Annons

Linser och objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)
tannler skrev:
Discovery är ett av de sämst översatta programmen just nu - deras lågvattenmärke; "för att forma skrovet impregneras glasfibermattor med kåda".
Skall ju vara expoxiharts. Am. resin betyder både harts och kåda.

Näe, vid ett tillfälle när det handlade om flygplan så översattes "fuselage" med bränsleledningar...

F.ö. så anser jag att en lins sitter i objektivet.
 
kul kul

Jag har varit borta några dagar på 50 års hippa i Madrid av alla ställen, och har precis läst igenom alla inläggen här.Det var skitkul.Tänk vad roliga människor det finns här på fs.Jag är oxå grymt imponerad(eller skulle jag kanske säga sjukt impad av kunskaperna inom området.Det började ju faktiskt bara med en lins...
 
Re: Re: kul kul

Makten skrev:
Det var en jädra långvarig hippa hördu!

Den upphörde när pengarna sinade.Upptäckte också en intressant fotoaffär mitt i centrum, med inriktning på antika fotoprylar, men jösses (svenska?) vilka fantasi priser.
 
Robin Gyllander skrev:
Det är dom där halvt apatiska aversättarna till tv som översätter lens till lins när dte heter glugg/objektiv.

Står verkligen "glugg" med i ordboken som ett synonym till "objektiv"?


EDIT: Uj, jag är lite sent ute. :D Glöm mitt inlägg. :D
 
Senast ändrad:
tannler skrev:
Du skjuter ju förbi målet och det ryker i skogen, men snygg rekyl blev det - så kan man sammanfatta Din sammanfattning.

I kommunikationsteori talar man om störningskällor; hos avsändaren, hos överföringsmediet och hos mottagaren. Jag kan som mottagare inte kräva att sändaren ska anpassa sig till mig, MEN, och det är den springande punkten som Du missar, om han vill att budskapet ska uppfattas, kan han inte ignorera mottagarens förutsättningar och preferenser. Gör han det, visar han antingen en total okunnighet om kommunikation, eller ett suveränt förakt för omgivningen.

Exempelvis är det fullständigt meningslöst att tala latin med en elev i årskurs ett, mumla ohörbart, använda ett kyrilliskt alfabet i västeuropa, eller skriva gibberish i stället för förståelig text, bara för att det inte finns ett uttalat KRAV från mottagaren att buskapet ska vara möjligt att förså.

Affärsdrivande organisationer har försått detta, men enskilda individer tycks inte vilja förstå att samma begränsningar även gäller för kommunikation mellan individer, privat, eller offentligt.

Men det finns ju också de som faktiskt inte vill förstås av alla. Språk är ju nåt socialt också. Allt är inte bara affärer. Språk kan vara koden som identifierar en subkultur som faktiskt inte har nåt intresse av att göra sig förstådd hos alla. Alla vill faktiskt inte nödvändigtvis kommunicera med alla!

Språket sållar socialt och de som inte fattar koderna sållas hårt och brutalt för att likar ska slippa blanda sig med de de inte vill blanda sig med. Det gäller subkulturer både bland elit och underklass. Varför finns det annars etikettsregler?

En flitigt använd rödpenna är annars ett effektivt sätt att tysta och trycka ner många människor. Lyckligtvis är det fler idag som skiter i bockarna i kanten som vågar säga sin mening än när jag gick i grundskolan och det är i grunden en positiv sak tycker i alla fall jag. Det är bättre att folk vågar skriva lite fel här och där än att de skräms till tystnad av stilpoliserna. Vi vill väl inte ha tillbaka de röda bockarna i kanten här på FS? Är det inte just det faktum att så många deltar här som är hela behållningen med F.S.?

Purister har det funnits så länge språket har funnits och de får ständigt mer att göra. De kommer fortsätta att stå där på perongen och fäkta i vanmakt och förfasa sig över "utvecklingen" långt efter alla tågen gått. Om nån kommer förbi kommer de kanske att tycka att det ser lite konstigt ut.
 
Re: Re: Re: Linser och objektiv

fujicanon skrev:
Detta var Svensk record i bla, bla...inga fel; och intet nytt.....som att köpa en Triss-lott.......

På pricken Erik! Det är ju just det som är min poäng! Språkpurismen är lika meningslös som en Trisslott! Puristerna drar nitlott på nitlott och på samma sätt som lottköparna, så fattar de flesta inte att de inte kommer att vinna något hur många nitlotter de än drar. På samma sätt fattar de inte när det är läge att lägga ner! Efter oss syndafloden verkar vara devisen. Jag tror språkutvecklingen är mer självläkande än så. Svenska Akademien är bara en städgumma som rensar ut liken ur garderoben när folket slutat använda utmönstrade ord och begrepp på samma sätt som de tar upp nya ord i ordboken som anses politisk korrekta.

Jag tycker det är bra att det finns en ordlista och det är väl inte fel med Språknämndens skrivregler heller men jag gillar inte att folk sätter sig på andra med språket som hjälp och slår ordlista och skrivregler i skalllen på folk så fort de försöker skriva några rader. De som gör det gör det ofta ur en medveten styrkeposition språkligt och det tycker jag bara är plumpt och gement. Vi lever dock i en tid då det gått lite av mode i att bedriva verbal mobbing - inte minst på nätet. Det är ingen trevlig utveckling.
 
Re: Re: Re: Re: kul kul

Makten skrev:
Jojo, men 50 år?

Det är bara vi i Norrland som får säga jo(hjuoo...).Jasså hippa i 50 år menar du,då tolkar du exvis en vägskylt "vandrarhem 3 km" som ett 3 km långt vandrarhem ?
 
Senast ändrad:
Re: Re: Re: Re: Re: kul kul

walter-g skrev:
Det är bara vi i Norrland som får säga jo(hjuoo...).Jasså hippa i 50 år menar du,då tolkar du exvis en vägskylt "vandrarhem 3 km" som ett 3 km långt vandrarhem ?
Jag driver med dig för att din särskrivning i korrekt svenska betyder att hippan pågick i 50 år. Den rätta formuleringen är "50-årshippa".
Vägskyltar hör ju inte hit, men det är väl snarast att jämföra med "Vandrar hem 3 km".

Det är roligt med språkliga fel i en tråd om språkliga fel;-)
 
Undrar om man blir serverar?

Vad gillar ni den här.
Känd restaurang i Göteborg har den här texten på sin hemsida

"För DIN säkerhet sammarbetar vi med polis och myndigheter för att Du som gäst alltid skall känna dig säker och trygg. Vårt arbete innebär bl.a. att regelbundet hålla vår personal utbildad i händelse av brand, servering, miljö och hälsa."
 
Makten skrev:
Jag driver med dig för att din särskrivning i korrekt svenska betyder att hippan pågick i 50 år. Den rätta formuleringen är "50-årshippa".
Om vi byter ut år mot enhetsbenämningen millimeter (och hippa mot objektiv) får vi då "50-millimetersobjektiv", vilket jag inte har några invändningar emot. Om vi däremot byter ut år mot enhetsbeteckningen (förkortningen/symbolen) mm kommer saken i ett annat läge eftersom vi då kommer i konflikt med regeln att det ALLTID ska vara mellanslag mellan siffror och enhetsbeteckning!

Jag hoppas därför innerligt :) att det är strängt förbjudet att skriva "50-mm:sobjektiv" e d utan att man är tvungen att skriva ut hela enhetsbenämningen för att få sätta dit ett bindestreck (":s" efter en enhetssymbol får gärna vara förbjudet också).
 
Pupillen skrev:
Om vi byter ut år mot enhetsbenämningen millimeter (och hippa mot objektiv) får vi då "50-millimetersobjektiv", vilket jag inte har några invändningar emot. Om vi däremot byter ut år mot enhetsbeteckningen (förkortningen/symbolen) mm kommer saken i ett annat läge eftersom vi då kommer i konflikt med regeln att det ALLTID ska vara mellanslag mellan siffror och enhetsbeteckning!
Jag har faktiskt funderat lite över den regeln. Det är väldigt ofta man ser "50mm" istället för "50 mm". Så ofta att jag själv börjat bli osäker på vad som är rätt.

Jag hoppas därför innerligt :) att det är strängt förbjudet att skriva "50-mm:sobjektiv" e d utan att man är tvungen att skriva ut hela enhetsbenämningen för att få sätta dit ett bindestreck (":s" efter en enhetssymbol får gärna vara förbjudet också).
Det går annars utmärkt att skriva "50 mm-objektiv" tycker jag (utan genitiv-s).
När två eller flera ord ska bindas samman med ytterligare ett ord så används bindesstreck endast vid sammanfogningen, eller så utelämnar man helt mellanslag där.

"Första maj-demonstration" ser bättre ut än "första majdemonstration". Vilket som är rätt vete fanken.
 
Sten-Åke Sändh skrev:
En flitigt använd rödpenna är annars ett effektivt sätt att tysta och trycka ner många människor. Lyckligtvis är det fler idag som skiter i bockarna i kanten som vågar säga sin mening än när jag gick i grundskolan och det är i grunden en positiv sak tycker i alla fall jag. Det är bättre att folk vågar skriva lite fel här och där än att de skräms till tystnad av stilpoliserna. Vi vill väl inte ha tillbaka de röda bockarna i kanten här på FS? Är det inte just det faktum att så många deltar här som är hela behållningen med F.S.?
Jag tycker att det är lite otacksamt bli sur över en språkrättelse. Någon har ju ansträngt sig för att rätta språkfelet och gjort felskrivaren en tjänst. Var tacksam istället! Om man kan lära sig lite av att få sina språkfel rättade så ökar ju chansen att man skriver bättre i framtiden och får lättare att kommunicera.

Man ska absolut inte "skrämmas till tystnad" av att få sina språkfel rättade. Tvärtom!
 
Senast ändrad:
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.