Annons

Lite bra fågelbilder att visa?

Produkter
(logga in för att koppla)
Paul:
Fågel nummer 2, den med röd skalle, är en Black-collared Barbet (Lybius torquatus). Den tillhör en ganska stor familj som på svenska har blivit begåvad med namnet Skäggökar...

Din första fågel är jag osäker på, men återkommer om ett ljus tänds...

Oscar

Paul:
Din första fågel är en lärka, men vilken sort... Rufous-naped Lark (Mirafra africana) är ett hyfsat bud. Återkommer på nytt om jag kommer på nå't bättre bud. ;-)

Oscar

Tack för Dina svar Oskar.

Kan det vara en red-capped lark (hona)?

Nedanstående kan jag namnet på men någon kanske vill testa sina knunskaper... klara...färdiga..... gå!

mvh
Paul Anderson

PS
Mer Afrikabilder finns, för de av er som står ut med blod, på www.gundogs.nu
DS

Bilagor

• fotosid_2.jpg
    fotosid_2.jpg
    14.5 KB · Visningar: 765
ormvråk idag
hur kommer det sig att de skiljer sig så mycket i utseende, det måste väl vara åldern men pupillen borde värvara likadan eller hur ligger det till ni som vet?

Bilagor

• img_8823_kfk.jpg
    img_8823_kfk.jpg
    52.7 KB · Visningar: 728
Senast ändrad:
Roger:
Helt rätt att färgen på iris, inte pupillen, är åldersrelaterat. Ju mörkare, desto yngre fågel.

Oscar

gundogsdotnu skrev:
Tack för Dina svar Oskar.

Kan det vara en red-capped lark (hona)?

Nix. Red-capped Lark har svarta ben samt överlag mindre streckad teckning. Är f.ö säker på att bilden visar en Rufous-naped Lark. De tydliga nötbruna fälten på handen (ytterdelen av vingen) är en bra karaktär för R-n Lark.

Fridens
Oscar

Jag vet...den var dålig. Men kunde inte låta bli..

Lite mer allvar så. Efter en titt i fågelguiden skulle jag nog sätta en 50-öring eller två på en fjällvråk, juvenil sådan. Jag gör det på det mörkare partiet under bröstet och det något ljusare huvudet och de ljusare fjädrarna ner mot benen. Svårt att se om benen är fjäderbeklädda, något som skiljer de båda arterna åt.

Edit// Kanske en vuxen hona förresten, den har ju en tydlig svart bakkant på vingen.

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar