Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lite bra fågelbilder att visa?

Produkter
(logga in för att koppla)
KM dynax 7D med Minolta AF 70-210mm f/4

"modellanka" ;) (är dålig på fågeligenkänning - hjäääälp?)
 

Bilagor

  • anka.jpg
    anka.jpg
    51.1 KB · Visningar: 861
brännviddsförlägning

Fortfarande förvånas man över att folk tror att dom får en "längre" glugg när den sitter på en digikamera! Ett 300mm objektiv är ett 300mm:s fastän man står på huvudet och skiter småspik!
Det är bara och endast bildvinkeln som ändras och ingenting annat! Alltså ett 300mmm;s objektiv får en bilvinkel som motsvarar ett 450mm,s med en 1.5x "FÖRLÄGNING", men det är fortfarande ett 300mm,s objektiv. Allt tal om brännviddförlägning är helt missvisande.(ev ett försäljnings argument?) Det ända sättet att skapa brännviddsförlägning är att sätta på en telekonverter.Läste just en utförlig artikel om detta i den finska Naturfoto tidningen.Det tycks vara allmänt förekommande, framförallt bland fågelfotografer att man får längre brännvidder med digitalutrustning! Så är alltså inte fallet!
 
Re: Re: Sparvhök på nära håll

Asson skrev:
Han har åteln på bröstet :)

Nänä! Ingen åtel, äkta smygning, krypning, hasning fram till en sparvhök på 2,5meters håll med ett 400mm! (Den käkade på en egenhändigt slagen duva)
Manuell focus, tordes inte köra AF för då hade den märkt mig direkt.

/Göran
 
Senast ändrad:
MÅNGA fina bilder!.. Jag var ute och fotade nötväcka i trädgården. Helt plötsligt for en massa fåglar förbi över huvudet jätte snabbt, sen kom en kaja som flydde för sitt liv från en sparvhök (som verkar övervintra i skogen aldeles nära mitt hus, och den har satt sig ett par gånger i våra äppelträd i trädgården) tyvärr, för kajan, så klarade han sig inte!.. Det är ju inte så vanligt att sparvhökar tar så pass stora fåglar som kajor!.. Jag digiscopade (fotade igenom en tubkikare) så jag tog bara av kameran från tuben (en nikon coolpix 4500) och fotade rakt upp i luften.
 

Bilagor

  • sparvhok-pytte.jpg
    sparvhok-pytte.jpg
    17.6 KB · Visningar: 899
Re: Re: Re: Re: Sparvhök på nära håll

skutte skrev:
Menar du mig? ;-))

Jag lever än men med vissa köttsår men höken blev mätt!
/Göran

Jo det var dig jag menade, trodde inte du överlevde. Kul att hör att du klarade dig oskadd.

:)
 
Så den kajan levde inte så länge till !.. Nåja, den bilden var ju inte så bra.. Men denna gillar jag iafl

Leica televid 62, adapter, Nikon Coolpix 4500
 

Bilagor

  • härmsångare-640.jpg
    härmsångare-640.jpg
    41.9 KB · Visningar: 897
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.