Kijana skrev:
Du har fel. Och sedan tycker jag att du är oerhört dum helt enkelt när du inte kan erkänna att andra inte alls har samma färdigheter i språket som du har.
Det har jag heller inte sagt. Jag tror att
möjligheterna till samma färdighet finns hos de flesta. Att de inte
har dessa färdigheter är just vad jag stör mig på.
Om den språkliga förmågan inte är så framträdande hos en person, vilket kan ha vilken förklaring som helst från dyslexi till fosterskada (på grund av moderns medicinerande alternativt drogmissbruk) till hjärnskada i vuxen ålder, då är det från den personens sida bara slarv och "en dålig ursäkt för att strunta i språket". Tycker att det resonemanget saknar en del empati.
Jag upprepar; hur stor andel av befolkningen tror du det är som har dyslexi eller någon annan åkomma som begränsar möjligheterna att lära sig språket? Jag skulle gissa på 10 % ungefär, men jag vet inte. Om någon har en länk till en undersökning i frågan så tar jag gärna del av den.
"Nån" är inte alls någon förkortning, bara exempel på talspråk, precis som "dom". Tycker du inte riktigt är konsekvent här, Martin.
Förkortning eller ej, det är en rationalisering av språket som inte stör mig. Jag kanske inte är helt konsekvent, men det är ganska omöjligt att vara. Annars måste vi ju gå tillbaka till fornsvenska eller så, och hur skulle det fungera? ;-)
I engelskan använder man dylika rationaliseringar även i "fint" språk.
Don't, can't, it's, hasn't, med flera. Kanske vi (jag) borde skriva "nå'n" istället? Gärna för mig.
"Dom" är korrekt svenska, men personligen tycker jag att det är synd att inte skilja på subjekts- och objektsform eftersom det ger trevligare läsning. Det är mer en stilfråga.
------------------------------------
Jag kanske ska tala om hela min grundsyn på människan förresten, eftersom det är den som får mig att bry mig om såna här frågor alls.
Jag tycker att människan är en helt enastående varelse, som har förmågan att lösa de mest komplicerade problem, interagera över nästan vilken social gräns som helst, samarbeta i till synes omöjliga förhållanden, med mera. Och vad är det vi ser? Jo, att folk inte ens orkar bry sig om sitt eget språk; det viktigaste kommunikationsmedel vi har. Mänsklighetens utveckling går framåt, individens går stadigt bakåt. Skolresultaten är i botten, folk går gärna arbetslösa, fritidssysslorna verkar begränsa sig till äta, skita och titta på teve. Stöter man på problem så kanske man sätter sig vid datorn, för där kan man ju få hjälp!
va ska ja köpa för tele zoom till min kamera o sånt???? ja har tittat på allt men kan inte bestämma mig hjälp!! jag har en canon kamera den är jätte bra men jag vet inte vad jag ska välja kan ni hjälpa mej???
Blir man sugen på att hjälpa detta hjälplösa stackars offer (det är inget verkligt inlägg)? Om människan ifråga hade kunnat hantera språket så hade det gått betydligt bättre att kommunicera. Jag vet inte hur många gånger jag sakligt och snyggt förklarat något för någon, varpå man får svar som "haha asså ja fattar nada ". Jaha, grattis. Kom tillbaka när du lärt dig svenska.
/Surkart ;-)