Annons

Licens på digitalkameror?

Produkter
(logga in för att koppla)

KGS

Aktiv medlem
ramlade ner i Umeå igår o vad möts man av för löpsedlar? jo den här!
Så nu går folk o tittar snett på oss när vi är på stan med våra digitalkameror. Kanske dags att införa licenstvång ;-)

Är det nyhetstorka i landet eller??
 

Bilagor

  • ligan.jpg
    ligan.jpg
    44.7 KB · Visningar: 877
Rejält objektiv

Du får göra som jag - släng miniatyrkameran och skaffa dig en digitalkamera med ett rejält objektiv så att det syns att du är ute och fotar... Skämt o sido, jag misstänker att det är som du skriver, nyhetstorka.
 
Detta var en stor nyhet i norge för någon månad sen.. Och det handlar om exakt samma sak här i sverige som i norge. Det är några som tar kort på
tjejers rövar och lägger ut dessa på nätet..

Så de svenska "tidningarna" läste la de som skrev i norge och började söka som attans efter svenska motsvarigheter. Vad gör man inte för en nyhet :)

Sen kan ju sägas att många av dessa kort tas med mobiltelefoners små kameror
 
Nyhetstorka ja

Jo man kan ju fråga sig vad som var syftet med artikeln, det enda dom egentligen kommer fram till är ju att det är fullständigt lagligt..

Svensk kvällspress är rena skämtet :)
 
Re: Nyhetstorka ja

Malm skrev:
Jo man kan ju fråga sig vad som var syftet med artikeln, det enda dom egentligen kommer fram till är ju att det är fullständigt lagligt..

Tyvärr är det ju dessa rötägg som förstör för fotografer som är seriösa. Det gäller ju även när det är folk som springer runt på stan och säger att de är modellfotografer, och på det viset endast är ute efter att ragga eller försöka lyckas med uppgiften att få tjejer att klä av sig framför deras kamera.

Tjejer som beställt modellplåtninger hos mig har berättat att det är ganska vanligt att de blit tillfrågade på stan, och när de säger nej så tolererar inte "fotografen" det, utan börjar att tjata. När de sedan vidhåller sitt nej blir de förbannade.

Värst av alla svin är de som lurar upp tjejer på hotellrum och sedan utnyttjar eller försöker utnyttja tjejer sexuellt.

Jag tycker att dessa fasoner att smygfotografera stjärtar är uttryck för väldigt låg nivå.

// Johan //
 
Nu kom vi ifrån ämnet, men sitter du möjligen med Matroxkort? Bug i deras driver. Händer inte bara hos Aftonbladet.
Både ja och nej, jag har ett vanlig nvidia Gf2ti... plus ett singel matrox kort som sköter skärm nummer 2. Men denna bild är altså visad på skärmen som sitter på nvidias kort. Så aftonbladet verkar ge sig på vad som helst om det finns en matrix drivare i burken och windows körs på två skärmar, oavsett om matroxdrivaren styr skärmen aftonbladet visas på eller inte.

Jag har bara sett 3 sidor till dags datum som reagerar så här.

För att återgå till ämnet, Håller med Johan K. Det är förkstligt. Även om jag har vänner som försökt sig på konststycket, fast då i helfigur, och misslyckats fatalt.

Episoden var så att det satt en tjej på en bänk bakom dom som såg displayen och gick fram och knackade den intet ont anande barbiedockan på axeln som febrilt försökta dra ner en kjol som inte täckte hälften så mycket som den borde.
Dom blev å andra sidan ganska skamsa av det då det är människor som inte sysslar med sånt till vardags utan föll för ögonblicket. En av dom hade sin precis nyinköpta A40 med sig därav denna episod.

Jag säger inte att det följer normen, men i vissa fall är dom "ute" efter det.

Dom som därimot försöker tuta i kvinnor att att dom är fotografer på jakt på modeller men ute i ett helt annat syfte borde spärras in. Eller skeppas till Nordpolen på permanent basis.

Vid närmare eftertanke kanske detta gäller samtliga av dom som försöker fota nåns bak olovligen. Där börjar gränsen mellan se och inte röra suddas ut. Fota är nog närmare röra än att se.
 
Re: Rejält objektiv

Hasse Larsson skrev:
Du får göra som jag - släng miniatyrkameran och skaffa dig en digitalkamera med ett rejält objektiv så att det syns att du är ute och fotar... Skämt o sido, jag misstänker att det är som du skriver, nyhetstorka.

Nåja Dimage 7:an e inte den minsta o diskretaste modellen att konka runt på, dessutom har jag placerat den på en käpp så det syns nog att jag inte försöker smyga *s*

Tyckte mest det var humor att de skrev om en liga, vi är tre stycken som är häruppe på besök en vecka o alla tre är utrustade med kameror... och vi har varit i Linköping... en annan av de orter som nämns i artikeln *s* men vi plåtar mest framsidor...

Folk i helfigur kan ju alltid dyka upp på bilder man tar, sen ere ju mest en fråga om beskärning. Den oskyldigaste bild kan ju klippas om till en ligistbild.
 
Ifrån ämnet igen, jag har också samma problem med aftonbladets hemsida. Har ett Nvidia GeForce 4. Har aldrig råkat ut för det problemet på nån annan hemsida än aftonbladets...och jag surfar väldigt mycket.
 
På torget i Umeå

När vi satt på torget o väntade på kompisen som rantade omkring på Claes Ohlson o andra ställen så kommer en äldre dam fram o undrar vresigt om det är så att det är vi som fotar stjärtar!! Jajamen sa jag, bara och hela tiden... hennes make rodnade generat.

Som väl var träffade vi något senare på member lion-62 från fotosidan.se och det var precis som alla andra umebor vi talat med en mycket trevlig bekantskap. Hittills har vi inte råkat på några tystlåtna, inbundna norrlänningar, men de kanske bor utanför...

Ikväll beger vi oss mot norrskär, där kanske vi inte blir misstänkta för stjärtfotografering *s*

Och solen flödar.
 

Bilagor

  • danspatorget.jpg
    danspatorget.jpg
    44.1 KB · Visningar: 638
Bilden föreställer alltså typiska Umebor som roar sej på lunchen... eller så var det ett vänortsbesök som underhöll med fartfylld dans på det omtalade torget. Därför är den där.
Mer typiska umemotiv kanske finns...
 
KGS skrev:
Bilden föreställer alltså typiska Umebor som roar sej på lunchen... eller så var det ett vänortsbesök som underhöll med fartfylld dans på det omtalade torget.

Nä så här ser umeåborna ut när dom inte går omkring klädda i lack o läder...

;-) Kenneth
 
Hej

Det handlar nog mest om nyhetstorka. För denna sida som skrivs om är inte direkt ny.

Vill ha för mig att jag hamnade på den sida,fråga mig inte hur, och det är minst 1-1,5 år sedan.
För mig så känns det lite fel att kalla det för en nyhet o köra det på löpsedeln då.

Men det är väl nåt nytt för nån som för första gången lämnade aftonbladets sida o surfade utanför den..;-)

Ha det
 
Aftonbladet syftar givetvis på sina egna fotografer. Bilder på prinsar och prinsessor som hånglar gillar ju kvällstidningarna att publicera. Helt klart en liga som smygfotograferar. Låter som Aftonbladet tänker göra en pudel :)
 
Davidgbg skrev:
Hej

Det handlar nog mest om nyhetstorka. För denna sida som skrivs om är inte direkt ny.

Vill ha för mig att jag hamnade på den sida,fråga mig inte hur, och det är minst 1-1,5 år sedan.
För mig så känns det lite fel att kalla det för en nyhet o köra det på löpsedeln då.

Men det är väl nåt nytt för nån som för första gången lämnade aftonbladets sida o surfade utanför den..;-)

Ha det

Ja det är juh inte första gången som tidningarna ( främst "kvällstidningarna" ) är ute å cyklar med "nyheter" ett par år efter det att alla andra vet om det. Spec. inte när det gäller något på internet.

/Daniel
 
Lite oskyldigare nöje än väskryckning och att sniffa lim tycker jag... undrar hur många som känner igen sin bakdel... o hur många andra som kan identifiera någon på den *s*
 
Re: Nyhetstorka ja

Malm skrev:
Jo man kan ju fråga sig vad som var syftet med artikeln, det enda dom egentligen kommer fram till är ju att det är fullständigt lagligt..

Svensk kvällspress är rena skämtet :)

Syftet med löpsedeln är ett enda: Att sälja lösnummer.
Dvs. säljer nyheten är det en bra nyhet. Säljer den dåligt är det en dålig nyhet (hur väsentlig den än är). Förvänta er ej att löpsedlar på något sätt är seriösa. de är enbart reklam.
 
Reklam? Då tittar vi inte på dem med samma ögon. Löpsedlarna kommer från samma parallellvärld som de samhällskritiska tecknade serier kommer ifrån och deras absurda budskap livar upp min gråa vardag.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.