Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Linux för bildbehandling och grafiskt arbete

Produkter
(logga in för att koppla)
Nu bär det av ännu mera OT...

Då har du definitivt en annan tes än jag har: det är inte tekniken som tar bilden, utan människan bakom kameran som gör det. Enligt din tes så är alltså bilderna tagna efter autofokus alltid bättre än de tagna före autofokus? Dvs att det inte finns några mästerverk före autofokus som kan mäta sig med dagens mästerverk? De tidigare mästerverken är ju akterseglade enligt din tes.

Eller menar du enbart att fotograferna som använder autofokus är bättre fotografer än de som inte gör det, men att resultatet inte skiljer sig?

Nej så klart inte, det är inte alls så jag menar. Sportfotograferna som inte tog till sig AF hamnade på efterkälken. AF hjälper den duktige fotografen att ta fler bra bilder, precis som ljusmätaren gör livet enklare osv osv.

Det går att ta ursnygga bilder på glasplåt men du blir ingen sportfotograf med den tekniken bakom dig.
 
Jag syftar på folk i allmänhet - oftast killar av någon förunderlig anledning - som säger saker som att Windows (lägg till valfri version här) är skit/är inget att ha/platsar ingenstans inom datorvärlden, samt skriver M$, pyttemjuk och andra "tillmälen" med syfte att klanka ner på Microsoft/Windos. I samma andetag brinner de för någon konkurrent för Microsoft.
OT-galore

Ok, jag har vad jag vet inte skrivit något direkt illa om M$ (vilket jag ser som en vedertagen förkortning förövrigt i alla fall på nätet)

Jag håller windows som tekniskt underlägset bitvis, men marknadsledande vilket gör det till det mesta/bästa/enda alternativet för många desktoptillämpningar.

[edit] Alla OS har något som är mindre bra, det är inte bara Windows som suger ;-)
 
Senast ändrad:
Det är roligt att diskutera då och då, bara man gör det med insikten att man inte kommer förändra något av betydelse (de som går in i diskussioner om operativsystem ändrar aldrig åsikt).

Så sant, så sant!

Själv har jag använt Windows (11 år med olika versioner), Linux (till och från i ca 8 år, varav 2,5 år som administratör av en server på ett företag) och OS X (knappt ett år), och rekommenderar, faktiskt, på fullt allvar samtliga tre, beroende på var när och användningsområdet ser ut!

Jag har hysteriskt roligt åt Applefanatiker som är helt blinda för vad Apple håller på med och samtidigt sprider rykten/lögner om Windows :)

Uppriktigt nyfiken på vad det är med Apples agerande som du ogillar?
Ditt språkbruk ger mig intrycket av att du hyser ganska starka känslor mot Apple?

Jag kan inte riktigt låta bli att undra vad du menar med detta:
...som är helt blinda för vad Apple håller på med... ?

Jag anser att både Apple och Microsoft förtjänar kritik för olika saker.
Men jag är uppriktigt intresserad av att veta exakt vad det är du syftar på?

...och samtidigt sprider rykten/lögner om Windows :)
Den klassiska "OSX är säkert", "Windows är osäkert och alla har en miljon virus" blir aldrig gammal ;)

Vet inte riktigt om jag är en av de som du syftar på ;)

Visst finns det en del "OS X-fanatiker" som tror att OS X inte har några som helst "hål" eller säkerhetsproblem. (Eller för den delen är allmänt enkelriktade på IT-området i största allmänhet).
Oftast är dessa relativt okunniga personer, som använt Apples produkter, och faktiskt aldrig haft problem med vare sig trojaner eller virus.

Windows-användare, med motsvarande "okunnighet", har åtminstone fram tills Windows Vista, för eller senare råkat ut för diverse problem.
(Är trött på att vara den som får rycka ut och rensa bort en massa skit, för att sedan säkra upp och få grejerna att fungera stabilt. Har hänt mer än en gång).

För det finns, så här långt (tror att problemen kommer att minska en del framöver pga att Vista har en klart förbättrad säkerhet).
En väldigt massa trojaner och virus, som sprids aktivt för olika versioner av Windows.
Till OS X finns i dagsläget ett fåtal trojaner med mycket begränsad spridning, och inte ett enda känt virus som sprids i det vilda (medveten om att det finns "proof of concept virus till OS X).

Är det "fanatiskt" att påpeka denna skillnad, som faktiskt existerar i verkligheten?

Personligen så anser jag att vi av verkligheten kan dra två slutsatser om IT-säkerhet.

1. Alla OS (Operativsystem) har problem med bristande säkerhet, och kan därför anses som "osäkra".
2. Graden av "osäkerhet" mellan olika OS varierar ganska påtagligt.

Är det "fanatsiskt" att se saken som jag gör det?
Själv är jag oerhört trött på att det verkar vara fullständigt omöjligt att diskutera dessa saker på ett någorlunda vettigt sätt.

Varenda gång som jag försökt, så har jag utan undantag:

1. Blivit tillskriven åsikter jag inte har.
2. Blivit mer eller mindre förklarad som okunnig och mindre intelligent.
3. Blivit anklagad för att vara fanatiker och allmänt "blind".
4. Iaktagit att alla OS har sina "fanboys", och det är just dessa som först anklagar andra, med avvikande åsikter, för att vara just "fanboys".

Det har föranlett mig att dra slutsatsen att det finns fanatiker i alla läger, oavsett om det gäller Windows, Linux eller OS X.

Samt att fanatikerna, oavsett "läger" är så förblindade av sina sympatier, att de är oförmögna att läsa in vad andra egentligen menar, tycker och tänker.
Därför är alla seriösa försök till debatt dessvärre dödsdömda från start...


För att återgå till ämnet.
För den som skall "bildbehandla" för "hobby"-bruk/personligt bruk så kan det absolut funka med Linux.

Hade jag inte, under förra året, bestämt mig för att satsa på en karriär som fotograf.
Så hade jag med stor sannolikhet fortsatt att jobba med en kombination av Windows och Linux.

Men då jag, för att uppnå snabbaste och effektivaste möjliga arbetsflöde.
Så använder jag OS X, Photo Mechanic, Lightroom 2 och Photoshop CS 4.

OS X har i dagsläget den bästa hanteringen av färg och profiler.
(Mer om detta finns i andra trådar, tråkigt nog så är i alla fall en av dessa trådar urspårad till "datorkrig").
Mjukvarorna går visserligen att köra virtuellt, men det innebär förlorad prestanda.

Av dessa anledningar, så är det min personliga åsikt att för just bildbehandling så är OS X det bästa valet av OS.
(Precis som jag på samma sätt anser att Windows är bäst för dem som gillar att bygga datorer själv, eller att Linux generellt är bäst för serverbruk osv.).

God fortsättning på er alla!
 
Så sant, så sant!

Själv har jag använt Windows (11 år med olika versioner), Linux (till och från i ca 8 år, varav 2,5 år som administratör av en server på ett företag) och OS X (knappt ett år), och rekommenderar, faktiskt, på fullt allvar samtliga tre, beroende på var när och användningsområdet ser ut!



Uppriktigt nyfiken på vad det är med Apples agerande som du ogillar?
Ditt språkbruk ger mig intrycket av att du hyser ganska starka känslor mot Apple?
Nej det är väl mer vendor lock-in jag är emot. Det finns ju ingen annan som låser hårdvara och mjukvara så hårt mot varandra som Apple (inte vad jag vet iaf) när det gäller x86-arkitekturen.
Visst är Windows ett stängt operativsystem men Microsoft gör det ju iaf möjligt för mer eller mindre alla att lyckas på deras plattformar, något man inte kan berömma Apple för.
Deras reklam är nog bland de värsta som finns också (som tur är stoppas den i en del länder och i andra får dom betala skadestånd) om man ser till sanningshalt.
Sen att många inte håller med mig, det är jag medveten om.

Jag anser att både Apple och Microsoft förtjänar kritik för olika saker.
Men jag är uppriktigt intresserad av att veta exakt vad det är du syftar på?
Klart alla tillverkare kan kritiseras för något, men jag tycker nog att Apple toppar listan om man tittar på hårdvara som stödjs (och därmed kvalitetskontrollen av det som sätts ihop själv), priset man får betala samt utbudet av hårdvaran.
Nu är ju Apple i den någorlunda unika positionen att utveckla operativsystemet och klistra ihop datorerna själva så de har ju betydligt fler aspekter som kan gå fel.
Du kanske kan svara på ifall det inte går att skriva drivrutiner till OSX eller det bara är så att ingen hårdvaruleverantör anser det värt besväret, för det känns ju underligt att om man köper en Mac Pro inte kunna välja högre kvalité på komponenterna än vad Steve tycker du ska ha.

Ifall det nu var så att operativsystemet och hårdvaran jobbade extremt mycket bättre tillsammans och det gav väldigt mycket prestanda så hade det ju varit en annan historia, nu är det ju faktiskt bara ett fängelse för användaren.
Visst finns det en del "OS X-fanatiker" som tror att OS X inte har några som helst "hål" eller säkerhetsproblem. (Eller för den delen är allmänt enkelriktade på IT-området i största allmänhet).
Oftast är dessa relativt okunniga personer, som använt Apples produkter, och faktiskt aldrig haft problem med vare sig trojaner eller virus.

Windows-användare, med motsvarande "okunnighet", har åtminstone fram tills Windows Vista, för eller senare råkat ut för diverse problem.
(Är trött på att vara den som får rycka ut och rensa bort en massa skit, för att sedan säkra upp och få grejerna att fungera stabilt. Har hänt mer än en gång).

För det finns, så här långt (tror att problemen kommer att minska en del framöver pga att Vista har en klart förbättrad säkerhet).
En väldigt massa trojaner och virus, som sprids aktivt för olika versioner av Windows.
Till OS X finns i dagsläget ett fåtal trojaner med mycket begränsad spridning, och inte ett enda känt virus som sprids i det vilda (medveten om att det finns "proof of concept virus till OS X).

Är det "fanatiskt" att påpeka denna skillnad, som faktiskt existerar i verkligheten?

Personligen så anser jag att vi av verkligheten kan dra två slutsatser om IT-säkerhet.

1. Alla OS (Operativsystem) har problem med bristande säkerhet, och kan därför anses som "osäkra".
2. Graden av "osäkerhet" mellan olika OS varierar ganska påtagligt.

Är det "fanatsiskt" att se saken som jag gör det?
Själv är jag oerhört trött på att det verkar vara fullständigt omöjligt att diskutera dessa saker på ett någorlunda vettigt sätt.
Hur kan du glömma användaren? Det största säkerhetshålet är alltid användaren, det går aldrig att komma ifrån. Windows har fler oförsiktiga användare än OSX, det tänker jag inte argumentera, men att att bedöma ett operativsystem efter användarnas sammanslagna kompetens köper jag inte.

Slutsatsen jag vill dra är att om du använder ett nutida operativsystem så kan du säkra det för allt utom fysiska attacker om du har en viss koll på vad du håller på med. Nästan alla säkerhetshål som du skulle kunna bli påverkad av har tillverkaren fått reda på och kunnat patcha innan koden blir tillgänglig för allmänheten. De som dröjer några dagar kan i princip alltid avvärjas med en brandvägg (som alla operativsystem bör ligga bakom).

Varenda gång som jag försökt, så har jag utan undantag:

1. Blivit tillskriven åsikter jag inte har.
2. Blivit mer eller mindre förklarad som okunnig och mindre intelligent.
3. Blivit anklagad för att vara fanatiker och allmänt "blind".
4. Iaktagit att alla OS har sina "fanboys", och det är just dessa som först anklagar andra, med avvikande åsikter, för att vara just "fanboys".

Det har föranlett mig att dra slutsatsen att det finns fanatiker i alla läger, oavsett om det gäller Windows, Linux eller OS X.

Samt att fanatikerna, oavsett "läger" är så förblindade av sina sympatier, att de är oförmögna att läsa in vad andra egentligen menar, tycker och tänker.
Därför är alla seriösa försök till debatt dessvärre dödsdömda från start...
Som jag sa, ingen kommer att ändra åsikt ;) Fanatiker finns absolut i alla läger, jag hänger med Windows- och Linux-gängen, att bygga datorn själv är ju det roligaste, sen står den bara och samlar damm :)

Till tråden.
GIMP har fått ny motor och 16bitars stöd finns nu (eller om det skulle komma väldigt snart, minns inte exakt). Den nya motorn erbjuder även en bättre bas för att lägga till nya funktioner. Jag skulle vilja påstå att ifall man är sugen på Linux har det aldrig varit en så bra tid som nu att hoppa över, man bör ha lite tid över för att komma in i det nya arbetssättet men så är det ju alltid. Själv använder jag inga databaser eller annat för mina bilder (kan man exportera Lightrooms databas i SQL-format med tanke på att den kör SQLite?) så Raw Therapee funkar finemang.
 
Precis den orsaken som gör att jag rekommenderar & köper in Sun till serverhallen fortfarande i vissa fall, när det inte går med Linux eller Windows.

BSD har vi inte alls inom företaget, jo förmodligen i någon nätverksutrustning typ firewall föresten.

Finns även en annan orsak att man ska undvika Windows i server hallen och det är Virus.

Självklart så går det att skriva virus till vilken plattform som helt men som det ser ut idag så skapas det ett stort antal varje dag till Windows.

Känner till ett antal databas krascher där orsaken var virus eller antivurus program som ställde till det.
 
Finns även en annan orsak att man ska undvika Windows i server hallen och det är Virus.

Självklart så går det att skriva virus till vilken plattform som helt men som det ser ut idag så skapas det ett stort antal varje dag till Windows.

Känner till ett antal databas krascher där orsaken var virus eller antivurus program som ställde till det.

Databaser, windows & antivirus man får ju rysningar bara av tänka på det :(
 
Finns även en annan orsak att man ska undvika Windows i server hallen och det är Virus.

Självklart så går det att skriva virus till vilken plattform som helt men som det ser ut idag så skapas det ett stort antal varje dag till Windows.

Känner till ett antal databas krascher där orsaken var virus eller antivurus program som ställde till det.
Får en server virus ska personen som ansvarar för servern få sparken, finns inga ursäkter för att exekvera skadlig kod.

Ungefär som en Linuxadmin som inte byter ut nycklarna efter säkerhetshål i SSH (Många Debian admins som inte var up2date nu senast t.ex.)
 
Får en server virus ska personen som ansvarar för servern få sparken, finns inga ursäkter för att exekvera skadlig kod.

Ungefär som en Linuxadmin som inte byter ut nycklarna efter säkerhetshål i SSH (Många Debian admins som inte var up2date nu senast t.ex.)

Jösses, du har verkligen ingen koll över huvud taget.

Visst man ska inte missa säkerhetspatchar men det garanterar inte på något sätt att servern förblir virusfri.
 
Lägg ner all OT! Tråden handlar om BILDBEHANDLING I LINUX. Inte vad folk går igång på - det finns andra trådar och adra forum för religonskrig...
 
Jösses, du har verkligen ingen koll över huvud taget.

Visst man ska inte missa säkerhetspatchar men det garanterar inte på något sätt att servern förblir virusfri.

Du kan bidraga med en lista på 10 virus som sprids helt automatiskt genom korrekt konfigurerade brandväggar i Windows Server 2008. Givetvis ska de varit "in the wild" innan patchar fanns tillgängliga, förutsätter att patchar appliceras när de ska.
Nu kan man förvisso skylla brandväggen på nätverksansvarige, men låt oss hålla det enkelt.
 
Senast ändrad:
Om du läser noggrannare inlägget tidigare så har även en del antivirus program orsakat databas krascher.
Ja? Det ändrar ingenting i mitt inlägg. Att mjukvara 1 kan orsaka problem i mjukvara 2 är nog alla som sysslar med datorer medvetna om. Att man kör skadlig kod är något helt annat och det var den delen av inlägget jag kommenterade.
Databascrasher kan orsakas av en massa saker, nyligen hade jag en som berodde på ett halvtrött nätagg, men som sagt, det var inte databascrashen som var intressant i det du skrev.
 
Klart alla tillverkare kan kritiseras för något, men jag tycker nog att Apple toppar listan om man tittar på hårdvara som stödjs (och därmed kvalitetskontrollen av det som sätts ihop själv), priset man får betala samt utbudet av hårdvaran.
Nu är ju Apple i den någorlunda unika positionen att utveckla operativsystemet och klistra ihop datorerna själva så de har ju betydligt fler aspekter som kan gå fel.
Du kanske kan svara på ifall det inte går att skriva drivrutiner till OSX eller det bara är så att ingen hårdvaruleverantör anser det värt besväret, för det känns ju underligt att om man köper en Mac Pro inte kunna välja högre kvalité på komponenterna än vad Steve tycker du ska ha.

Nu går det ju utmärkt att byta grafikkort på Mac Pro.

När det sedan gäller kostnaden, så är ju verkligheten den att för t.ex. Aftonbladet så är TCO lägre för deras Macar än för deras Windows-datorer.

Ett tydligt exempel på att Mac inte alltid är dyrare (TCO mellan olika system är självklart inte detsamma för alla, men exemplet nedan är mycket talande ändå).

Kizel:mediateknik sa:
Christer Lindblom, redaktionell utvecklingschef på Aftonbladet, håller med om att det vore en fördel att helt välja Mac. Han har själv i flera omgångar fått försvara Macens ställning när norska ägarna Schibstedt velat byta till Windows.
"Det är helt orealistiskt att byta av kostnadsskäl,"säger Christer Lindblom. "Varje gång frågan har kommit upp har vi kunnat visa med en TCO-beräkning att Mac är mest kostnadseffektivt. Senast vi mätte hamnade vi på en årskostnad på 21 500 kronor per Mac och 34 500 kronor per Windows-dator. Om vi skulle byta till Windows så skulle det ju dessutom betyda omfattande kapitalförluster i hård- och mjukvara och betydande kostnader för utbildning och andra kringkostnader".
"För att gardera oss ytterligare när det gäller TCO-beräkningen kollade vi med en annan utredare som gjorde samma sak för ett stort svenskt företag utanför mediebranschen. Han hade fått samma resultat och till och med lite större skillnad till Macens fördel", berättar Christer Lindblom.

Citat kommer härifrån:

http://www.kizel.com/SlangutWindows.htm

Ifall det nu var så att operativsystemet och hårdvaran jobbade extremt mycket bättre tillsammans och det gav väldigt mycket prestanda så hade det ju varit en annan historia, nu är det ju faktiskt bara ett fängelse för användaren.

När det gäller just prestandan så gör det ingen stor skillnad.
Men det faktum att Apple arbetar med en begränsad hårdvara, är helt klart av positiv betydelse.
Det faktum att man kan hålla nere storleken på kodbasen har helt klart betydelse för både stabilitet och säkerhet.
Så visst finns det fördelar med det begränsade urvalet av hårdvara.
Intressant i sammanhanget, är att Microsoft, av just dessa anledningar, brutit bakåtkompabiliteten för en hel del hårdvara i Vista...

Sedan anser jag mig personligen inte "fängslad" alls.
Jag har haft sällsynt lite problem med min MacBook.
Dessutom så trivs en väldigt stor andel öppen mjukvara väldigt bra på OS X.
I de flesta fall betydligt bättre än vad den gör under Windows.
(Posix-kompabilitet, X code, X11 och så vidare).

Hur kan du glömma användaren? Det största säkerhetshålet är alltid användaren, det går aldrig att komma ifrån. Windows har fler oförsiktiga användare än OSX, det tänker jag inte argumentera, men att att bedöma ett operativsystem efter användarnas sammanslagna kompetens köper jag inte.
Nu är det möjligt att de bekanta som jag har inte är representativa för MAC-användare kunskap generellt.
Men av de jag känner personligen, så är det betydligt sämre ställt med säkerhetstänket bland MAC-användarna, än bland Windows-användarna.

Och inte en enda av dem har haft problem med vare sig trojaner eller virus.

Nej, det finns betydligt större, och viktigare orsaker till skillnaden i antalet virus och trojaner i det vilda:

Till att börja med så vill jag understryka det faktum att Microsoft i och med Vista har höjt säkerheten i Windows rejält, och mitt intryck så här långt (lite för tidigt att dra riktigt säkra slutsatser ännu), är att Vista har en god säkerhet.

Men, menar du verkligen det du skriver, tror du verkligen på det där själv, på allvar, eller är det någon form av ironi som jag missat någon stans?
(Anledningen att jag frågar, är att ironi lätt går förlorad på nätet).

Som du själv, helt riktigt påpekar, tidigare i tråden.
Så tillhör det gott säkerhetstänkande att inte vara inloggad som administratör.

Med det som utgångspunkt är det mycket intressant att jämföra säkerhetstänket mellan Windows, och *NIX (dvs Unix och dess derivat) ur ett historiskt perspektiv.


För att ta ett tydligt exempel på vad jag menar:

När Windows XP släpptes, så aktiverades som standard ett enda användarkonto, med användarnamn Administratör, och detta med just fulla administartörsrättigheter!
Ingenstans tvingades du att ange ett lösenord för ditt enda konto, med fulla admin-rättigheter!!

Samtidigt så sattes nätverkstjänsterna i XP igång, innan den inbyggda brandväggen startades.
Tjänster (härefter kallat deamons för att använda ett enhetligt begrepp), hade i största allmänhet fri tillgång till hela systemet.

Under samma tidsepok, var det sedan "gammalt" i *NIX-världen en självklarhet att både deamons, och användarkonton skulle köra med så begränsade rättigheter som möjligt.

Likaså att programvara inte krävde admin-rättigheter för att fungera...

Det var också en självklarhet att deamons skulla köras med egna specifika "användare", med tillgång, enbart till de kataloger och filer som de krävdes för att utföra dess uppgifter.
Den person som skulle använda systemet tvingades att skapa ett konto med begränsade rättigheter, och tydliga varningar om att man inte skulle använda root-kontot, såvida det inte var absolut nödvändigt.

I samma tidsveva, släppte Microsoft själva, mjukvara som krävde full administratörs-rättigheter för att över huvud taget fungera, ett exempel är Office XP. (finns fler).

Skillnaden, i praktiken, blir ju att ett och samma typ av "hål" i det ena systemet (dvs. äldre versioner av Windows) ger tillgång till hela systemet, i andra system (dvs *NIX) så ges angriparen endast tillgång till begränsade delar av systemet.

Jag tror inte att jag behöver lägga ut texten mer än så för att tydliggöra, att det finns historiska orsaker till de enorma mängder skadlig kod som finns för Windows-världen?
Och att detta är den i särklass största orsaken till att situationen idag är som den är?

Nu tror, och hoppas jag, att Microsofts medvetna arbete med att förbättra säkerheten i Windows kommer att innebära kraftigt minskade problem i framtiden.

Som jag sa, ingen kommer att ändra åsikt ;) Fanatiker finns absolut i alla läger, jag hänger med Windows- och Linux-gängen, att bygga datorn själv är ju det roligaste, sen står den bara och samlar damm :)


Med tanke på att du bygger "burkar" själv, så både förstår, och respekterar jag dina val.

Till tråden.
GIMP har fått ny motor och 16bitars stöd finns nu (eller om det skulle komma väldigt snart, minns inte exakt). Den nya motorn erbjuder även en bättre bas för att lägga till nya funktioner. Jag skulle vilja påstå att ifall man är sugen på Linux har det aldrig varit en så bra tid som nu att hoppa över, man bör ha lite tid över för att komma in i det nya arbetssättet men så är det ju alltid. Själv använder jag inga databaser eller annat för mina bilder (kan man exportera Lightrooms databas i SQL-format med tanke på att den kör SQLite?) så Raw Therapee funkar finemang.

Problemet med LR (LightRoom) är ju att det är frågan om mycket mer än databasdelen av det hela.
(I mitt fall så är databasdelen av det hela nog det som har minst betydelse).

Den stora skillnaden mellan LR och PS är att LR är anpassat för just fotografer, och möjliggör ett långt mer effektivt arbetsflöde än vad PS gör (eller GIMP för den delen).

Det är en riktigt lång utläggning att förklara hur pass mycket tid LR sparar mig när jag är ute och plåtar sport, och när du ska leverera bilder, i pauserna på en match, vilket rör sig om 10-20 minuter.
Så blir varenda sekund viktig.

Som jag skrev tidigare, Bildbehandling i Linux kan vara ett bra val för vissa.
Men det saknas ett antal saker för att det ska vara ett seriöst alternativ för professionellt arbete i dagsläget.

För att fortsätta var On Topic, hur är det med möjlighet till soft proofing i GIMP?
Sist jag kollade på GIMP, så fanns inte 16-bitars stöd, vilket är ett definitivt måste för min del. Likaså väl fungerande soft proofing, väl fungerande profilhantering och, som jag påpekat tidigare möjlighet att köra viss mjukvara, utan onödiga prestandaförluster.

Så i dagsläget är det min ståndpunkt att Linux är kanontrevligt, men inte något seriöst alternativ för professionell bildredigering.
 
Ja? Det ändrar ingenting i mitt inlägg. Att mjukvara 1 kan orsaka problem i mjukvara 2 är nog alla som sysslar med datorer medvetna om. Att man kör skadlig kod är något helt annat och det var den delen av inlägget jag kommenterade.
Databascrasher kan orsakas av en massa saker, nyligen hade jag en som berodde på ett halvtrött nätagg, men som sagt, det var inte databascrashen som var intressant i det du skrev.

Visst är det som du skriver.

Men att köra en affärskritisk Windows-server, uppkoplad mot Nätet, utan antivirus (AV) är ju absolut inte ett seriöst alternativ.

Att få en databaskrach, pga sitt AV, är defintivt ingen höjdare på affärskritiska servrar, och då är det ju en självklarhet att man letar efter andra alternativ än just Windows om man har möjlighet.

Det är rimligtvis vad Fredrik syftade på!?
Finner du något konstigt med det resonemanget om jag får fråga?
 
Du kan bidraga med en lista på 10 virus som sprids helt automatiskt genom korrekt konfigurerade brandväggar i Windows Server 2008. Givetvis ska de varit "in the wild" innan patchar fanns tillgängliga, förutsätter att patchar appliceras när de ska.
Nu kan man förvisso skylla brandväggen på nätverksansvarige, men låt oss hålla det enkelt.

Varför ska jag behöva backa upp mina inlägg med fakta det gör ju inte du.
 
Versionshantering av bilder (bara lite OT)

Jag sitter och retar mig på att jag inte hittar något bra verktyg för att hantera versioner av bilder. Sitter med ClearCase m.fl. på jobbet för versionshantering av det mesta, men primärt källkod.

Där går det lätt att hålla samman ett helt släktträd av versioner och dessutom visa på skillnader mellan versioner och kommentera varje enskild version.

Det går att visa ett versionsträd grafiskt och öppna en enskild version genom att "högerklicka->skicka till"

Jag skulle vilja att när jag låter kameran spara raw + small jpg
så ska dessa kunna hållas ihop versionsmässigt på ett bra sätt.
Raw som orginal och small_jpg som en gren i trädet. Sedan ska man kunna lägga på enny gren för t.ex. webanpassad, utskriftsanpassad osv

Varje gren kan man ju vilja arbeta med ett antal versioner.

Har någon ett förslag på ett verktyg som kommer åt rätt håll funktionsmässigt eller måste man bygga det själv, ClearCase är liite dyrt och inte riktigt anpassat för fotografers behov.

[tillägg]
Har testat Lightroom, Elements 4&5, IMatch (vilket jag använder idag) men inget räcker lixom till tycker jag.
 
Senast ändrad:
Nu går det ju utmärkt att byta grafikkort på Mac Pro.

När det sedan gäller kostnaden, så är ju verkligheten den att för t.ex. Aftonbladet så är TCO lägre för deras Macar än för deras Windows-datorer.

Ett tydligt exempel på att Mac inte alltid är dyrare (TCO mellan olika system är självklart inte detsamma för alla, men exemplet nedan är mycket talande ändå).



Citat kommer härifrån:

http://www.kizel.com/SlangutWindows.htm



När det gäller just prestandan så gör det ingen stor skillnad.
Men det faktum att Apple arbetar med en begränsad hårdvara, är helt klart av positiv betydelse.
Det faktum att man kan hålla nere storleken på kodbasen har helt klart betydelse för både stabilitet och säkerhet.
Så visst finns det fördelar med det begränsade urvalet av hårdvara.
Intressant i sammanhanget, är att Microsoft, av just dessa anledningar, brutit bakåtkompabiliteten för en hel del hårdvara i Vista...
Fast kan du sätta i tre kort, köra SLI och använda GPU:erna för beräkningar? Något som borde vara rimligt att kunna kräva i hårdvara avsedd för tyngre grejer (jag antar att Mac Pro inte säljs som en iPhoto dator iaf).

Fast TCO för ett företag är ju inte intressant för slutanvändaren som vi pratar om här. I TCO kan du ju räkna in allt från it-teknikern till pappersförbrukningen i skrivaren om du så vill. Om TCO blir lägre för Aftonbladet så är det ju prima för dem, men å andra sidan gör dom inget mer än skriver dåliga artiklar i en texteditor ;)
I ett modulärt system behöver koden inte bli större för att du har stöd för mer hårdvåra, Linuxkärnan kan fortfarande vara obetydligt liten ifall du vill, trots att stödet för hårdvara ökat över tiden. Det är trots allt drivrutiner vi pratar om, inte applikationer eller delar av operativsystemet.

Sedan anser jag mig personligen inte "fängslad" alls.
Jag har haft sällsynt lite problem med min MacBook.
Dessutom så trivs en väldigt stor andel öppen mjukvara väldigt bra på OS X.
I de flesta fall betydligt bättre än vad den gör under Windows.
(Posix-kompabilitet, X code, X11 och så vidare).


Nu är det möjligt att de bekanta som jag har inte är representativa för MAC-användare kunskap generellt.
Men av de jag känner personligen, så är det betydligt sämre ställt med säkerhetstänket bland MAC-användarna, än bland Windows-användarna.

Och inte en enda av dem har haft problem med vare sig trojaner eller virus.

Nej, det finns betydligt större, och viktigare orsaker till skillnaden i antalet virus och trojaner i det vilda:

Till att börja med så vill jag understryka det faktum att Microsoft i och med Vista har höjt säkerheten i Windows rejält, och mitt intryck så här långt (lite för tidigt att dra riktigt säkra slutsatser ännu), är att Vista har en god säkerhet.

Men, menar du verkligen det du skriver, tror du verkligen på det där själv, på allvar, eller är det någon form av ironi som jag missat någon stans?
(Anledningen att jag frågar, är att ironi lätt går förlorad på nätet).

Som du själv, helt riktigt påpekar, tidigare i tråden.
Så tillhör det gott säkerhetstänkande att inte vara inloggad som administratör.

Med det som utgångspunkt är det mycket intressant att jämföra säkerhetstänket mellan Windows, och *NIX (dvs Unix och dess derivat) ur ett historiskt perspektiv.


För att ta ett tydligt exempel på vad jag menar:

När Windows XP släpptes, så aktiverades som standard ett enda användarkonto, med användarnamn Administratör, och detta med just fulla administartörsrättigheter!
Ingenstans tvingades du att ange ett lösenord för ditt enda konto, med fulla admin-rättigheter!!

Samtidigt så sattes nätverkstjänsterna i XP igång, innan den inbyggda brandväggen startades.
Tjänster (härefter kallat deamons för att använda ett enhetligt begrepp), hade i största allmänhet fri tillgång till hela systemet.

Under samma tidsepok, var det sedan "gammalt" i *NIX-världen en självklarhet att både deamons, och användarkonton skulle köra med så begränsade rättigheter som möjligt.

Likaså att programvara inte krävde admin-rättigheter för att fungera...

Det var också en självklarhet att deamons skulla köras med egna specifika "användare", med tillgång, enbart till de kataloger och filer som de krävdes för att utföra dess uppgifter.
Den person som skulle använda systemet tvingades att skapa ett konto med begränsade rättigheter, och tydliga varningar om att man inte skulle använda root-kontot, såvida det inte var absolut nödvändigt.

I samma tidsveva, släppte Microsoft själva, mjukvara som krävde full administratörs-rättigheter för att över huvud taget fungera, ett exempel är Office XP. (finns fler).

Skillnaden, i praktiken, blir ju att ett och samma typ av "hål" i det ena systemet (dvs. äldre versioner av Windows) ger tillgång till hela systemet, i andra system (dvs *NIX) så ges angriparen endast tillgång till begränsade delar av systemet.

Jag tror inte att jag behöver lägga ut texten mer än så för att tydliggöra, att det finns historiska orsaker till de enorma mängder skadlig kod som finns för Windows-världen?
Och att detta är den i särklass största orsaken till att situationen idag är som den är?
Windows gjorde det för enkelt för människor att använda datorer, det är en av orsakerna till att Microsoft sprang iväg så enormt. Det var självklart inte ett problem då, men eftersom Internet blev så stort som det blev så.. ptja, resten är historia.

Nu tror, och hoppas jag, att Microsofts medvetna arbete med att förbättra säkerheten i Windows kommer att innebära kraftigt minskade problem i framtiden.
Nu ska man ju jämföra Vista med OSX 10.5 med Linux 2.6 och helst inte blanda in XP i sammanhanget (som nu är ett 7år gammalt operativsystem, likvärdigt med OSX 10.0 i ålder). Iaf om man vill göra en halvkonkret jämförelse.
Jag är inte ironisk när jag säger att användaren är den absolut störsa säkerhetsrisken, jag har t.ex. många gånger sett folk som kör linux falla för "rm -rf /*" (nu blev jag faktiskt osäker på ifall det är rätt, jag tänker inte testa) eller sitter på IRC som root. Det gör ju nada för Linux säkerhet i de fallen och det är inget fel i Linux utan enbart hos användaren.

Med tanke på att du bygger "burkar" själv, så både förstår, och respekterar jag dina val.
Tack ^^
Problemet med LR (LightRoom) är ju att det är frågan om mycket mer än databasdelen av det hela.
(I mitt fall så är databasdelen av det hela nog det som har minst betydelse).
Jag kan bara se databasen som ett säljargument faktiskt, själva råhanteringen av min D300-filer är katastrofalt dålig.

Den stora skillnaden mellan LR och PS är att LR är anpassat för just fotografer, och möjliggör ett långt mer effektivt arbetsflöde än vad PS gör (eller GIMP för den delen).

Det är en riktigt lång utläggning att förklara hur pass mycket tid LR sparar mig när jag är ute och plåtar sport, och när du ska leverera bilder, i pauserna på en match, vilket rör sig om 10-20 minuter.
Så blir varenda sekund viktig.

Som jag skrev tidigare, Bildbehandling i Linux kan vara ett bra val för vissa.
Men det saknas ett antal saker för att det ska vara ett seriöst alternativ för professionellt arbete i dagsläget.

För att fortsätta var On Topic, hur är det med möjlighet till soft proofing i GIMP?
Sist jag kollade på GIMP, så fanns inte 16-bitars stöd, vilket är ett definitivt måste för min del. Likaså väl fungerande soft proofing, väl fungerande profilhantering och, som jag påpekat tidigare möjlighet att köra viss mjukvara, utan onödiga prestandaförluster.

Så i dagsläget är det min ståndpunkt att Linux är kanontrevligt, men inte något seriöst alternativ för professionell bildredigering.
Vi får se vad trådskaparen kommer fram till, det finns ju både folk på FS som kör, har kört och aldrig kan tänka sig köra Linux för bildhantering uppenbarligen :)
 
Varför ska jag behöva backa upp mina inlägg med fakta det gör ju inte du.
Och jag som gav dig en sådan ypperlig chans att bevisa att du faktiskt var mer än "killen som köpte grejer för några miljoner under 2008". Jag lyckades inte hitta några virus som sprids enligt den definitionen jag gav tidigare, men eftersom du kan kasta ur dig "Jösses, du har verkligen ingen koll över huvud taget." så antog jag att du kunde leverera, uppenbarligen inte.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.