Annons

Livslängd på digitala utskrifter?

Produkter
(logga in för att koppla)

JGB

Avslutat medlemskap
Hur lång livslängd har digitala utskrifter?

Skiljer det mycket i livslängd beroende på vilket papper och skrivare man väljer?

Mvh

/Johan
 
Det stämmer, det skiljer jättemycket beroende på kombination och papper. HP:s vattenbaserade skrivare håller utskriften på jättelänge om man använder HP:s eget papper, väljer du något annat fabrikat kan du vara glad om det håller 3 månader. Det är extremfallet.

I val av skrivare borde du satsa på någon som har pigmenterat bläck. Det blir lite trixigare för dig att få ordning på färgerna men hållbarheten är absolut oslagbar, ofta bättre än fotokemiska utrskrifter.

Väljer du exempelvis Epsons Ultrachromebläck och t.ex. Innova FibaPrint papper kan du ganska iskallt räkna med en hållbarhet på över hundra år.


/Lennie
 
Det är en fråga som beror på väldigt många faktorer. Det finns mycket skrivet om detta, säkert även inom detta forum. Det testinstitut som har kommit att bli lite av en standard är Wilhelm Research. Här finns en intressant artikel:

http://www.wilhelm-research.com/camera/cam.html

Annars kan du kika på deras egen sajt:

http://www.wilhelm-research.com/

Där hittar du mycket detaljerade prognoser för hur lång tid det förväntas ta med olika bläck/skrivare i kombination mer olika papper innan bilderna börjar att få synbara färgförändringar.

Traditionellt anses pigmentbaserat bläck ha förutsättningar att hålla väsentligt längre än vanligt bläck, men även här sker en del. Kika exempelvis på Epsons Claria-bläck (ej pigment) för R380 (och R260):

http://www.wilhelm-research.com/epson/R380.html

... ca 80 års förväntad livslängd på ett blankt papper är mycket bra för att inte vara pigmentbaserat bläck. Jämför med Epsons K3-bläck (pigmentbaserat) för exempelvis R2400:

http://www.wilhelm-research.com/epson/R2400.html

Normalt brukar bra icke-pigmentbaserade bläck&skrivarekombinationer kunna ge en prognos à 20-30 år på blanka papper (se exempelvis R300/R320). Som kontrast kan jag nämna en Canon i9100 jag tidigare hade, vars bläck på vissa papper uppvisade mycket tydliga defekter redan efter ett halvår trots att utskrifterna låg mörkt (!).

/ mvh Petter
 
Testar Wilhelm bara Epson-skrivare? Verkar inte finnas några andra PDF'er att hitta :-(
 
hur är det med fukt på digi utskrifter?
har själv märkt att det smetar ut bläcket mm.
 
boon skrev:
hur är det med fukt på digi utskrifter?
har själv märkt att det smetar ut bläcket mm.

Återigen stor skillnad mellan olika skrivare. Pigmentskrivare har mycket bra hållbarhet mot fukt. Vi har gjort en utställning där vissa bilder lades i ett akvarium. Det blir inte så mycket fuktigare än så, eller hur?

Stefan
 
stefohl skrev:
Jag hittar då både skrivare från HP och Canon.

Jag hittar verkligen inte fram till dessa tester...

Hur klickar man sig dit från huvudsidan?

EDIT: Okej, nu hittar jag iaf några HP och Canon-skrivare. Men för Epson hade han en separat sida med alla Epson-skrivare listade. Nåt liknande för HP eller Canon hittar jag inte?
 
Senast ändrad:
Pigmentbläck fungerar utmärkt även med äldre skrivare som t.ex Epson 890/95 och 1280/90. Har nu fått mitt beställda svarta UT2 pigmentbläck från MIS för flertons svartvita utskrifter och styrning via sliders i skrivarprogramvaran för 1290/890 eller kurvor i ps. Har tidigare skrivit svartvitt med enbart den svarta patronen BO och även då med pigmenterat carbonbläck. Nu kan jag variera svärtningstonen steglöst via sliders för cyan, magenta och gul. Har provat på Epson Enhance matte och det fungerar perfekt att styra tonen via sliders. Enligt tillverkaren har det svarta pigmenterade bläcket en hållbarhet på 400+, alltså minst 400 år. Och det papper som jag ska prova i kväll (när coatingen torkat) är handgjort 300 grams lumppapper från Lessebo handpappersbruk som jag bestrykt med InkAid syrafri coating från USA. Lessebo-papperet ska ha en hållbarhet på minst 300 år enligt uppgifter från bruket. Jag tror att den traditionella silverfotografin har svårt att tävla i hållbarhet/ljusbeständighet vs bilder utskrivna med svart pigmenterat carbonbläck på handgjort Lessebo-papper.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.