Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Linux för bildbehandling och grafiskt arbete

Produkter
(logga in för att koppla)
Det beror på vilket rep man mäter.......
Det sista rep man mäter är det man hänger sig i när datorn slutat fungera...asgrv..:))
Nä skämt och sido när jag tagit reda på grafikkortet hur går jag vidare ?
 
Inte så farligt

Det stämmer !

Jag instalerade linux och körde sönder datorn. Så jag ville mest varna dig lite. En del tror linux är lika enkelt som windows men det kräver betydligt mer av användaren. Nu verkar du ha bättre kunskap än mig om Linux så jag antar att du slipper otrevliga överraskningar.
Jag ville bara förskona dig från mina egna tårar.....
 
Hej !

Jag nappade på linux genom argument om hur stabilt systemet är. Men efter att provat det är jag väldigt skeptisk. Upplösningen är såå dålig. Man ser rutor på skärmen när man öppnar programet linux. Bilden blir fyrkantiga och fotosidan täcker hela skärmen och ändå syns bara ne del samtidigt. Och då har jag 22 tums skärm.
Det bästa du kan göra är att gå in på www. ubuntu.com Där kan du ladda ner linux och köra det samtidigt som du har windows kvar. Det gav mig möjlighet att förstå att programmet är totalt värdelöst i alla bildsammanhang.
Det finns ett program som heter lightzoone som kan användas på Linux bas, men bildfilerna blir som störst ca 250kb. På crestock crävs minns bildfiler på 4 MB så någon seriös användning blir det aldrig fråga om.
Testa som jag sa men instalera inte. Om du gjort det måste datorn till verkstad för ny partionering av hårdisken. Annars går inte windows att instalera igen.
Nu kan jag inte allt om Ubuntu skärmupplösning eftersom det är ett program du kan skräddarsy själv. Det finns även något som heter Vine som gör att du kan köra windows program i linux. Men det är mycket krångel för massor av skit.....
Tro mig.
Henrik

Problemet sitter mellan tangentbordet och stolen i detta fall är jag 100% säker på.

Därmed inte sagt att Linux är jättelätt, men det är lika enkelt för en nybörjare som Windows.
Ponera att Windows vägrar ge dig en upplösning som du vet kortet stödjer, du är så jävla rökt att det inte är sant som nybörjare.

Alla operativsystem behöver drivrutiner och likande för att hårdvaran skall fungera, varför skulle Linux skilja sig från t.ex. Windows?

Problemet man kan drabbas av i Linux är att det inte finns stöd för ens hårdvara över huvud taget, det sker inte i Windows för alla tillverkare fixar drivisar till Windows.
Det är mycket ovanligt att det inte finns hjälpligt bra stöd i Linux för det mesta.
 
Senast ändrad:
Därmed inte sagt att Linux är jättelätt, men det är lika enkelt för en nybörjare som Windows.
Ponera att Windows vägrar ge dig en upplösning som du vet kortet stödjer, du är så jävla rökt att det inte är sant som nybörjare.

Alla operativsystem behöver drivrutiner och likande för att hårdvaran skall fungera, varför skulle Linux skilja sig från t.ex. Windows?

Problemet man kan drabbas av i Linux är att det inte finns stöd för ens hårdvara över huvud taget, det sker inte i Windows för alla tillverkare fixar drivisar till Windows.

Däremot är man nog som total datornybörjare ändå "rökt" i windows i och med att begreppet drivrutin inte är helt logiskt om man inte kan något alls. Ännu lurigare blir det att försöka ladda ner den själv. Maximalt lurigt blir det om det är drivrutinen för nätverkskortet som strular..

Till poängen: Utan att försöka starta något OS-krig här.. i det läget är Mac-plattformen överlägsen eftersom hårdvara och mjukvara kommer från samma tillverkare. Du får helt enkelt inte problem med drivrutiner förrän du kopplar in en skrivare från typ Samsung eller Ricoh. Fast nu är vi off topic och det ber jag om ursäkt för.
 
