mannbro
Aktiv medlem
PMD skrev:
Den kommentaren är lite irrelevant. Uppenbarligen är inte Fotosidan en plats man uppsöker för att lära sig språk, men det är ändå otacksamt att bli sur när man får hjälp med att förbättra sitt språk.
Någon har ju faktiskt tagit sig tid att hjälpa till. Om man inte uppskattar det kan man helt enkelt strunta i det, och inte gnälla om saken.
(F.ö, så ska det nog vara "språklektioner" och inte "språkklasser".)
Om man "hjälper" någon oombedd eller inte ens verifierar att personen är i behov av / vill ha hjälpen så får man också vara beredd på otacksamhet.
Det här gäller inte specifikt bara språkrättningar, utom inom allt. Om du vill hjälpa mig och jag inte är det minsta intresserad av din hjälp så står ju jag knappast i någon sorts tacksamhetsskuld till dig och du får kallt acceptera att jag kan reagera på din "hjälp" på ett sätt som du inte upplever som tacksamt.
Ett (förvisso något tillspetsat, men ändå) exempel; om jag skulle åka hem till dig och möblera om för att jag tyckte att det vore bättre med en annan möblering, skulle du då inte ha rätt att gnälla om det?
Det är jättebra att vara generös med att erbjuda hjälp, men innan man hjälper någon tycker jag att det är viktigt att först verkligen tillse så att hjälpen är önskad.
När hjälpen dessutom består i att peka ut fel som en person gör så är det extra viktigt att inte trampa någon på tårna (vi agerar ju tyvärr inte alltid rationellt, utan i princip alltid i alla fall delvis emotionellt). Det som du ser som en tjänst kan uppfattas som en björntjänst. Hjälpen kan bli kontraproduktiv om den inte är önskad och kritik mot sak tolkas ofta som kritik mot person, vilket gör det hela ännu vanskligare.
Personligen skiter jag i om folk rättar min svenska - jag vet att jag kan om jag vill, och jag orkar inte ta åt mig om någon pekar ut mina slarvfel (men jag reserverar mig för rätten att inte uppträda tacksamt), men alla människor fungerar olika och är man kanske lite osäker så är det risk att man blir nedslagen av sådan "hjälp".