Försöker vara ganska on topic.
Jag kör Windows XP på min stationära arbetsdator. Jag försöker komma på när jag hade något som helst problem med den, det skulle vara att illustrator ibland crashar när jag växlar mellan olika teckensnitt. Men annars har jag inte haft virus eller så. går snabbt tillräckligt för grafiskt arbete.
Men jag håller på att gå över till Linux på min laptop, nu dualbootar jag med XP på den. Det verkar som jag snart kan få 90% av mitt fotoarbetsflöde att funka i linux. Jag brukar ofta göra allt med bilden redan i rawkonverteraren (Adobe camera raw i allmänhet), men nu har jag hittat RAWtherapee (som folk tidigare nämnt) som verkar vara ett ypperligt raw-verktyg.
Gimp är jag ännu inte helt kompis med, men det kommer väl.
sitter o fixar med att få i gång mitt 3g modem med linux så kommer jag nog endast i undantagsfall boota windows på laptopen.
Anledningar som jag tycker gör linux värt besväret: (jo det kräver lite detektivarbete/besvär för vissa saker, men hade man bytt från linux till windows utan tidigare erfarenhet hade det säkert varit minst lika illa)
- Snabbt
- Gratis
- Bra att vara med i början så man är beredd när revolutionen kommer
- Smidiga ickebloatade programvaror som gör det de ska och inget mer.
- Blixtsnabb installation - som plug and play, fast på riktigt!
- en ärlighet och ett användarfokus (subjektiv punkt, men det är känslan)
Det jag saknar med linux (ubuntu i mitt fall) är
- ett program liknande bridge, (såg att någon tipsat om ett sådant längre upp i tråden som jag ska testa.)
- en lite mer avancerad bildredigerare. hmm ja hela adobe creative suiten för linux hade vart nåt, men det är väl dags för mig att testa wine...
Dock önskar jag att jag kunde blivit lite mer kompis med OSX. Det är kanske skit bakom spakarna i mitt fall, men hur mkt jag än jobbar i det (och det är faktiskt en del) så våndas jag över gränsnittets osmidighet. Det är min egna högs personliga åsikt så ta den för vad den är.
För att försöka summera i hop detta:
- Linux har för mig fler fördelar än nackdelar (på min laptop)
- Det går att få ett bra fotoflöde i Linux så länge man inte gör väldigt tekniska montage/effekter (det mesta går säkert ändå)
- Linux är kanske lite av ett ställningstagande med, kan inte de kommersiella företagen göra bättre operativystem?!
vart lite offtopic ändå det här. Men efter att ha skrivit det och försökt rationalisera mina tankar så ska jag nog fasen sätta mig o trimma in min linuxbestyckade laptop
/FLiP