Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

linjer i scannade bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Swano

Medlem
Jag har scannat massa dior till min bok som jag håller på med.. i diorna hittar jag då jag redigarar dem linger, dessa syns inte på neggen då jag kollar med proj eller med lupp.. varför blir det så å var kommer dem i från.. jag har scannat med en imacon scanner då det är inte en dålig scanner häller..

någon som har erfarenhet av detta?


/R
 
Jag scannade en hel del på en Minolta-maskin - jag fick ofta linjerna när jag scannade underexponerade dior. Men som sagt så lär den hållit en annan klass än en Imacon, som säkerligen är bättre än min gamla scanner på allt. Inget bra svar på varför. Är dina randiga scanningar åxå från ngt underexp. dior tro?
 
Linjer på dia

Jag har scannat massa dior till min bok som jag håller på med.. i diorna hittar jag då jag redigarar dem linger, dessa syns inte på neggen då jag kollar med proj eller med lupp.. varför blir det så å var kommer dem i från.. jag har scannat med en imacon scanner då det är inte en dålig scanner häller..

någon som har erfarenhet av detta?

Hej Roger.
Gör som så att du lägger upp en av dom bilder som du har linjer på och gärna lite fakta om scanner,värden på inscanning m.m. Kanske det då går att "knäcka" problemet.
 
Har ingen erfarenhet av Imacon, och min erfarenhet från linjerade bilder kommer inte heller från dia så det kan vara svårt att dra någon slutsats från mitt resultat.

Men det kom sig för några år sedan att jag satt med enklare scanner, den fungerade bra för mina behov. Tog negativ, dia och papperskopior upp till 10x15 centimeter.
Efter något år uppstod en linje, en ganska bred gråare linje i bilden. Som en rand. Dock verkade scannern fungera som den skulle. Vet inte riktigt sen var jag fått funderingen ifrån (mycket sannolikt något inlägg här på FS), men den teori jag tror på nu är att det kajkat till sig i kommunikationen mellan scannerns mjukvara och operativsystemet.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.