Annons

Lite bra fågelbilder att visa?

Produkter
(logga in för att koppla)
Läcker bild. En fråga som kanske mer höra hemma i fågel-identifieringstråden, men chansar på svar här. Vad är de största skillnaderna på råka och korp? För de är väl ganska lika, eller är det jag som rör ihop begreppen helt och hållet? Har tyvärr ingen fågelbok, men borde väl ta och skaffa mig en...
 
Korpen är större och finns i hela sverige.
Råkan har ett grått fjäderfritt fält vid näbbroten och finns bara i södra delen av landet.
 
Satt helt öppet ett par meter från ett buskage när det fladdrar till i hatten och denna sätter sig på andra sidan buske.
 

Bilagor

  • 060924_0211.jpg
    060924_0211.jpg
    60.8 KB · Visningar: 145
Den här björktrasten (?) liknade mest en lemur när den sträckte på sig för att kolla in vad jag höll på med.
 

Bilagor

  • mgl_björktrast.jpg.jpg
    mgl_björktrast.jpg.jpg
    89.9 KB · Visningar: 206
Tackar!

Ja, nötskrikorna är helläckra när de kommer skränande i stora flockar och sedan vänder tillbaka när de ser havet. Det verkar som om sådana här "strykfåglar" blir lite rädda för öppet hav. Ändå brukar flockarna göra om "sträckförsöket" flera gånger. Det slutar nästan alltid med att de återvänder till skogen. Någon enstaka gång har jag sett hur de flyger en bit ut i skärgården för att sedan vända tillbaka.
 
Flugfångare

Den här sädesärlan jagade flugor i en vattenpöl nere vid Ölands södra udde.
 

Bilagor

  • ärla400.jpg
    ärla400.jpg
    56.8 KB · Visningar: 148
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.