Linux != Unix
Allt det i CV't och du kan inte styrka ditt påstående med någon som helst fakta? Ja du kan kalla mig vad du vill, nu vet jag iaf att du bara snackar utifrån ditt egna perspektiv och inget annat.
Jag vet inte vad det är för påstående du vill ha mötta, du säger att UNIX är döende och baserar det på att du hellre köper en burk från Dell än en från SUN (om man ska utgå ifrån vad du skriver här).
Jag är en vanlig användare som administrerar några få Linuxservrar, tydligen ger det mig en mindre snäv och enkelriktad syn på saker och ting än dig, och det är jag glad för.
Folk har skrikit att Unix är döende i åtminstone 10år nu? Ni börjar inte tröttna? Enligt IDC var det inte förrän 2006 det fanns fler Windowsservrar än UNIX-servrar och Linux ligger en bit där under, att IBM och HP erbjuder Linux är ganska givet då det varit ekonomiskt självmord att inte göra det. Kanske pratar du enbart om properiära gamla rävar, då är det möjligt några av dem dör inom 20år eller så.
Det råder ingen som helst tvekan om att du ganska så rejält missförstår vad Kjell menar med det han skriver.
Jag skulle kunna skriva en ganska lång utläggning om Unix och Unix-derivatens historia, men det lär inte tillföra något vettigt till debatten.
Kortfattat så betyder Linux, Linux Is Not UniX.
Orsaken till valet av detta namn har med rättigheter och licenser att göra.
Att sedan *BSD, Linux och Unix är nära besläktade med varandra är en helt annan sak.
Själv brukar jag använda uttrycket *NIX, när jag vill sammanfatta Unix,Linux och *BSD i ett och samma begrepp.
Jag kan ju inte veta helt säkert, men är ändå djupt övertygad om att det Kjell menar är följande (Kjell, du får såklart rätta mig om jag missuppfattat dig på något sätt):
*NIX, och framför allt Linux tar marknadsandelar och växer, men att Unix.
Dvs de versioner som har rätt att använda namnet Unix, eller om du så vill, är licensierat som Unix, tappar i marknadsandelar.
Framför allt så tappar Unix till förmån för just Linux.
Det finns gott om statistik som stödjer detta påstående, och den utvecklingen har varit tydlig i några år nu.
Hade Kjell påstått att *NIX tappar så hade jag förstått din reaktion Tozz, men nu har han faktiskt inte gjort det, och jag är övertygad om att han inte heller på något sätt menat detta.
Förutsatt att man kallar saker vid sitt rätta namn, på ett korrekt sätt, så har Kjell helt klart rätt i sak.
Det är sedan en annan sak att det nära släktskapet gör det lätt att oavsiktligt blanda ihop begreppen, och därmed missförstå vad som menas.
Gott nytt år på er alla