Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Lite bra fågelbilder att visa?
- Trådstartare Joakim A
- Start datum
Andreas Th
Avslutat medlemskap
Andreas Th
Avslutat medlemskap
Andreas Th
Avslutat medlemskap
Anders_Andersson
Aktiv medlem
Anders_Andersson
Aktiv medlem
Re: Sparvhök på nära håll
Han har åteln på bröstetgunau skrev:
ycket läckert. Hur tusan kommer man så nära?
F.G.
Aktiv medlem
Re: Re: Sparvhök på nära håll
Han kanske VAR åteln, lol sista bilden innan han slocknade
grymt skarp närbild!
Asson skrev:
Han har åteln på bröstet
grymt skarp närbild!
tombac
Aktiv medlem
brännviddsförlägning
Fortfarande förvånas man över att folk tror att dom får en "längre" glugg när den sitter på en digikamera! Ett 300mm objektiv är ett 300mm:s fastän man står på huvudet och skiter småspik!
Det är bara och endast bildvinkeln som ändras och ingenting annat! Alltså ett 300mmm;s objektiv får en bilvinkel som motsvarar ett 450mm,s med en 1.5x "FÖRLÄGNING", men det är fortfarande ett 300mm,s objektiv. Allt tal om brännviddförlägning är helt missvisande.(ev ett försäljnings argument?) Det ända sättet att skapa brännviddsförlägning är att sätta på en telekonverter.Läste just en utförlig artikel om detta i den finska Naturfoto tidningen.Det tycks vara allmänt förekommande, framförallt bland fågelfotografer att man får längre brännvidder med digitalutrustning! Så är alltså inte fallet!
Fortfarande förvånas man över att folk tror att dom får en "längre" glugg när den sitter på en digikamera! Ett 300mm objektiv är ett 300mm:s fastän man står på huvudet och skiter småspik!
Det är bara och endast bildvinkeln som ändras och ingenting annat! Alltså ett 300mmm;s objektiv får en bilvinkel som motsvarar ett 450mm,s med en 1.5x "FÖRLÄGNING", men det är fortfarande ett 300mm,s objektiv. Allt tal om brännviddförlägning är helt missvisande.(ev ett försäljnings argument?) Det ända sättet att skapa brännviddsförlägning är att sätta på en telekonverter.Läste just en utförlig artikel om detta i den finska Naturfoto tidningen.Det tycks vara allmänt förekommande, framförallt bland fågelfotografer att man får längre brännvidder med digitalutrustning! Så är alltså inte fallet!
skutte
Aktiv medlem
Re: Re: Sparvhök på nära håll
Nänä! Ingen åtel, äkta smygning, krypning, hasning fram till en sparvhök på 2,5meters håll med ett 400mm! (Den käkade på en egenhändigt slagen duva)
Manuell focus, tordes inte köra AF för då hade den märkt mig direkt.
/Göran
Asson skrev:
Han har åteln på bröstet
Nänä! Ingen åtel, äkta smygning, krypning, hasning fram till en sparvhök på 2,5meters håll med ett 400mm! (Den käkade på en egenhändigt slagen duva)
Manuell focus, tordes inte köra AF för då hade den märkt mig direkt.
/Göran
Senast ändrad:
skutte
Aktiv medlem
Re: Re: Re: Sparvhök på nära håll
Menar du mig? ;-))
Jag lever än men med vissa köttsår men höken blev mätt!
/Göran
F.G. skrev:
grymt skarp närbild!
Menar du mig? ;-))
/Göran
ozki
Aktiv medlem
MÅNGA fina bilder!.. Jag var ute och fotade nötväcka i trädgården. Helt plötsligt for en massa fåglar förbi över huvudet jätte snabbt, sen kom en kaja som flydde för sitt liv från en sparvhök (som verkar övervintra i skogen aldeles nära mitt hus, och den har satt sig ett par gånger i våra äppelträd i trädgården) tyvärr, för kajan, så klarade han sig inte!.. Det är ju inte så vanligt att sparvhökar tar så pass stora fåglar som kajor!.. Jag digiscopade (fotade igenom en tubkikare) så jag tog bara av kameran från tuben (en nikon coolpix 4500) och fotade rakt upp i luften.
Bilagor
F.G.
Aktiv medlem
Re: Re: Re: Re: Sparvhök på nära håll
Jo det var dig jag menade, trodde inte du överlevde. Kul att hör att du klarade dig oskadd.
skutte skrev:
Menar du mig? ;-))
/Göran
Jo det var dig jag menade, trodde inte du överlevde. Kul att hör att du klarade dig oskadd.