Annons

Lite bra fågelbilder att visa?

Produkter
(logga in för att koppla)
Newman75 skrev:
Grymt imponerad! Berätta om tekniken.... blixt och "på måfå" när du såg dem komma fladdrande? Har själv funderat på att försöka fotografera dem då jag ser dem ofta, men inser också att det koommer INTE att bli lätt, för det går ju snabbt...

Tack för komment om fladdermusen!
Här några råd - för vad dom är värda - någon med erfarenhet av nattfoto av tex snabba fåglar för kommentar?:

BV=ca.50mm*), manuell fokus**), 1/20s***), bl ca.2,8-4****), blixt*****), snabb bildserie******) , JPG: medium size, normal qual*******)

*) Tele har för liten 'träffbild'. Man får iaf oftast fast dom som bäst i bildkanten.
**) AF fördröjer. Hyperfokal på det avstånd dom kan väntas. Tejpa fast avståndet - lätt att rubba, när man snabbsiktar och följer en längs objektivet.
***) Ger 'skuggan' över/och framför.
****) Manuellt, AE fördröjer?
*****) Nikon SB-800 el motsv med 5 AA-batt, manuell inst, full effekt, el halv om dom brukar komma hyfsat nära = snabbare uppladdning, ingen bouncer, förstås.
******) CH på Nikon.
*******) Snabb lagring på minneskort, men ändå viss bildkvalitet.

Sen e're' ba' å' bränn' å' e' salva i tage'... Ungefär som när man idkar lerduveskytte. Men när man ställt in allt ovanstående och väntar i skymningen, så lyser fladdermössen med sin frånvaro... 8=]
_/h.
PS - 'Uppfann' ett 'sikte' om det skulle bli en hobby av detta, verkar som det är en brist på nattbilder av fladdermöss. Inte testat ännu, men ska ske så fort dom små liven kommer ut igen. DS

Bilagor

• sikte.jpg
    sikte.jpg
    24.3 KB · Visningar: 195
red-top skrev:
PS - 'Uppfann' ett 'sikte' om det skulle bli en hobby av detta, verkar som det är en brist på nattbilder av fladdermöss. Inte testat ännu, men ska ske så fort dom små liven kommer ut igen. DS

Bilagor

• sikte.2.jpg
    sikte.2.jpg
    25.6 KB · Visningar: 191
En brushane som skakar av sig vårregnet.

Bilagor

• brushane skakar av sig regnet 400.jpg
    brushane skakar av sig regnet 400.jpg
    60.2 KB · Visningar: 180
Kan någon hjälpa till med en artbestämning?

Denna gynnare satt i en buske på Öland. Med mitt nyvaknade intresse för fågelfoto kunde jag inte låta bli att ta en bild fast den satt långt borta. Sen kommer fraågan vad det är för fågel. Min gissning är en Hämpling men vad säger expertisen?

Bilagor

• suspekt hämpling 400.jpg
    suspekt hämpling 400.jpg
    52.9 KB · Visningar: 168
En törnskata. Inte helt knivskarp (1/250s, motljus och 1000 mm, bilfönster)

Bilagor

• en törnskata 400.jpg
    en törnskata 400.jpg
    42.5 KB · Visningar: 158
Törnskator kan verkligen se olika ut! Jämför med den föregående bilden (jag hoppas jag har rätt i min artbestämning.....)

Bilagor

• törnskata i medljus 400.jpg
    törnskata i medljus 400.jpg
    42.2 KB · Visningar: 156
Jag är ingen expert men detta är nog inget större problem.

Min tjocka bok säger som din gissning att detta är en hämpling. En adult hane.

Jag är ingen expert men detta är nog inget större problem.

Tack för hjälpen. Man kan gissa men det är roligt att få det bekräftat.

Vad kan detta vara?

Ännu en som jag inte klarat av att identifiera. Har någon ett tips? Fanns på en öppen äng nära en sj, var väldigt "grå".

Bilagor

• okänd på sjögräs 400.jpg
    okänd på sjögräs 400.jpg
    40.4 KB · Visningar: 148
Vet inte heller vad är för art, men jag vet vad de gör. :)

Bilagor

• birdynamnam_2 (kopia).jpg
    birdynamnam_2 (kopia).jpg
    55.4 KB · Visningar: 218
Ängspiplärka.

Ola, tackar för svaret. Det var en fågel jag frågade om lite tidigare - är det en brushane-hona, eller om man nu säger brushona, så vanliga ibland homo sapiens....

ANNONS