit och tagit över marknadsandelar - gratis eller inte. Och man tar över marknadsandelar från den som leder genom att ge användarna ett sätt att gratis konvertera sina gamla dokument till det nya formatet - ett konverteringsprogram.

Oavsett hur lång tid ett format "håller" finns det alltid tid att hantera detta, om man har ett levande arkiv. Problemet är mer om man stoppar in några backup-band med godtyckligt format i (t.ex.) ett bankfack - när någon öppnar facket kan det vara för sent.

På samma sätt som man underhåller och byter till ett levande format gör man med det fysiska mediat. När det inte längre säljs några datorer med USB-kontakter är det dags att kopiera över från sin externa USB-disk till nästa generation. En sådan kopiering - med efterföljande verifiering att kopian är verbatim - ska man ändå göra med några års mellanrum eller så.
 
Tack för era svar!

Jag är egentligen inte oroad över läsbarheten på en pdf. För om 300 år, vem kommer minnas att det fanns någon fil på någons dator som innehöll en gammal framkallad fotobok? Och hur ska man kunna förmedla detta genom flera generationer?

Lättare då med ett fysiskt album som faktiskt finns kvar inom familjen. Jag tycker det är kul att jag fortfarande har ett foto på min mormors mormors mor, från ca 1870, dvs 140 år gammalt. Även om svärtan inte är perfekt längre så är det ju ändå bevarat. Och på samma sätt vore det kul om mina barnbarns barn kunde se mina album (om dom nu skulle ha något intresse för det) och att dagens fotoböcker inte bara kommer bli skräp i framtiden.

Så jag letar mest efter ett företag som trycker på ordentligt papper och är medvetna om tidsaspekten. Och det vore ju bra om sidorna inte föll ut som på gamla pocketböcker.

Flera fotoboksprogram gör ju som sagt en pdf av slutprodukten, och jag kommer nog ändå göra layouten själv i InDesign. Självklart gör jag också backupper på dubbla externa hårddiskar, men jag litar inte på det som ett medium för framtidslagring...
 
Så jag letar mest efter ett företag som trycker på ordentligt papper och är medvetna om tidsaspekten. Och det vore ju bra om sidorna inte föll ut som på gamla pocketböcker.

Det du ska kolla efter då är att dom använder PUR-lim och träfritt papper då bör dina foton leva vidare i flera generationer.

/Tomas
fotoklok.se
 
Pixopolis www.fotobok.com erbjuder 2 olika alternativ:

x trådinbundna böcker, digitaltryck på syrefritt papper = mycket hållbar.

x framkallad på fotopapper, där hållbarheten likanar ett vanlig framkallad kort.

Hållbarhetsmässigt skulle jag satsa på första alternivet, men på framkallade uppslag blir resultatet av själva trycket i en klass för sig.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.