ANNONS
Annons

Tradera: Är detta normalt?

Produkter
(logga in för att koppla)
Tradera är bra, lägg ett bud som är bekvämt o billigt har man tur så blir det fynd. Sen är det bra då man kan hitta köpare på längre avstånd och man har ett system som funkar för distanshandel mellan privatpersoner. Jag har sålt skrymmande saker som jag nästan törs lova inte hade hittat köpare i ”gula tidningen” (om någon minns den) eller blocket.

Traderas tid. Alltid.

Helt oberoende av såväl GPS-satelliter, Fröken Ur, Braunschweigs långvåg etc etc...

Så ska man snajpa manuellt så måste man sitta vid sin dator och noggrant
följa Traderas tidsnedräkning. Efter ett tag vet man vid vilken sekund på arm-
bandsuret som Traderas minutbyte sker på - sedan så är allt enkelt...
I övrigt ska man aldrig snegla på andra typer av tidsindikeringskällor.

Snajpningsrobotarna är uppfostrade av programmerarna att agera i / fungera
på auktionssajtens tidsangivelser - så där är det aldrig något problem med
sluttider. Även om serverhallen, och / eller auktionen, ligger på andra sidan
klotet...
/Odd

PS
Robotar är bekvämt när slutögonblicket ligger under dygnets timmar när
kroppen föredrar att sova. Det är värt de där få centen per auktion...
Vad behöver man en prickskytterobot till när auto-bud gör samma sak?

Råkade ur för samma sak nyligen. Kontaktade kundtjänst för att kolla av läget. Får svaret:

”Personen som vann budgivningen hade ett maxbud på 360 varav den personen vann, eftersom det var högre än ditt manuella bud”

Så då frågar jag, jo men varför får jag INTE en notis eller kan se det i annonsen trots att jag uppdaterar den febrilt hela tiden.

”Maxbuden läggs alltid i sista sekund så då får man ingen notis tyvärr. Även om du hade fått en notis hade du inte kunnat vinna auktionen då man inte hinner lägga ett bud efter vinnande maxbud”

Så helt enkelt verkar dom inte bry sig nämnvärt om detta då jag påpekade att både dom och säljaren förlorar ju på detta. Då auktioner potentiellt kan gå för högre bud om deras sida visade högre bud läggs oavsett om det är manuellt eller autobud.

Spontant känns det inte fair alls. Som sagt säljaren går ju miste om en potentiell högre försäljning.
Jag har varit på tradera sedan 2006 och mest sålt grejer och aldrig hört om att det är såhär det funkar.

Så att man skulle vara en dålig förlorare eller vad någon nämnde i denna tråden vet jag inte om jag håller med om.

Alla blir snarare förlorare i detta. Både säljaren och tradera som kunde fått mer bud på auktionen. Köpare som missar objekt dom verkligen ville ha.

I stället för att "skvättbuda" så lägg ett maxbud så är du ju med... lägger man ett max. bud på 1000:- och någon håller på "Lägg 320:-" så gör man det tills max.bud på 1000 är uppnått. Ja så kommer den hålla på så till det är nått "Lägg 340:-, 350:-, 360:- osv." därför finns ju Max. bud för att man just ska slippa det

Jag lägger mitt max. bud när det är är kanske 8 sekunder kvar för att just slippa sådana som sitter och skvättbudar och nä man missar inga objekt för det är inte så att man kommer in i sista sekunden och tänker "Fan den vill jag ha!"... så höjer man en 10 då och då. Man har de i minneslistan sen håller man kolla på när den går ut och missar man det så vile man inte riktigt ELLER så lägger man ett max. bud.

Det intressanta är väl om alla som budar har samma max. bud... vem får förturen då?

I stället för att "skvättbuda" så lägg ett maxbud så är du ju med... lägger man ett max. bud på 1000:- och någon håller på "Lägg 320:-" så gör man det tills max.bud på 1000 är uppnått. Ja så kommer den hålla på så till det är nått "Lägg 340:-, 350:-, 360:- osv." därför finns ju Max. bud för att man just ska slippa det

Jag lägger mitt max. bud när det är är kanske 8 sekunder kvar för att just slippa sådana som sitter och skvättbudar och nä man missar inga objekt för det är inte så att man kommer in i sista sekunden och tänker "Fan den vill jag ha!"... så höjer man en 10 då och då. Man har de i minneslistan sen håller man kolla på när den går ut och missar man det så vile man inte riktigt ELLER så lägger man ett max. bud.

Det intressanta är väl om alla som budar har samma max. bud... vem får förturen då?

Jo tack. Lägger maxbud. Men om man inte får en notis om att någon bjudit över det eller att det syns så man kan reagera. Då blir det svårt.

Alla objekt läggs automatiskt i minneslistan om man bjuder på dom.

Det hela handlar ju om egentligen att det är ingen vanlig budgivning. Som tradera får en att tro. I vanliga fall bjuder man ju fram och tillbaka.

Här är det ett maxbud man får bestämma sig för och bara hoppas att man vinner på det. Man får ingen info att det är så det funkar. Heller ingen notis eller liknande om ens maxbud bjudits över.

Det ären ganska trist situation, som sagt då alla förlorar på det.

Är inte det logiskt att man får en notis att ditt maxbud har blivit överbjuden. Man bestämmer sig för om man ska dra sig ur eller bjuda på nytt. Det är en budgivning.

Jag har varit av den uppfattningen i 15 år nu att det är så det funkar. Jag tänker att oj vad pengar jag antagligen förlorat på alla mina auktioner under dom här 15 åren.

Auktioner som kunde gått för ett högre pris om bara budgivarna blivit notifierade att någon bjudit över.

Är inte det logiskt att man får en notis att ditt maxbud har blivit överbjuden. Man bestämmer sig för om man ska dra sig ur eller bjuda på nytt. Det är en budgivning.

Jag har alltid fått ett mail när jag blivit överbjuden.

Den som lägger budet först måste få förtur. Om jag leder budgivningen på 500 kr men har 1 000 kr som maxbud, och du också bjuder 1 000 kr, så lär priset landa på 1 000 kr med mig som vinnare. Du måste bjuda över mig för att vinna.

Alla (fler än 2) kan inte lägga samma maxbud eftersom priset omedelbart stiger till maxbudets gräns om två lägger samma bud som maxbud.

Jag har alltid fått ett mail när jag blivit överbjuden.

Den som lägger budet först måste få förtur. Om jag leder budgivningen på 500 kr men har 1 000 kr som maxbud, och du också bjuder 1 000 kr, så lär priset landa på 1 000 kr med mig som vinnare. Du måste bjuda över mig för att vinna.

Alla (fler än 2) kan inte lägga samma maxbud eftersom priset omedelbart stiger till maxbudets gräns om två lägger samma bud som maxbud.

Tror inte du läst inläggen vd problemet är. Handlar inte om förtur osv. Handlar om att man inte får info om man blivit överbjuden eller inte om man bjuder manuellt.

Tror inte du läst inläggen vd problemet är. Handlar inte om förtur osv. Handlar om att man inte får info om man blivit överbjuden eller inte om man bjuder manuellt.

Jo, lägger du ett mindre bud än någons max.bud så får du "Du har blivit överbjuden" Lägger man ett bud när det är 1 min kvar, då får du info om att du har högsta budet. Sen kommer någon eller några och lägger ett högre bud när det är 8 sekunder kvar. Då hinner ju inte information nå dig, tyvärr. Men det är ganska försåtligt också... men sitter du och kollar när sekunderna tickar ner så ser du också att summan ändras men återigen, lägger man sitt max. bud när det är 8 sek kvar... ja då går det fort. Sitter du på en ett lägre bud så hinner du inte kontra då sekunderna går.

Precis. Jag får då alltid ett meddelande om mitt bud blivit övertrumfat av någon
som ville mer än jag. Alltid.

Kommer det budet in under de sista, säg 10?, sekunderna så hinner jag som
människa naturligtvis inte reagera och kontra-bjuda - men so what? Jag hade
ju lagt mitt väl övervägda maxbud - på den högsta nivå jag var villig att betala...

Hade jag lagt mitt bud via en snajpningsrobot så hade den lagt mitt bud (på lägsta
acceptabla nivå) när före-tiden jag angivit inträffar. Blir den överbjuden med
några sekunder kvar svarar roboten med ett nytt högre bud (fortfarande på
lägsta acceptabla nivå) som ska slå det bud som bjöd över. Så håller roboten på
under de där livsviktiga få sekunderna - upp till min angivna maxnivå - eller tills
auktionstiden gått ut. Det är därför det kan se så skrattretande ut efteråt när två
olika (uppenbarligen robotar) fajtats under slutsekunderna... :)
/Odd

Jo, lägger du ett mindre bud än någons max.bud så får du "Du har blivit överbjuden" Lägger man ett bud när det är 1 min kvar, då får du info om att du har högsta budet. Sen kommer någon eller några och lägger ett högre bud när det är 8 sekunder kvar. Då hinner ju inte information nå dig, tyvärr. Men det är ganska försåtligt också... men sitter du och kollar när sekunderna tickar ner så ser du också att summan ändras men återigen, lägger man sitt max. bud när det är 8 sek kvar... ja då går det fort. Sitter du på en ett lägre bud så hinner du inte kontra då sekunderna går.

Bankernas tradingrobotar sitter fiberuppkopplade mot varandra i rack på börserna och kommunicerar i ”realtid”. Att vänta på svar från någon som sitter på saggig uppkoppling någonstans på internet funkar inte.

Vill man vara säker på att budet på Tradera når fram i tid bör man lägga max-bud i god tid innan auktionen avslutas. Att sitta på saggigt internet och kolla sekundvisare kanske är spännande. Men inte ett säkert sätt att buda.

Så är det nog. Men hon på kundtjänst erkänner ju att autobud/maxbud har en fördel så det är ju inget att diskutera.

Ditt scenario ja det är klart det händer. Men inte alltid.

Det handlar ju om att (vad man nu tycker om det) själva auktionen inte blir den auktionen som man tror.

Är det inte en självklarhet att man ska få en notis om att man blivit överbjuden. Oavsett vad för bud det är? Ja jo, ditt scenario om 8 sek händer säkert.

Det löser man enkelt med att när ett nytt bud kommer in när det är under 1 min kvar. Så förlängd auktionen i 30 sek etapper. Det är fair för både säljare och köpare.

Budgivning för mig iaf är att personer bjuder på ett objekt tills en person har lgt det högsta budet, som ingen annan vill matcha.

Så funkar uppenbarligen inte Tradera. Där har man förtur om man lägger ett maxbud. Den som lägger manuell bud får ingen notis om det heller. För att ”sekunderna går”. Blir liksom inte fair.

Det löser man enkelt med att när ett nytt bud kommer in när det är under 1 min kvar. Så förlängd auktionen i 30 sek etapper. Det är fair för både säljare och köpare.

Jag får erkänna att jag gillar modellen som är nu men den här idén är inte dum... det ger ju lite transparens i budgivningen.

Ingen dum tanke :)

Auktion är nog inget för mig. När jag vill ha något så vill jag ha det och inte hålla på med sådant här trams. Går på klassiskt köp-sälj istället. Det har alltid funkat :)
Traderas typ av auktion med en förbestämd sluttid är ju lite speciell. I en traditionell auktion har man en auktionsförrättare som avgör när auktionen är slut. Det brukar vara när auktionsförrättaren bedömer att inga fler bud kommer att ges.
Fast håller iofs med om din approach. Tanken med lågt autobud är ju att chansa på objekt som man tror inte är så intressanta och ev göra ett klipp. Men av det jag sett så verkar mycket gå för ganska höga summor jämfört med Blocket. Stress -> övervärdering
Priserna på fotoutrustning, speciellt kameror för film, har gått upp en del de senaste åren. Jag har köpt fotoutrustning på Tradera sen cirka tio år och jag roar mig ibland med att jämföra vad jag betalade med vad en grunka gick för nyligen. Det är ibland stor skillnad.

Håller helt med dig! - förutsatt att det man vill ha alls finns att köpa direkt...

