Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Linser och objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)
We don't need no water let the motherfucker burn

Är det riktigt att man i engelskan inte använder sammansatta ord?

Såg en brandsläckare som det stod Fire Extinguisher på.

Man skriver ju också pulversläckare, skumsläckare, halonsläckare, vattensläckare och om man då letar i en text efter brandsläckare vore det då inte lättare om orden varit isärskrivna så att man bara behövde leta efter släckare?

När slutade eldfarliga saker att vara eldfarliga och blev istället brandfarliga?

Edit: Jo jag hörde på nyheterna att brandmännen tänker strejka. det kan bli intressant så här i juletider

Heter det brandman? Brandkåren heter väll räddnigstjänsten numera.

Senast ändrad:
Om du tvivlar på sär/sammanskrivning i engelska, skriv isär. Om du tvivlar på svenska ord, skriv ihop.

Undrar om det heter "räddningstjänsteman" numera? =)

Why not?

Pupillen skrev:

Jag kan inte sätta fingret på varför jag så starkt ogillar ”en optik”, men det låter lika fel som att säga att man läst ”en lyrik” istället för en dikt, lyssnat på ”en musik” istället för på en låt, tittat på ”en geografi” istället för en karta o s v.

Ett objektiv med gode linser kan ju vara optisk mycket bra. Om inte musik i dina öron? Men jag förhåller mej till en annan karta....... och pupillen:
Hur kan man se med glasögon???

Se de' så!

Om att tappa tron

Det är väl s.k. journalister som etablerat ordet Vinstvarning. Det är ta mig f..n betydligt värre än diverse särskrivningar. En hel yrkeskår som har språket som verktyg cementerar ett fullständigt felaktigt uttryck som nåt helt naturligt.

Jag tycker ändå att det är allvarligt att många inte verkar förstå de betydelseskillnader som uppstår visd särskrivning eller ihopskrivning för den delen.

Vill man befästa sin uppfattning om människan som en ointresserad lätting som inte förstår sitt eget bästa kan man ta en tur ner i soprummet i ett hyreshus eller ett bostadsrättshus.

Språkslarv drabbar bara skrivaren själv för det mesta.

Jag sitter rolig.....

...och njuter av ordklöveriet......inte är jag orolig för Svenskar.......

....där dök han upp, Normannen.....

Re: Jag sitter rolig.....

fujicanon skrev:
...och njuter av ordklöveriet......inte är jag orolig för Svenskar.......

....där dök han upp, Normannen.....

Rolig är väl=lugn?

Hur är man då orolig?

Tänk att våra språk är så lika men ändå så lätt att ta fel på.
Personligen har jag ganska lätt att förstå norska, betydligt svårare med danskan. Och då bor jag bara någon mil från Danmark..

Re: Om att tappa tron

Enicar skrev:
Det är väl s.k. journalister som etablerat ordet Vinstvarning. Det är ta mig f..n betydligt värre än diverse särskrivningar. En hel yrkeskår som har språket som verktyg cementerar ett fullständigt felaktigt uttryck som nåt helt naturligt.

Just det, har man språket som verktyg kan man använda det på olika sätt, på samma sätt som en händig hantverkare använder sina verktyg på olika sätt beroende på vilken uppgift h*n ska lösa.

För en journalist är förståelsen hos mottagaren det centrala i ordbruket, och ord sätts därför samman eller delas för bästa effekt och optimal kommunikation.
Dock har man förstås som bildare av nya ord ett "ansvar" att förklara innebörden. Nya ord som inte fyller någon funktion brukar ju heller inte leta sig in i tidningsspalter och Svenska akademiens ordlista över svenska språket.

Re: Re: Om att tappa tron

Kijana skrev:
Just det, har man språket som verktyg kan man använda det på olika sätt, på samma sätt som en händig hantverkare använder sina verktyg på olika sätt beroende på vilken uppgift h*n ska lösa.

För en journalist är förståelsen hos mottagaren det centrala i ordbruket, och ord sätts därför samman eller delas för bästa effekt och optimal kommunikation.
Dock har man förstås som bildare av nya ord ett "ansvar" att förklara innebörden. Nya ord som inte fyller någon funktion brukar ju heller inte leta sig in i tidningsspalter och Svenska akademiens ordlista över svenska språket.

Ett ögonblick, Kenneth. Vi provar att ha lite roligt här!

After Midnight, please.

Re: Re: Re: Re: Om att tappa tron

Kijana skrev:
Säger bara: nakenchock.

Ja det är ju nästan lika dumt det. Vem inbillar sig att någon blir chockad av nakenhet?

När det gäller Vinstvarning så har väl de flesta accepterat att det handlar om mindre vinst än vissas förhoppningar eller utebliven vinst.
För mitt lilla språköra är det dock korkat och felaktigt eftersom språket redan har en struktur för den sortens sammansatta ord.
Stormvarning och isvarning betyder ju inte att det kommer att bli mindre blåsigt eller isigt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar