Annons

Leveranstid CyberPhoto

Produkter
(logga in för att koppla)

markusd

Aktiv medlem
Har beställt en 300D med kitobj. plus ett till objektiv och ett CF-512. Igår (19/5) var statusen:
2004-05-19 17:00 Umeå. Försändelsen har ankommit och sorterats på den uppsamlande Postterminalen.

Tror ni att jag kan ha grejerna imorrn, jag bor i Hudiksvall? Det kliar i fingrarna nu.

//Markus - längtar
 
Det beror på. Om du har beställt utkörning till dörren kan det tänkas att du får paketet imorgon. Annars kommer det nog till Huddik imorgon och du får avin i övermorgon. Men man ska aldrig säga aldrig! Det är möjligt!

/Pontus
 
Om du har kollinummret, vilket du verkar ha om du kan kolla var paketet befinner sig, så behöver du ju inte vänta på avin, då kan du bara gå till posten när du ser på nätet att paketet kommit fram. Bara att uppge kollinummret så kan dom plocka fram det.

Nuförtiden brukar det ju också vara affärer dyl, som man få hämta ut paket i och dom brukar ha bättre öppettider än gamla "hederliga" posten, så om du har tur! :)

/Lars
 
woden skrev:
Bara att uppge kollinummret så kan dom plocka fram det.

Nuförtiden brukar det ju också vara affärer dyl, som man få hämta ut paket i...

Det är dock utlämningsstället som bestämmer huruvida de vill lämna ut paketet till kund utan avi. Vissa är griniga, andra vänligare till sinnet. Hoppas du har tur, Markus.
 
De flesta jag varit i kontakt med vägrar lämna ut utan avin. Martin, du har rätt, röd dag, det ser osannolikt ut att Markus får sin 300D imorgon...
 
Jag har aldrig haft något problem med

mitt utlämningsställe. Har jag bara kollinr och paketet finns inne så får jag ta ut det. Och eftersom det är en Konsumbutik så brukar det fungera på röda dagar också.

--jalle
Pongu skrev:
De flesta jag varit i kontakt med vägrar lämna ut utan avin. Martin, du har rätt, röd dag, det ser osannolikt ut att Markus får sin 300D imorgon...
 
Annars så kan du ju kolla statusen på paketet med hjälp av paktestatusen och kolla när det har passerat ditt postcenter, då kan du gå dit och fråga om du skulle kunna få avit för paketet med kollinummer .............. sen rushar du iväg till ditt utlämningsställe och kvitterar ut din nya leksak :D

/ Jerker
 
Jag har aldrig heller haft några problem att hämta ut paket innan jag fått avi't.

Du får väl i värsta fall dra en nödlögn om dom börjar gnälla.
 
Enligt min far, som har spenderat en god tid av sitt liv vid postverket så ska det inte vara några probs alls att hämta paket utan avi.
Stå på dig,ta med leg. å din vänligaste blick så ska det lösa sig.
 
Paket som lämnar Cyberfoto och ska söderut och strax söder om Stockholm tar 8 timmar på sig från Umeå till Stockholm-Tomteboda och anländer strax efter midnatt. Sedan sorterar posten paketet hela 5 gånger innan det påföljande kväll skickas till nästa terminal. I mitt fall skickades paketet vidare till Stockholm-Södra dit de anlände ganska precis ett dygn efter det anlände till Tomteboda. Sedann kördes det till ytterligare en terminal innan det nådde mitt serviceställe.

Ja det går bra att hämta utan avi. De brukar undra varför jag inte har någon och då berättar jag att posten delar ut den först i morgon....vilket stämmer. Jag var av den övertygelsen att posten kunde logistik och hade förmågan att skilja av avin från paketet så avin ligger i brevlådan samma dag som paketet finns för avhämtning.


Från Scandinavian i Jönköping går frakten en dag fortare, för då går paketet direkt till posten Stockholm-Södra.
 
Speedy skrev:
Enligt min far, som har spenderat en god tid av sitt liv vid postverket så ska det inte vara några probs alls att hämta paket utan avi.

Vad bra! För inte så länge sedan vägrade den lilla kvartersbutiken att lämna ut paketet till mig utan avin, trots legitimation och vänligt frågande. Jag ringde till posten för att höra om man verkligen är beroende av den där lilla lappen för att få sitt paket, och fick svaret ingen avi, inget paket... Kanske bara otur.

