Annons

Lite bra fågelbilder att visa?

Produkter
(logga in för att koppla)
Klockren bild och titel Peter!

Själv var jag ute vid kusten en stund före hockey-finalen idag. Fick förmånen att studera en häger en lång stund, men tyvärr var den utanför fotoavstånd. Annars var det mest gåsfågel, även den höll sig på avstånd från mig (ska prova annan deodorant...). Men några rutor blev det trots allt, här en kanadagås på utflykt.
 

Bilagor

  • kanadagås.jpg
    kanadagås.jpg
    33.9 KB · Visningar: 481
Strax innan hockeyfinalen... Ja, det var ju meningen, men hundratals kanadagäss, svanar och diverse måsar höll mig kvar vid Stackarpsdammen ändra fram till tredje perioden! Vilket kackel det var!Och vilken tajming att jag råkade vara där. Tycker för övrigt att min pippi påminner om din Arne. Kanske var det samma?
 

Bilagor

  • pippi.jpg
    pippi.jpg
    50.2 KB · Visningar: 402
Spillepengen är bra, jag har ingen bra kamera för längre avstånd så jag fotografera inte så mycket där ute, men där finns mycket fågel (som vid alla sopstationer) och mycket gnagare också, vilket lockar rovfåglarna.

Bra rovfågelmarker annars är från (i närheten av Malmö alltså) Jägersro ut förbi Oxie mot Svedala och ut till Torups bokskog. Även Bökeberg är ett bra skogsområde. Dock kan det vara runt Oxie/Svedala att komma nära då det mest är öppna fält, medan det ju närmre Torup/Bökeberg man kommer är skog.

Var även vaksam på vilt i form av rådjur och i sällsynta fall hjort.
 
Peter Segerdahl (Segeson) skrev
Ja, det är samma sorts Ejder.
Beroende på vilken ålder hanen har uppnått så kallas han olika smeknamn, är han två år kallas han Hälsing. Äldre kallas Guding.
Att nacken är grön beror på att han har vårdräkt.

Tack så hjärtligt för förtydligandet Peter, jag slutar aldrig förvånas över all hjälpsamhet/kunskap som finns samlad här på Fs!

Mvh / Peter
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.