Rätta mig om jag har fel, men jag har en känsla av att ett brev mellan Riksgränsen i norra Lappland och norska Björnfjell, några kilometer bort tvärs över gränsen, går via utrikessorteringen i Malmö.
Rationalisering kallas det visst. Köper man in stora dyra maskiner på ett ställe vill man också använda dem så mycket som möjligt.
Så här såg i alla fall hela kedjan ut för min senaste beställning från Cyber:
Status
2004-04-30 14:53 Coop Konsum Wieselgrensplatsen Försändelsen har kommit till mottagarens serviceställe.
2004-04-30 12:30 Postcenter Älvstranden Försändelsen har passerat ett Postcenter och transporteras nu vidare till mottagarens serviceställe.
2004-04-30 05:17 Göteborg Syd Försändelsen har ankommit och sorterats på den spridande Postterminalen.
2004-04-28 18:31 Umeå Försändelsen har ankommit och sorterats på den uppsamlande Postterminalen.
Samtliga dagar var vardagar. Kom alltså till servicestället eftermiddagen dag 2. Är väl därför avin blir ytterligare en dag sen. De kan liksom inte lämna ut den innan paketet kommit. Samtidigt tror jag servicestället gör fel om de inte lämnar över paketet mot kollinummer och leg.