Däremot är man nog som total datornybörjare ändå "rökt" i windows i och med att begreppet drivrutin inte är helt logiskt om man inte kan något alls. Ännu lurigare blir det att försöka ladda ner den själv. Maximalt lurigt blir det om det är drivrutinen för nätverkskortet som strular..

Till poängen: Utan att försöka starta något OS-krig här.. i det läget är Mac-plattformen överlägsen eftersom hårdvara och mjukvara kommer från samma tillverkare. Du får helt enkelt inte problem med drivrutiner förrän du kopplar in en skrivare från typ Samsung eller Ricoh. Fast nu är vi off topic och det ber jag om ursäkt för.

Yepp håller med till fullo. Mac är i detta läge bäst pga av de skäl som du själv anger, och jag har inte ens någon själv. (buuhu)

Linux passar nog bäst i serverhallen fortfarande om man ska vara lite elak.

Windows passar inte alls egentligen, det bara råkar vara störst för att Bill är ett geni på affärer & marknadsföring.

Alla kvarvarande UNIX:ar är dödsdömda SUN, HP, SGI, IBM osv.


Kvar blir Mac, så nu borde väl OS-kriget starta eller? ;-)
 
Om bildbehandling o Linux. Ngn som vet en enkel och prisbillig diaskanner där det finns drivisar att få tag på? Alternativt där en generell drivis fungerar.
 
Problemet jag kan tänka mig med virtualisering är kalibreringen, fast rent praktiskt borde det ju gå att köra kalibreringsmjukvara i den virtualiserade Windowsmiljön utan probem, VMWare hanterar ju USB-kopplingen utomordentligt enkelt.

Själva USB-kommunikationen är såklart inget problem.
Men jag betvivlar starkt att du får det virtuella OS:et (operativsystemet) att, via mjukvaran för virtualisering, skriva till LUT.

Skulle du, mot förmodan få OS:et, via mjukvaran för virtualisering, att skriva till LUT, så lär risken för LUT-wars vara mycket stor.
(Detta då det helt plötsligt är två operativssytem som skriver till LUT samtidigt).

Däremot, så ska det tydligen vara möjligt att använda profiler skapade under Windows, i Linux.
Påståendet kommer från en god vän som är mycket kunnig i Linux, däremot så ska det behövas en hel del "pillande", så det är knappast en lösning för den som är ovan vid Linux.

Jag har använt Linux en hel del och gillar det skarpt, men till just bildbehandling anser jag det inte vidare optimalt. I alla fall inte om du vill arbeta med Adobes mjukvaror, och dessutom vill kunna vara säker på att profilhanteringen funkar smidigt.

Visst kan man använda virtualisering för att köra vissa mjukvaror, men då tappar du ju prestanda istället.
 
Själva USB-kommunikationen är såklart inget problem.
Men jag betvivlar starkt att du får det virtuella OS:et (operativsystemet) att, via mjukvaran för virtualisering, skriva till LUT.

Skulle du, mot förmodan få OS:et, via mjukvaran för virtualisering, att skriva till LUT, så lär risken för LUT-wars vara mycket stor.
(Detta då det helt plötsligt är två operativssytem som skriver till LUT samtidigt).

Däremot, så ska det tydligen vara möjligt att använda profiler skapade under Windows, i Linux.
Påståendet kommer från en god vän som är mycket kunnig i Linux, däremot så ska det behövas en hel del "pillande", så det är knappast en lösning för den som är ovan vid Linux.

Jag har använt Linux en hel del och gillar det skarpt, men till just bildbehandling anser jag det inte vidare optimalt. I alla fall inte om du vill arbeta med Adobes mjukvaror, och dessutom vill kunna vara säker på att profilhanteringen funkar smidigt.

Visst kan man använda virtualisering för att köra vissa mjukvaror, men då tappar du ju prestanda istället.
Nu förutsätter du att det är grafikkortskalibrering och inte bildskärmskalibrering.

Du kan ju alltid skapa profilen i Linux och ladda den i Windows, då slipper du gå omvägen runt om. Vet inte om jag tycker det är speciellt svårt att kompilera mjukvara eller att läsa en manual, men det är väl upp till var och en att avgöra. Finns ju färdiga binärer för både 32- och 64-bitars system dessutom (med stöd för de flesta vanliga kalibreringsverktygen).

--

Vet personer som kört Linux och BSD som desktop-os i över 5år, har man inga extrema preferenser för mjukvara (som i mitt fall) beror det bara på användarinkompetens ifall man inte får det att fungera, det går inte att skylla på något annat faktiskt.

Windows passar perfekt för alla de som själv vill välja en dator efter pris och innehåll, dvs ganska många.
Intressant hur många som verkar köpa en Windowsburk och inte får drivrutiner och måste ut på nätet för att hämta dem (med nätverkskort som inte fungerar dessutom). Konsumentdatorer har kommit med allt sådant sen iaf 1990, men vissa lever kanske kvar på 80-talet? :)

Att UNIX skulle dö ut fick mig att skratta lite, "ignorance is bliss" och hela den där biten :)
 
Senast ändrad:
Varför i hela fridens namn skall man använda windows? Det om något är krångligt att få att fungera perfekt. Behöver man mot förmodan använda någon windowsapp så kör det i en vm eller i wine om det går. Bildbehandling går utmärkt med f-spot, gimp 2.6 och UFRaw. Det räcker långt - ett annat arbetsflöde, men väl fungerande. Allt man behöver finns i princip till linux och dessutom stabilare och enklare att installera samt underhålla. Vista och xp är så gammalmodigt... Glömde jag att påpeka att det inte heller kostar något?
 
Jag gör all bildbehandling i linux. Fungerar utmärkt för mig. Det enda jag inte får att fungera är scannern. Där blir det windows. Eftersom jag tar mina bilder på film så blir det en del scanning och därför en del hopp mellan de olika OS.
 
Jag har inte läst HELA tråden så jag kanske upprepar något som redan är sagt. I min värld (den grafiska) är OSX den helt dominerande plattformen sedan ca 20 år. En del inhousebyråer använder Windows iofs, men det beror oftast på att de IT- ansvariga inte har kunskap i Mac miljön och då väljs det "gamla vanliga" för säkerhets skull. Inget fel i det egentligen, men de som till slut sitter framför datorerna kommer ofta från reklambyråer och pre-press företag där Mac är helt dominerande. De trivs inte bra... Som utbildare i grafiska applikationer (photoshop, Indesign, Quark m.m.) träffar jag många i den situationen. Undantag finns såklart. Linux och Ubuntu existerar inte på något sätt i den grafiska branchen. (förutom någon enstaka hemmafixare möjligen)

Min råd till trådskaparen är att fortsätta i mac osx även om det kostar LITE extra. Om man dessutom lever på det är den extra investeringen verkligen ett litet problem. På köpet får du en stabil och virusfri dator där allt fungerar utan krångel. Allt kan naturligtvis krångla, men min erfarenhet är att osx är en betydligt stabilare plattform än windows.

Jag är ingen windows/Linuxhatare och vill inte starta ett "krig", så detta blir mitt enda inlägg i tråden.
 
Senast ändrad:
I den här tråden har många sågat Linux. Jag börjar undra om de har använt någon av de senare utgåvorna. Det senaste året har mycket förbättrats tycker jag.
Linux är ett operativsystem, som finns i flera olika distributioner (smaker). Den dist som har fått störst genomslag heter Ubuntu. Ubuntu är mycket användarvänligt och kräver normalt inte något knackande i terminalen. Min fd chef, som börjar närma sig de 80 konverterade från Windows till Ubuntu för ett år sedan. Det har gått helt smärtfritt och det är defenitivt ingen datorvan person.

Tyvärr har försäljningen av små netbooks, med Asus i spetsen har inte gynnat Linuxvärlden. Den Xandrox-dist som medföljer gör ingen glad och kan inte jämföras med Ubuntu.
 
En som inte vet vad han talar om.

HP-UX, AIX & Solaris är riktigt bra att köra lite större servar på...

Absolut, som tekniskt ansvarig för utvecklingsmiljön på ett Saab-bolag i Stockholm som köpt SUN, Win, Linuxservrar & utvecklingsmjukvara för 12MSEK under 2008 så har jag självklart ingen koll.
Förmodligen ingen av de 50 personer som jag har i mitt projekt heller.

För 10 år sedan hade vi i princip inga Windows eller Linuxmaskiner ALLS.
Idag har vi INGA UNIX-maskiner som arbetsstationer och endast SUN kvar i serverhallen.

IBM är sedan länge borta från allt annat än riktiga stordatorer, HP lika så. Sun kommer troligen vara borta alternativ en Linux-dist om 10 år.

Ovanstående har inget med hur bra grejjorna är att göra det är bara den verklighet vi lever i.

Jag skulle vilja säga att det är du som inte har någon koll alls på hur branchen ser ut idag!
 
Varför stånkar alla om hur instabilt windows är? Nog för att windows95 kraschade så det ekade var och varannan sekund, men versionerna efter det tycker jag har funkat bra. Kör windows både hemma och på jobbet och det är hur stabilt som helst.

Slår på datorn på Måndag, startar upp en miljon (nåja, rätt många iallafall) applikationer, stänger av på Fredag.
 
Absolut, som tekniskt ansvarig för utvecklingsmiljön på ett Saab-bolag i Stockholm som köpt SUN, Win, Linuxservrar & utvecklingsmjukvara för 12MSEK under 2008 så har jag självklart ingen koll.
Förmodligen ingen av de 50 personer som jag har i mitt projekt heller.

För 10 år sedan hade vi i princip inga Windows eller Linuxmaskiner ALLS.
Idag har vi INGA UNIX-maskiner som arbetsstationer och endast SUN kvar i serverhallen.

IBM är sedan länge borta från allt annat än riktiga stordatorer, HP lika så. Sun kommer troligen vara borta alternativ en Linux-dist om 10 år.

Ovanstående har inget med hur bra grejjorna är att göra det är bara den verklighet vi lever i.

Jag skulle vilja säga att det är du som inte har någon koll alls på hur branchen ser ut idag!

Så du baserar din världsvy på vad du gjort hos ett SAAB-företag? Btw, hur har det gått för SAAB på senaste? ;)
Det finns de personer som spenderat åtskilliga miljoner mer än dig utan koll, pengar har ingenting med kunskap att göra.

Du vet att OSX är baserat på BSD? Så om UNIX är dödsdömt är OSX det också då menar du? Eller ditt uttalande kanske inte var fullt så genomtänkt som du initiellt trodde? Nu är ju BSD inte UNIX rakt av, men OSX klassas ju som UNIX-kompatibelt så antar att det är dödsdömt enligt dig (yey, då slipper vi kanske snart alla dessa felinformerade inlägg på fs).
 
Varför stånkar alla om hur instabilt windows är? Nog för att windows95 kraschade så det ekade var och varannan sekund, men versionerna efter det tycker jag har funkat bra. Kör windows både hemma och på jobbet och det är hur stabilt som helst.

Slår på datorn på Måndag, startar upp en miljon (nåja, rätt många iallafall) applikationer, stänger av på Fredag.

Det är för att många gärna skyller sin egen oförståelse på allt annat än sig själv, det är ett vanligt fenomen och drabbar inte bara datorvärlden.
Lättare att skylla på immateriella objekt och binär kod än att inse att man gjorde fel själv.

Sen har vi det klassiska "erfarenhet från 20år sedan måste gälla även idag"-fenomenet där man en gång prövat en sak och sen bestämmer sig för att basera hela sitt liv utifrån det. "Skulle aldrig köpa en Volvo, farfar körde Volvo när han var ung och den fungerade inte lika bra som morfars SAAB".
 
Linux och Ubuntu existerar inte på något sätt i den grafiska branchen. (förutom någon enstaka hemmafixare möjligen)


Jag är ingen windows/Linuxhatare och vill inte starta ett "krig", så detta blir mitt enda inlägg i tråden.

Det är inte direkt sant, men alla har rätt till sin världsbild.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.