Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Lite bra fågelbilder att visa?
- Trådstartare Joakim A
- Start datum
P-E Claesson
Aktiv medlem
red-top
Aktiv medlem
Newman75 skrev:
Grymt imponerad! Berätta om tekniken.... blixt och "på måfå" när du såg dem komma fladdrande? Har själv funderat på att försöka fotografera dem då jag ser dem ofta, men inser också att det koommer INTE att bli lätt, för det går ju snabbt...
Tack för komment om fladdermusen!
Här några råd - för vad dom är värda - någon med erfarenhet av nattfoto av tex snabba fåglar för kommentar?:
BV=ca.50mm*), manuell fokus**), 1/20s***), bl ca.2,8-4****), blixt*****), snabb bildserie******) , JPG: medium size, normal qual*******)
*) Tele har för liten 'träffbild'. Man får iaf oftast fast dom som bäst i bildkanten.
**) AF fördröjer. Hyperfokal på det avstånd dom kan väntas. Tejpa fast avståndet - lätt att rubba, när man snabbsiktar och följer en längs objektivet.
***) Ger 'skuggan' över/och framför.
****) Manuellt, AE fördröjer?
*****) Nikon SB-800 el motsv med 5 AA-batt, manuell inst, full effekt, el halv om dom brukar komma hyfsat nära = snabbare uppladdning, ingen bouncer, förstås.
******) CH på Nikon.
*******) Snabb lagring på minneskort, men ändå viss bildkvalitet.
Sen e're' ba' å' bränn' å' e' salva i tage'... Ungefär som när man idkar lerduveskytte. Men när man ställt in allt ovanstående och väntar i skymningen, så lyser fladdermössen med sin frånvaro... 8=]
_/h.
PS - 'Uppfann' ett 'sikte' om det skulle bli en hobby av detta, verkar som det är en brist på nattbilder av fladdermöss. Inte testat ännu, men ska ske så fort dom små liven kommer ut igen. DS
Bilagor
red-top
Aktiv medlem
red-top skrev:
PS - 'Uppfann' ett 'sikte' om det skulle bli en hobby av detta, verkar som det är en brist på nattbilder av fladdermöss. Inte testat ännu, men ska ske så fort dom små liven kommer ut igen. DS
Bilagor
gunau
Aktiv medlem
Kan någon hjälpa till med en artbestämning?
Denna gynnare satt i en buske på Öland. Med mitt nyvaknade intresse för fågelfoto kunde jag inte låta bli att ta en bild fast den satt långt borta. Sen kommer fraågan vad det är för fågel. Min gissning är en Hämpling men vad säger expertisen?
Denna gynnare satt i en buske på Öland. Med mitt nyvaknade intresse för fågelfoto kunde jag inte låta bli att ta en bild fast den satt långt borta. Sen kommer fraågan vad det är för fågel. Min gissning är en Hämpling men vad säger expertisen?
Bilagor
Auberg
Aktiv medlem
Re: Vad kan detta vara?
Ängspiplärka.gunau skrev:
Ännu en som jag inte klarat av att identifiera. Har någon ett tips? Fanns på en öppen äng nära en sj, var väldigt "grå".
Auberg
Aktiv medlem
Kopulerande gråsparv. Angenämt.nicrosoft skrev:
Vet inte heller vad är för art, men jag vet vad de gör.