Magnus Kumlin skrev:
Läckra bilder på ormvråken Omar! Ovanligt att se dig fota utan konverter. Tog du bort konvertern i bilen när du såg att fågeln var så nära eller var det bara flyt?
Hej
Hade varit ute hela dagen och såg nästan ingenting, var sedan på väg hem, men på en grusväg ser jag en ormvråk men den i motljus. Funderar runda den över betesmarken, men ser för tufft ut, utan kör förbi den på ca 3 meters avtånd i relativt snabb fart utan att titta på den. 100 meter längre fram ser jag i backspegeln att den sitter kvar, vänder om, lägger beanbagen på dörrkarmen och objektivet på. Tar på mig huvan, glider fram så jag har ca 20 meter till den, fotar lite, den verkar inte bli störd, glider lite längre fram, tar lite fler bilder. Tänker att den verkar så inne i haren som den försöker käka, så jag kan nog ta mig ännu längre fram. Till sist är jag nog bara 6-8meter från den och ser ett tillfälle att ta av konvertern för att öka bildkvaliten. Det kommer en bil, som kör mellan mig och vråken, den flaxar upp, men hoppar sedan tillbaka till bytet, jag plåtar vidare. Den verkade inte bry sig om min närvaro, känns skönt man vill ju inte stressa den
Ormvråkar brukar vara väldigt svåra att komma nära, men vissa individer kan vara lättare och då speciellt om den har mat.
Nyckeln är att vara ute väldigt mycket och då får man möjligheterna.
Frös nästan tårna av mig idag, i väntan på en!
Får väl se om det blev någon bra från idag, dock tveksamt.
Bästa hälsningar
Omar Brännström