Annons

Lightroom gör svartvita bilder till färg

Produkter
(logga in för att koppla)

anwes

Guest
När jag är ute och skjuter svartvitt i RAW och sen importerar bilderna till Lightroom, bestämmer sig LR för att automatiskt göra om dem till färg. Antar att det har att göra med hur den läser RAW-datan, men kan man stänga av det på något sätt??!?

Tycker det är sjuk jobbigt speciellt om några av bilderna man tar är i svartvit och de andra är i färg, när man sen importerad dem vet man inte hur man har det.

Har en 50D

Kan kanske styras av en alternativ developsetting i import-dialogen, annars är ett (aningen platskrävande och mindre smidigt) alternativ att skjuta raw+jpeg så får du 'offlines' att synka upp mot
/N

Ligthroom bortser från "Picture Styles" som är valda i kameran, det är bara Canons egna progrma som använder dessa.

Du kan dock ladda ner kamera profiler till Lightroom och CameraRaw som efterliknar Canons "Picture Styles", kräver dock ett extra steg i LR för att få dom på plats.

När jag är ute och skjuter svartvitt i RAW och sen importerar bilderna till Lightroom, bestämmer sig LR för att automatiskt göra om dem till färg. Antar att det har att göra med hur den läser RAW-datan, men kan man stänga av det på något sätt??!?

Tycker det är sjuk jobbigt speciellt om några av bilderna man tar är i svartvit och de andra är i färg, när man sen importerad dem vet man inte hur man har det.

Har en 50D

Lighroom suger på allt som har med kamerainställningar att göra. Jag var förtjust i LR eftersom det är så lättarbetat men när jag sett vad en korrekt raw-konverterare kunde göra åkte LR i papperskorgen direkt.

Förbjud LR utom före de som jobbar med jpeg.

Lighroom suger på allt som har med kamerainställningar att göra. Jag var förtjust i LR eftersom det är så lättarbetat men när jag sett vad en korrekt raw-konverterare kunde göra åkte LR i papperskorgen direkt.

Kan du ge exempel på en konverterare som funkar bättre?

varför ska man fota sv i kameran och använda raw.raw data innehåller alltid färg data då det bara är kamerans bildbehandlings funktion som visar den som sv det är bättre att göra bilden sv i bildbehandlings programmet man får mycket bättre kontroll över konverteringen där

Vad är en »korrekt» raw-konverterare enligt iSolen?

Själv testade jag tidigare idag både Capture NX2, Lightroom, Capture One och Aperture på en och samma RAW-bild och får nog säga att Capture NX 2 klararde bilden bäst. Sedan var det nog jämt skägg mellan konkurrenterna när det gällde bildkvalitén och färgerna, men med kanske fördel för Capture One.

Får se vilket program som man i slutändan fastnar för. Har tyvärr inte haft tid att testa hur de olika programmen hantera sv/v från raw-format.

varför ska man fota sv i kameran och använda raw.raw data innehåller alltid färg data då det bara är kamerans bildbehandlings funktion som visar den som sv det är bättre att göra bilden sv i bildbehandlings programmet man får mycket bättre kontroll över konverteringen där

Jag tycker det är lättare att se direkt i kameran om bilden blir som jag vill ha den, om jag vill ha den svartvit.

Jag orkar ju inte ta en bild, springa hem, föra över till datorn, göra den svartvit... -> ops det blev inte bra... plugga ur kameran, på med skorna, ut igen, ta en ny bild... och sen upprepa det igen för varje ny bild

Är också nyfiken på att höra vad du anser att man ska använda för raw-konverterare. Har själv funderat över det nämligen =)

Jag tycker det är lättare att se direkt i kameran om bilden blir som jag vill ha den, om jag vill ha den svartvit.

Jag orkar ju inte ta en bild, springa hem, föra över till datorn, göra den svartvit... -> ops det blev inte bra... plugga ur kameran, på med skorna, ut igen, ta en ny bild... och sen upprepa det igen för varje ny bild

Nu fattar inte jag riktigt. När du konverterar till S/V i t.ex. PS, kan du ju laborera med hur många olika möjligheter som helst som för att få fram just den effekt du vill ha - med filter, kanaler etc. - så varför måste du ut och ta en ny bild om din första konvertering inte blir lyckad, begriper inte jag??? mvh, FiCa1

en digital kamera kan bara ta färgbilder sedan gör den om den till sv precis som ps sedan det finns bara en konvertering i kameran men i ps kan man göra 100tals olika tills man får rätt effekt

Själv testade jag tidigare idag både Capture NX2, Lightroom, Capture One och Aperture på en och samma RAW-bild och får nog säga att Capture NX 2 klararde bilden bäst. Sedan var det nog jämt skägg mellan konkurrenterna när det gällde bildkvalitén och färgerna, men med kanske fördel för Capture One.

Jag håller med, har använt både Lightroom, Capture One, Capture NX2. När det gäller Nikons NEF filer finns det ingen som slår NX när det gäller att plocka ut max ur RAW filen.

Lightroom och Capture One är väldigt bra, men det bästa ur NEF, då är det NX som gäller.

Hur skulle ni jämföra de olika programmen ni nämner med Photoshop CS3 som konverterare/redigerare för NEF filer?

Jag tycker det går smidigt och blir bra, men jag har ju inget annat än Nikon View NX att jämföra med, och det kan väl bara konvertera, och inte redigera något nämnvärt?

En konverterare som tar hänsyn till gjorda kamerainställningar typ "Vivid".

Dvs Nikons egna RAW-konverterare Capture NX (använder jämt) och Nikon View (länge sedan jag provade).

Vad tokigt det blev. Capture NX är ju rent ut sagt en urdålig RAW-konverterare. Speciellt om man som trådskaparen äger en Canon kamera.

Ligthroom tar ju numera hänsyn till kamerainställningar, bara det att man måste välja det själv i Lightroom, men det kanske du missat?

En konverterare som tar hänsyn till gjorda kamerainställningar typ "Vivid".

Dvs Nikons egna RAW-konverterare Capture NX (använder jämt) och Nikon View (länge sedan jag provade).

Testade lite extra med Nikons NX 2 idag och den är verkligen bra, men användargränsnittet har mycket kvar att önska. Får se vad Apples Aperture 3 kommer med för godsaker senare i sommar och om Nikon uppdaterar sitt program och därmed även gränssnittet (förhoppningsvis).

Det finns en pdf-artikel att ladda ner hos Kamera & Bild som jämför några olika råkonverterare och som kan vara intressant att läsa.

Vinnaren i den ovan nämnda testet är… (det får ni själva läsa i artikeln).

Tack!

Men hur gammalt kan det testet ha varit? De skriver att man bör ha minst 5 GB intern hårddisk i datorn! Det låter ju som slutet av nittiotalet?

Men å andra sidan skriver de att ett program släpptes 2005, så det kan ju inte vara särskilt gammalt....

Vad tokigt det blev. Capture NX är ju rent ut sagt en urdålig RAW-konverterare. Speciellt om man som trådskaparen äger en Canon kamera.

Ligthroom tar ju numera hänsyn till kamerainställningar, bara det att man måste välja det själv i Lightroom, men det kanske du missat?

Tråden måste ha vandrat lite åt ett annat håll än Canonhållet. Men de andra rawverktygen som jag refererar till i en av mina inlägg (där länken till testet i Kamera&Bild finns med), fungerar förmodligen även med Canon.

Tråden måste ha vandrat lite åt ett annat håll än Canonhållet. Men de andra rawverktygen som jag refererar till i en av mina inlägg (där länken till testet i Kamera&Bild finns med), fungerar förmodligen även med Canon.

Jo absolut, tyckte bara att det var lustigt att avfärda ett totalt och sedan föreslå ett som skall vara det absolut bästa, som sedan inte funkar på den aktuella kameran. Forum humor....

ANNONS