Kijana skrev:
När jag läser det här inlägget om igen, och inte bara i syfte att ta del av diskussionen, så undrar jag om "dom yngre-eller" har så många förebilder hos "dom äldre-eller".
En återkommande särskrivning och talspråk i form av "dom" när man menar "de" eller "dem" är heller inget som stärker språkkänslan.
Under 60-talets slut och i början på 70-talet fanns en mer aktiv språkdebatt än nu. Då ändrades en hel del i vårt förhållningssätt kring språket som påbörjats redan långt tidigare under Ernst Wigforss tid (socialdemokratis finansminister, docent i nordiska språk och ideolog). Han provocerade samtiden med att skriva som han talade. En av få sossar som också varit respekterade akademiker. "Skriv som du talar" blev ett begrepp även bland en del pedagoger men i skolan har nog detta alltid varit kontroversiellt. Tanken var emellertid att fler skulle kunna erövra språket och delta i samhällsdialogen. Ytterst gällde det att fler skulle bli aktiva och demokratin stärkas.
Vi fick också den s.k. du-reformen som kom att avskaffa användningen av "titlar" människor emellan under ett antal decennier. (Nu verkar dock pendeln svänga tillbaka igen). En annan viktig sak under 70-talets början var upproret mot "kanslisvenskan" som maktspråk. Höjdpunkten som jag kom ihåg den, var det nummer av Pockettidningen R som hette just "Maktspråket".
(Maktspråket : om språket som medel för förtryck / redaktörer: Stig Edling . ... Serie:, (Pockettidningen R ; 1973:6)). "Med kommentaren "läst men inte förstått" så vändes mängder av myndighetsdokument som tvingade statstjänarna och kommunaltjänstemän att formulera om domar, delgivningar och beslut. Detta är exempel på en kamp som gjort att vi står där vi står på gott och ont.
I många fall tror jag att de flesta idag är gladare åt att vi har en mer otvungen dialog med myndighetspersoner än tidigare hade.
Se citat nedan från Sundsvallsposten från 2006-05-04 :
"Engelskan tar över, elever lär sig inte skriva i skolan och Sverige har fortfarande inget offi-ciellt språk.
Men är det något att oroa sig för?
I två artiklar ger Anders Mildner bakgrunden till den stora språkstrid vi än så länge bara sett början på.
Mot slutet av 1970-talet lanserade Posten kampanjen "Skriv som du talar". I en tid som präglades av en rädsla för att det skrivna språket höll på att dö ut, att "tv-samhället" och den rörliga bilden skulle ta över, sågs uppmaningen att skriva som man talar som farlig. En hetsig språkdebatt bröt ut. P ¥ ett sätt pågår den fortfarande, även om historien kom att ta en oanad vändning.
Skriftspråket fick nämligen en revival som ingen hade kunnat drömma om. Tack vare internetboomen, eposten, mobiltelefonernas sms, chattarna, hemsidorna och bloggarna, har det skrivna ordet blivit vårt absolut viktigaste sätt att kommunicera. Texten har inte bara slagit ut den rörliga bilden, utan ofta också vanliga möten och samtal männi-skor emellan. Lustigt nog är det just på grund av detta som den verkligt stora striden om språket inletts.
För ju mer ettspråk används, desto mer förändras det." slut citat
Så nää, i den generation som varit med om detta kommer ni knappast att hitta lika många puristämnen som i andra generationer, men jag vet inte om striden verkligen står mellan unga och gamla. Jag tror det är mycket mer komplext än så! Språk är trots allt väldigt mycket en klassfråga precis som friska och dåliga tänder är det idag. Idag är det borgerliga dygder som står på dagordningen och ges tolkningsföreträde (därav pendelsvängningen i titelfrågan kanske).