rronnbac
Aktiv medlem
Många proffs är inkörda på Adobes system och jag kan tänka mig att abonnemangstjänst med kontinuerliga uppdateringar säkert funkar bra. Adobe höjde sin vinst rejält nyligen och det kanske hänger ihop med större intäkter från abonnemang.
Däremot, för många andra som endast uppdsterar då man måste för att råfilerna inte stöds av en föregående version uppgraderar man endast då. Då kamerasläppen kommer med större intervall kanske uppgradering till ny version hände för sällan för Adobes intäkter.
Vad händer dock om en ny generation p g a tvång på abonnemang överger Adobe och satsar på andra program. De som sedan blir proffs är dp inkörda på annat och tillkommer inte Adobes ekosystem. Kan detta val av Adobe leda till kortsiktig vinst men långsiktigt vara en förlust p g a kundtapp?
Adobe följer sina kunder noga och de vet att ytterligt få hemanvändare någonsin blir proffs. Däremot har de kraftiga studentrabatter, vilket gör att flertalet som är på väg in i branschen får en subventionerad ingång. Alla utbildningar lär dessa studenter hur man man använder branschstandard, dvs Adobe-programmen och när de sedan kommer ut i arbetslivet så kommer de till en arbetsplats där man också använder Adobe-programmen. I yrkeslivet är kostnaderna för mjukvaran nästintill obetydlig.
Jag förstår de som av personliga skäl inte vill ha en prenumerationsmodell, men jag tror inte man ska ta den egna känslan som intäkt för att Adobes strategi inte fungerar för dem. Allt tyder på att den fungerar väldigt bra för dem.