Själv föredrar jag alltid nytt,
problemet kommer när bara begagnat finns - och dessutom bara på Tradera / E-bay... :unsure:
För den nervöst lagde kan också meddelas att det förekommer försäljning till fast pris på Tradera. ;-)

Jag har handlat ett antal produkter via auktion (ebay-Tradera) och förstår inte problemet. Man lägger ett väl övervägt maxbud, that´s it.
Man bör nog sätta en övre gräns för sig själv, annars kan det vara lätt hänt att man vinner an auktion till ett högre pris än man egentligen vill.
Däremot är det otaktiskt att lägga sitt maxbud tidigt i auktionen.

Auktion är ett sätt att låta efterfrågan möta tillgång. Inget konstigt med det. Det finns många som fyndar på auktion. Riktiga fynd.
Ja, ett auktionsförfarande kan nog sägas vara det sätt med vilket man kommer närmast ett korrekt marknadspris. Auktionsliknande försäljning används väldigt mycket i vår ekonomi.

Det är inte utan anledning till att nästan allt på Ebay numera säljs med fast pris. Gissningsvis för att alltför många auktioner aldrig når affär.
Att Ebay är en stor handelsplats gör nog sitt till också. Alla får väl inte vara med på Amazon.
Edit: Det hade varit en annan femma om prylen faktiskt var tvungen att säljas till lägsta budet. Men som det är nu ska köparen sitta och gissa vad säljaren tycker är rimligt. Det är ju helt bisarrt.
Omvänt auktionsförfarande används faktiskt ibland, men jag tvivlar på att det är så värst vanligt.

Jag får erkänna att jag gillar modellen som är nu men den här idén är inte dum... det ger ju lite transparens i budgivningen.

Ingen dum tanke :)

Tycker det är konstigt att dom inte har det så. Tycker det är ännu konstigare att dom har valt det dom har nu. Som sagt i min värld är alla förlorare nu.

- Tradera förlorar inkomst då auktioner kan gå för högre pris än vad dom gör.

- Säljare förlorar pengar då auktioner har potential att gå för ett högre pris.

- Köpare som missar objekt dom verkligen vill ha.

Nåja, det är som det är. Orkar inte lägga mer energi på Tradera dumma påhitt nu ;)

Tycker det är konstigt att dom inte har det så. Tycker det är ännu konstigare att dom har valt det dom har nu. Som sagt i min värld är alla förlorare nu.

- Tradera förlorar inkomst då auktioner kan gå för högre pris än vad dom gör.

- Säljare förlorar pengar då auktioner har potential att gå för ett högre pris.

- Köpare som missar objekt dom verkligen vill ha.

Nåja, det är som det är. Orkar inte lägga mer energi på Tradera dumma påhitt nu ;)
Lägg ett Maxat autobud som är det absoluta Max du är beredd att betala. Då vinner du prylen om ingen är beredd att maxa mer än du.
Prylen går till den som betalt mest. Säljaren får maximalt betalt.
Vem är förlorare på detta?
Den som inte hann höja sitt bud manuellt för att sekundvisaren går fel och interna processer på auktionsservern har prioritet före inkommande samtal?

Senast ändrad:
Att Ebay är en stor handelsplats gör nog sitt till också. Alla får väl inte vara med på Amazon.

Omvänt auktionsförfarande används faktiskt ibland, men jag tvivlar på att det är så värst vanligt.
Staten hade nyligen en omvänd och dold budgivning när bidrag för bredbandsutbyggnad skulle betalas ut.
Den operatör som sökt lägst bidrag vann budgivningen. Alla bud var dolda och ändring av bud efter inskick 9 augusti var inte tillåtet.

• Gilla
Reaktioner: PMD
Min, givetvis begränsade, erfarenhet efter att ha köpt ett dussin prylar på Tradera är att populära produkter ofta blir dyrare än att köpa via t ex blocket. Dessutom verkar vissa vara fast i en "vinna" mentalitet så till den grad att en beg Canon 100/2,8 USM macro (ej L) gick loss på högre än nypris något år sedan. Jag köper enbart saker som är mindre populära på Tradera, bevakar noga de med för höga utgångsbud (ofta blir de billigare än de med lägre utgång och en massa bud) och har satt ett tak vad jag är villig att betala innan. Sedan sista 10sek lägger jag mitt autobud så får det gå som det går. Det tycks också som tider runt black Friday och januari kan vara bra tider liksom om annonsören satt utgångstiden lite knepigt som t ex under jullunchen eller så

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar