Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lite bra fågelbilder att visa?

Produkter
(logga in för att koppla)
P-E Claesson skrev:
Stötte på mina första korsnäbbar i fredags på två olika ställen. Tyvärr fick jag inga bra bilder, avstånden var för stora. Men frågan är hur i 17 man ser skillnad på de olika korsnäbbarna? Vi kollar på de kassa bilderna få se om någon kan säga vilka arter det är. Det var flera mil mella fåglarna, så ta inte för givet att det är samma art.

Först ut:

Större korsnäbb.
Har en högre näbb-bas än mindre korsnäbb. Vidare är den röda färgen hos hanarna mer åt det oranga hållet än hos den mindre korsnäbben.

Oscar
 
Bob_Zemco skrev:
Gulsparv i kvällssol


Otroligt vackert, vilka färger. Den skulle vara fin att ha på väggen när vintern känns lång mörk och kall och kameran känns mest som en dyr hyllvärmare. Vid de tillfällena skulle man vända på den tavlan som i normala fallen skulle hänga med baksidan utåt.
 
Gök. Grovt delförstorad men eftersom det är första gången jag fångar den på bild så slinker den med ändå.
 

Bilagor

  • 060902-2.jpg
    060902-2.jpg
    91.7 KB · Visningar: 187
Spillkråka. Första gången jag får hela med utan att halva kroppen är dold bakom trädet. Tagen i stående läge och sedan beskuren i över och under kant.
 

Bilagor

  • 060902-3.jpg
    060902-3.jpg
    93.5 KB · Visningar: 183
Kan inte låta bli att lägga in denna också för att illustrera verkligheten. När man skjutit en fantasilös bild med centrerat motiv och taskigt komp så bannar man såklart sig själv, när man väl anpassar komp vad händer....jo detta..vilket ju är vad man hoppas på ibland vid centrerat. Ja ja bara att sätta plogen i jorden igen!
 

Bilagor

  • 060902-4.jpg
    060902-4.jpg
    81.8 KB · Visningar: 182
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.