/Pontus
 
Utlämningsstället kan göra nya avier och gör det när avi saknas, i alla fallalla gånger jag kommit utan. Undrars varför Posten berättar var paketet befinner sig om inte den informationen kan användas för att hämta paketen?
 
Går man till posten begär dom leg för att se att jag är jag, och har jag kollinumret så har det aldrig varit några problems. Butiker använder jag inte, bara en extra länk i kedjan.

Enda gången killen grinade illa var när det var sent på fredag eftermiddag och jag inte hade kollinummer. Allt för att komplett.se inte vet hur fan dom ska skriva numret för att posten logistik ska ta det, dom använder någon form av interna nummer. Jag var stensäker på att det samt mitt vanliga paket från datorbutiken (som har riktiga kollinr) hade ankommit, så jag berätta ung hur det såg ut, att det borde ankommit idag, och sen bad jag snällt. Då ställde han sig och tittade igenom dagens avi'er och visst fanns den där. Så jag fick ihop min datorn den helgen iställer för att vänta tills veckan efter.

Men jag kanske bara har osedvanligt bra charm eller tur.... hmm vid närmare efter tanke är jag nog bara en jäkel på att få som jag vill med sånt. ;)
 
Tack för alla svar!

Nej, inget avi damp ner i brevlådan idag. Får istället sitta och vakta postens hemsida för att se vart paketet befinner sig, dock har de inte uppdaterat det sedan onsdagkväll.
 
markusd skrev:
Tack för alla svar!

Nej, inget avi damp ner i brevlådan idag. Får istället sitta och vakta postens hemsida för att se vart paketet befinner sig, dock har de inte uppdaterat det sedan onsdagkväll.

Verkar vara postpaket, och det går som B-försändelse, vilket betyder två-tre dagar. Sorteras då nästkommande vardag efter ankomst till uppsamlingsterminal. Betyder i så fall att det lämnar Umeå tidigast idag eftersom gårdagen var röd. Tror alltså tyvärr inte att det kommer till servicestället förrän tidigast måndag och att du får avin på tisdag. Men fortsätt kolla på postens sida i fall jag har fel :)

Jag har annars flera gånger hämtat ut utan avi. Utskrift på kollinumret och leg har alltid räckt för mig utan några som helst protester. De har helt enkelt fyllt i en speciell blankett för ändamålet. Gissar att de som vägrar lämna ut inte kan eller sköter sitt jobb.
 
Vet inte hur det funkar för dig men när jag bestället från Cyber (bor i gävle) så ska det alltid ner till örebro och sorteras först...
 
Av någon konstig anledning ska vissa delar av paketen som ska till Norrland ner via Örebro först.

Paket från t ex Umeå eller Skellefteå som ska till Lycksele (runt 15 mil) går ofta via Örebro istället för direkt, fråga mig inte varför.

Sorteringen i Umeå kan ha blivit av med en del av inlandet, Postenledningen kanske tyckte att Örebro behövde fler paket.
 
Rätta mig om jag har fel, men jag har en känsla av att ett brev mellan Riksgränsen i norra Lappland och norska Björnfjell, några kilometer bort tvärs över gränsen, går via utrikessorteringen i Malmö.

Rationalisering kallas det visst. Köper man in stora dyra maskiner på ett ställe vill man också använda dem så mycket som möjligt.

Så här såg i alla fall hela kedjan ut för min senaste beställning från Cyber:

Status
2004-04-30 14:53 Coop Konsum Wieselgrensplatsen Försändelsen har kommit till mottagarens serviceställe.
2004-04-30 12:30 Postcenter Älvstranden Försändelsen har passerat ett Postcenter och transporteras nu vidare till mottagarens serviceställe.
2004-04-30 05:17 Göteborg Syd Försändelsen har ankommit och sorterats på den spridande Postterminalen.
2004-04-28 18:31 Umeå Försändelsen har ankommit och sorterats på den uppsamlande Postterminalen.

Samtliga dagar var vardagar. Kom alltså till servicestället eftermiddagen dag 2. Är väl därför avin blir ytterligare en dag sen. De kan liksom inte lämna ut den innan paketet kommit. Samtidigt tror jag servicestället gör fel om de inte lämnar över paketet mot kollinummer och leg.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.