Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Lightroom 4 eller Photoshop Elements 11
- Trådstartare PerMem
- Start datum
Snapphane
Aktiv medlem
Lightroom är "bara" framkallning så att säga. Vill du in och mer handgripligen ändra i bilder, behövs Photoshop.
Lite förenklat kan man säga att Photoshop klarar sig utan Lightroom men inte tvärtom. Detta då du har Camera RAW i Photoshop. Lightroom är dock lååångt mycket mer avancerad än Camera RAW.
Lite förenklat kan man säga att Photoshop klarar sig utan Lightroom men inte tvärtom. Detta då du har Camera RAW i Photoshop. Lightroom är dock lååångt mycket mer avancerad än Camera RAW.
Rommel
Avslutat medlemskap
Lightroom är "bara" framkallning så att säga. Vill du in och mer handgripligen ändra i bilder, behövs Photoshop.
Usch nej. LR är långt ifrån enbart framkallning. Den är bibliotek, men bra sökfunktioner, integrerade och utbyggbar publiceringsverktyg, göra böcker, utskriftsmodul och softproofing.
Och jag skulle vilja påstå att man klarar sig helt utan photoshop sålänge man inte är ute efter bildmanipulering.
/Stefan R. Nilsson
Patrik C
Aktiv medlem
Jag måste säga att efter att ha provat på Lightroom 5 så tycker jag att det är ett svårt program och jag gillar inte alls layouten. Jag har använt tidigare Photoshop CS program som jag har trivts mycket bättre med. Men jag vill inte köpa eller hyra det nya för 500kr i månaden. Så om Photoshop Elements liknar någorlunda CS så skulle jag köpa Elements i stället för Lightroom.
Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
Usch nej. LR är långt ifrån enbart framkallning. Den är bibliotek, men bra sökfunktioner, integrerade och utbyggbar publiceringsverktyg, göra böcker, utskriftsmodul och softproofing.
Och jag skulle vilja påstå att man klarar sig helt utan photoshop sålänge man inte är ute efter bildmanipulering.
/Stefan R. Nilsson
Jag tycker inte det är riktigt sant det du säger. Även Lightroom kan användas för bildmanipulering men det kräver ju att man är överens om vad manipulering är för det första. Photoshop ser jag som nödvändigt om man ska göra något med bilden eller bilderna som den egentligen inte är. Man kan göra massor med bilderna i Lightroom också. I version 2.x kom "adjustment brusch" och den har tillsammans med kloningsverktygen blivit allt bättre. Vi har nu version 5. Dessutom finns ju tredjepartstillbehör som generella presets och presets designade enbart för "adjustment brusch och detaljredigering/retuschering".
Så jag och många med mig klarar oss bra med Lightroom. Jag tror att en del av de som tidigare kört Photoshop och Camera Raw och inte gör speciellt avancerade saker i Photoshop börjar inse fördelen med att arbeta i ett program istället för flera. Även Lightroom har ju en form av lagerhantering även om den är enklare och mer transparent än den som finns i Photoshop. Den finns där men man slipper bara administrera den på samma sätt som i Photoshop.