Makten skrev:
Nu är det så att jag inte tror på att folk i allmänhet har "problem". Det är i mitt tycke en dålig ursäkt för att strunta i språket. Men jag kan förstås ha fel.
Jag förstår inte varför du hakat upp dig på denna filosofiska ståndpunkt. Språkproblemet består i att folk tror att man kan skriva precis hur som helst och komma undan med det. Och inte blir det bättre av att skolan är rena skämtet idag. Nog för att det finns äldre som också skriver som krattor, men det är betydligt vanligare hos yngre vad jag kan se.
Hur fungerade grammatiken innan folk lärde sig skriva då, menar du? Grammatiken i svenskan har varit oerhört mycket mer komplicerad än nu, med 4-5 kasusböjningar för varje adjektiv, pronomen och substantiv. Hur kunde man hålla det i huvudet?
För det första har du ingen aning om hur jag talar. För det andra så har jag aldrig förespråkat ett perfekt språk. "Nån" är en fullt vedertagen förkortning, precis som att det är okej att skriva "dom". Det är däremot helt åt helvete att skriva "dem" när man menar "de".
Förenklingar har jag alls inget emot. Därför skrev jag nu "inget" istället för "ingenting". Men förklara gärna hur "dem" är en förenkling, eller hur särskrivning är en förenkling. Varför ska man skriva i felaktig objektsform när man inte uttar det så ens?? Och varför ska man infoga ett felaktigt mellanslag? Det är ju mer jobb än att sammanskriva.
Citat: "För det första har du ingen aning om hur jag talar. För det andra så har jag aldrig förespråkat ett perfekt språk. "Nån" är en fullt vedertagen förkortning, precis som att det är okej att skriva "dom". (slut citat)
Jag vet hur du talar. Du säger "nån".
Vi behöver inte hitta på egna varianter av vad som är korrekt skriven svenska. På min tid var det "Språknämnden" som skötte språkvården i landet. Numera är detta organ omdöpt till "Språkrådet-institutet för språk och folkminne". Här finns bl.a. en frågelåda man kan använda om man vill veta hur det egentligen ska vara. .
Svenskan förändras i snabb takt, så för att möta dessa problem, finns även listor över s.k. "nyord" till hjälp. Man häpnar ibland över vad man hittar i dessa listor (det kommer en ny varje år). Ordet "krana" är tydligen numera accepterat (tidigare var det slang för att styra något, men numera är det alltså godkänt i betydelsen att vrida på kranen på en lådvinsbox!). Det kanske hamnade i listan av något så trivialt som att Gudrun Schyman lär ha använt det innan hon blev nykter. Om du studerar dessa listor så inser du säkert själv att det är väldigt svårt att avgöra i vardagen vad som är "slang" eller potentiella "nyord" som kanske redan i nästa års lista är godkänd svenska (om det nu finns "nån" "sån"). Just av detta skäl är det läge att vara lite ödmjuk, även om det är svårt ibland. (för du är väl uppdaterad i ämnet "Makten")
Sen har vi hjälpen för de verkliga puristerna som delta i korståget mot anglifieringen. Ni borde defintivt uppsöka fliken "onödig engelska", för här hittar ni en lång list på engelska ord och den svenska översättning som rekommenderas (se under "Språkhjälp" och "Onödig engelska"). Det här borde vara ert husorgan! Tyvärr ser jag att den är långtifrån komplett. Det finns exv. ingen rekommendation för utbyte av ordet "majoritet" (alla vet väl att det borde heta "storhopen" istället. Vill man ha en mer fackbetonad ordlista kan man istället vända sig till "Terminologicentrum" TNC som ger ut temaordlistor och underhåller temadatabaser eller till "Svenska datatermgruppen".
För myndigheterna så finns "Myndigheternas skrivregler" men ett större inflytande på praktisk språkvård har kanske TT-språket (Tidningarnas Telegrambyrå). Detta rättesnöre lutar sig press, radio och TV mot och därigenom är det också det språk som skolor och allmänhet i allmänhet tar intryck av.
Vill man ha en startpunkt att utgår från för språkvård kan man ju alltid börja på
http://www.svenskaspraket.nu/
Om vi nu talar om att vårda språket så finns det regler. Du skrev:"För det andra så har jag aldrig förespråkat ett perfekt språk." Men om du nu står på barrikaderna och slåss mot förflackning och nivellering, så kan du inte göra detta halvhjärtat, annars hamnar du just i "nån" gråzon där du kommer att gå vilse. Antingen så får man acceptera lite skit i hörnen eller städa ordentligt om man verkligen vill ha det rent. Du vill väl ändå vara ett gott föredöme för kidsen "Makten".