Advertisement
ANNONS
Annons

Livslängd på fotoböcker?

Produkter
(logga in för att koppla)

Lazoli

Medlem
Jag har börjat fundera lite på vad jag ska göra med alla mina digitala bilder. Förr brukade jag skicka digitala foton till fotolabb, framkalla och sen sätta in själv i vanliga album. Men nu börjar det ju bli vanligt att framkalla hela fotoböcker på en gång, så jag har funderat lite på det på senaste tiden...

Däremot är jag lite tveksam till livslängden på en fotobok? Hur länge håller den egentligen? Jag vill gärna att framtida generationer om 300 år ska kunna titta i böckerna utan att färgerna förvanskats till oigenkännlighet och att limmet torkat så att sidorna faller ut. Men finns det överhuvudtaget någon fotoboksfirma som binder och inte limmar böcker? Är det någon skillnad i kvalitet på att framkalla enstaka foton mot en hel bok?

Den här osäkerheten om vad som är framtidens metod har gjort mig alldeles handfallen, så jag har inte framkallat foton på 6 år!

Dvs, jag har lite att ta tag i...

Tacksam för tips och resonemang kring hur ni gör!

Ingenting håller vare sig i 300 år eller för evigt i fotovärlden...

Egen bra fotoskrivare med pigmenterat bläck är väl det mest beständiga, borde hålla i 50-100 år om slitaget inte är för stort/lämnas framme i solen. men då får man ju inte till någon fotobok.

När det gäller foton räknar jag med att man sparar dem på hårddiskar och skickar in dem för framkallning/utskrift igen när det behövs - kanske efter 10 år. Men det funkar ju inte heller för fotoböcker, de har alla helt olika format, sparas kort tid på deras sajter, företagen försvinner osv...

Kanske finns något fotoboksprogram som kan spara resultatet i höguplöst PDF? Jag vet att en del fotoboksföretag ger möjlighet till att beställa till en PDF, men då tror jag inte den är högupplöst och fungerar för framtida tryck...

SÅ vitt jag vet så är det bara Platinum printing som garanterat håller såpass länge som 300 år.
Vad det heter på svenska vet jag inte.

300 år! Brilliant affärsidé, vem skulle kunna sänka den!
Vad är det då man tänker sig ska hålla i 300 år?
Ska man inte trycka på något?

Tipset ovan om att spara originalbeställningen i PDF vekar väl rätt vettigt. Om jag inte misstar mig så erbjuder nya versionen av LightRoom (LR 4) möjligheten att skapa fotoböcker. Dessa kan i LR sparas dels i ett format för att skicka till Blurb och dels som PDF.
På så sätt har du ju en möjlighet att procudera en ny fotobok om den gamla skulle försvinna.

Kanske menar trådskaparen tryckets hållbarhet i själva boken?

Den frågan har jag själv ställt mig men inte tagit vidare.

tex så ser jag skillnad nu på de svartvita kopior jag gjort själv, där jag slarvat med fixeringen. De bleknar eller "gulnar" och blir fula. De korrekt gjorda håller än.

Spännande tråd

Jag tycker synd om framtidens arkeologer, när de skall försöka beskriva den tid vi lever i idag. Det kommer vara en tid utan något skrivet eller illustrerat, en tid utan byggnader ... det enda som kommer vara kvar om 1000 år är de betongklumpar vi sprutar ner i marken för att våra hus inte skall sjunka. Pyramiderna kommer säkert vara kvar och många andra byggnader med mer än 1000 år på nacken, men inte mycket av det vi bygger eller producerar idag.

Men det hade varit kul om någon om 300 år kunde se mina bilder.

Hej!
Fördelen med en fotobok är att oftast så är boken stängd och trycket/pappret ligger skyddat från ljus.
Nu kan jag bara tala för digitaltryck och vårt egna papper och tryck (HP Indigo). Det viktiga är att pappret är träfritt. När det gäller fysisk hållbarhet under mycket lång tid finns en internationell standard för åldringsbeständighet på papper (ISO 9706), som Riksarkivet har antagit.

Ett papper som är åldringsbeständigt ska under normala förhållanden kunna klara flera hundra år utan att brytas ner nämnvärt. Men den gällande standarden för åldringsbeständighet tar endast fasta på mekaniska egenskaper, inte gulning och blekning.

Det pappret vi kör på uppfyller dessa krav. (tror att de flesta andra fotobokstryckerier gör det med)
Trycket har vid tester visat sig ha en hållbarhet på iaf. 200 år+. när det är inbundet i en bok. Skulle trycket ligga helt öppet klara det sig i ca 40 år. Jämfört mot vissa bläckstråleskrivare som hade en hållbarhet på ca 15-20 år obehandlat.

Gällande limmet så är det viktigt är det INTE är s.k. EVA-lim för det ska hålla en lång tid. EVA-limmet påverkas av värme kyla och fukt. För att boken ska hålla ska det vara PUR-lim. PUR-limmet påverkas inte av värme och kyla och är upp till 2,5 ggr. starkare än EVA-lim. PUR-limmet stelnar genom en kemisk reaktion och när det väl gjort det så förblir det så.
(PUR är det lim som används vid limning av plastdetaljer och kaross på bilar)

Värt att fundera på är att detta är ju bara labbratorietester... så vem vet på riktigt? ;) men förutsättningarna ser ju goda ut.

// Tomas
http://fotoklok.se

Högupplöst PDF

Ingenting håller vare sig i 300 år eller för evigt i fotovärlden...

Egen bra fotoskrivare med pigmenterat bläck är väl det mest beständiga, borde hålla i 50-100 år om slitaget inte är för stort/lämnas framme i solen. men då får man ju inte till någon fotobok.

När det gäller foton räknar jag med att man sparar dem på hårddiskar och skickar in dem för framkallning/utskrift igen när det behövs - kanske efter 10 år. Men det funkar ju inte heller för fotoböcker, de har alla helt olika format, sparas kort tid på deras sajter, företagen försvinner osv...

Kanske finns något fotoboksprogram som kan spara resultatet i höguplöst PDF? Jag vet att en del fotoboksföretag ger möjlighet till att beställa till en PDF, men då tror jag inte den är högupplöst och fungerar för framtida tryck...

Hos www.solentro.se kan man beställa högupplöst PDF/säkerhetskopia av den fotobok man gjort, jag sparar dock även alltid bilderna på minst en separat hårddisk (gärna två) fall i fall....

Jag tycker synd om framtidens arkeologer, när de skall försöka beskriva den tid vi lever i idag. Det kommer vara en tid utan något skrivet eller illustrerat, en tid utan byggnader ... det enda som kommer vara kvar om 1000 år är de betongklumpar vi sprutar ner i marken för att våra hus inte skall sjunka. Pyramiderna kommer säkert vara kvar och många andra byggnader med mer än 1000 år på nacken, men inte mycket av det vi bygger eller producerar idag.

Men det hade varit kul om någon om 300 år kunde se mina bilder.

Jag tycker synd om framtidens arkeologer OM alla digitalbilder vi producerar nu och allt som skrivs på Fejsbock etc. skulle finnas kvar om tre hundra år.
Egentligen borde man rista runor istället för att ägna så mycket tid åt något som troligen är en vindpust i världshistorien :).

Hos www.solentro.se kan man beställa högupplöst PDF/säkerhetskopia av den fotobok man gjort, jag sparar dock även alltid bilderna på minst en separat hårddisk (gärna två) fall i fall....
PDF är inget lagringsformat.
Det finns ngt som heter "PDF A". Det är ett format som Adobe garanterar skall gå att öppna i 20 år, men från vilket år det gäller vet jag inte. Dessutom har det redan dykt upp varianter av PDF A.

TIFF är en standard.

Jodå, PDF är ett lagringsformat, "Portable Document Format".

PDF/A är en version som utgör en ISO-standard. (ISO 32000-1) och som mycket riktigt har kommit i en senare version, PDF/A-2.

Jo, det var därifrån jag kom ihåg PDF-alternativet. Men Solentros fotoböcker är ju inte så bra för just... ...fotoböcker... Programmet för att skapa fotoböcker är ju mer anpassat för att göra böcker med text och en del bilder i, det var mycket extrajobb för mig att få bilderna som jag ville ha det.

Jodå, PDF är ett lagringsformat, "Portable Document Format".

PDF/A är en version som utgör en ISO-standard. (ISO 32000-1) och som mycket riktigt har kommit i en senare version, PDF/A-2.
Jag skall rätta min formulering.
PDF är inget LÅNGTIDslagringsformat.
20 år år inte lång tid.

Sedan finns det minst en till variant PDF/B-1.
Och fler lär väl komma.

Håller med, 20 år är ingen lång tid.
Men eftersom PDF/A är just en ISO-standard och Riksarkivet godkänner att myndigheter långtidslagrar sina dokument i just PDF/A så verkar det ju ändå rimligt framtidssäkert (finns knappast någon garanti att TIFF skulle hålla en längre tid).
Vad Adobe säger om beständigheten över tiden är ju inte så intressant eftersom Adobe "lämnat över ansvaret" till ISO.

Jag skrev tidigare att LR 4 kan lagra fotoböckerna i PDF-format och det är troligen "vanligt" PDF-format (PDF/A är bara en delmängd av Adobes PDF-format) som då blir resultatet.
Så viss försiktighet kan vara på sin plats. Eller en konvertering till PDF/A. Dock osäker på verktyg för för sådan konvertering, någon som vet?

ISO organisationen programmerar knappast PDF-läsare.
Alltså kvarstår bara Adobe...

Jag har tillgång till konverterare men det är inte allt som blir rätt. Och eftersom inte allt blir rätt så undrar man ju vad som kommer bli rätt om 50 år.

Jag tror man ska oroa sig mer för livslängd och kompatibilitet på fysiska media snarare än filformat; det kommer säkert att gå att läsa och konvertera PDF-filer under överskådlig framtid, men det förutsätter ju att man kan läsa mediat som filen ligger på först.

Det är verkligen inte bara Adobe som gjort PDF-läsare (och -skrivare) hittills, så att det skulle hänga på dem verkar lite överdrivet pessimistiskt i mina ögon.

Så är det!
Och det är en av fördelarna med en öppen standard, vem som helst har tillgång till de specifikationer/beskrivningar som behövs för att göra programvara för den (utan varumärkesintrång). ISO som organisation tar inte fram några verktyg över huvud taget.

Anders Östbergs kommentar om fysisk media är troligen mer relevant i sammanhanget.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar